Gebruik van CBD bij de ziekte van Alzheimer

2021-10-10-Gebruik van CBD bij de ziekte van Alzheimer

Cannabidiol (CBD) is de afgelopen jaren enorm populair geworden als het gaat om het verlichten van pijn en angst, vooral voor mensen met chronische aandoeningen. Het kan voor sommige mensen een laatste redmiddel zijn wanneer reguliere medicijnen niet het gewenste effect hebben.

De CBD-markt blijft groeien naarmate de belangstelling voor CBD toeneemt en staten in de Verenigde Staten zowel medicinale als recreatieve cannabis blijven legaliseren. Als het gaat om het verband tussen CBD-olie en de ziekte van Alzheimer, is er niet veel onderzoek, maar de resultaten van wat is onderzocht, zijn veelbelovend.

CBD tegen ongewenst gedrag

Studies tonen niet aan dat CBD de ziekten die dementie veroorzaken kan stoppen, vertragen, omkeren of voorkomen. Onderzoek suggereert echter dat cannabis kan helpen bij het beheersen van bepaalde gedragssymptomen, zoals agitatie en agressie. Gedragingen die vaak voorkomen bij Alzheimer patiënten.

Veel mensen denken misschien dat dementie en Alzheimer dezelfde ziekten zijn, maar dat is niet zo. Dementie is een overkoepelende term die wordt gebruikt om symptomen te beschrijven die van invloed zijn op het geheugen, de uitvoering van dagelijkse activiteiten en communicatieve vaardigheden.

Alzheimer is een vorm van dementie die met de tijd erger wordt. Veelvoorkomende aandoeningen van de ziekte van Alzheimer zijn verlies van geheugen, taal en denken. CBD-olie beïnvloedt de hersenactiviteit, maar niet op dezelfde manier als THC. Van CBD wordt gedacht dat het interageert met receptorsystemen en rechtstreeks werkt met het endocannabinoïdesysteem (ECS). Deze receptoren worden voornamelijk aangetroffen in het centrale zenuwstelsel en het perifere zenuwstelsel.

Uit een handvol onderzoeken bleek dat de symptomen van gedrags- en psychologische symptomen van dementie (BPSD) afnamen bij het gebruik van cannabinoïden.

Meer onderzoek noodzakelijk

Vanwege de kleine omvang, onderzoeksopzet en korte proefduur van deze onderzoeken, kan de werkzaamheid van deze middelen op BPSD echter niet worden bevestigd. Een studie uit 2019 suggereerde dat CBD nuttig kan zijn voor de behandeling en preventie van de ziekte van Alzheimer. CBD-componenten kunnen sommige symptomen onderdrukken, zoals gedragsstoornissen en geheugenverlies.

Een combinatie van CBD en THC zou wellicht nog beter werken. Onderzoek is echter nog steeds beperkt en er zijn meer studies bij mensen nodig om te concluderen of CBD kan helpen bij de behandeling van de ziekte van Alzheimer.

Lees meer op healthline.com (Bron, EN)