Nieuwe onderzoeken tonen veelbelovende mogelijkheden aan bij de behandeling van COVID-19 met cannabis.

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat sommige vormen van cannabis, met name cannabidiol (CBD) en terpenen, COVID-19 bij sommige patiënten kunnen behandelen. Het onderzoek heeft zich voornamelijk gericht op de behandeling van “cytokinestormen” – een ernstige immuunreactie die de longen kan beschadigen en kan leiden tot het acute respiratory distress syndrome (ARDS).

Al het onderzoek is op dit punt nog wel voorlopig. Deskundigen van de Universiteit van Nebraska en het Texas Biomedical Research Institute hebben onlangs in een paper gepubliceerd in Brain, Behavior, and Immunity betoogd dat dergelijk onderzoek nodig is omdat eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat CBD COVID-19-patiënten kan behandelen.

CBD “heeft gunstige ontstekingsremmende effecten aangetoond in preklinische modellen van verschillende chronische ontstekingsziekten”, schrijven de onderzoekers. Er zijn nieuwe onderzoeken gestart om uit te zoeken of dit ook geldt voor de behandeling van het coronavirus.

Israëlische studie onderzoekt de werkzaamheid van cannabisterpenen

In Israël zijn twee cannabisonderzoeks- en ontwikkelingsfirma’s, Eybna en CannaSoul, een onderzoek gestart om te bepalen of cannabisterpenen COVID-19-infecties effectief kunnen behandelen. Deze studie richt zich ook op de behandeling van cytokinestormen.

Deze stormen dragen bij aan symptomen van koorts, hoesten en spierpijn, wat leidt tot hoge bloeddruk, longschade, ARDS en orgaanfalen. Het lichaam veroorzaakt deze stormen door een ernstige immuunreactie waarbij te snel te veel cytokinen in de bloedbaan worden afgegeven.

“Accumulerend bewijs toont aan dat veel COVID-19-patiënten sterven door de toename van de productie van de inflammatoire cytokinemoleculen, in plaats van door het virus zelf”, aldus de Jerusalem Post, die verslag deed van de nieuwe studie.

De eerste resultaten zijn veelbelovend gebleken. Israëlische onderzoekers melden dat cannabisterpenen een aanzienlijke ontstekingsremmende werking hebben vertoond. De combinatie van een unieke mix van terpenen met CBD is effectiever gebleken dan CBD alleen of de veelgebruikte behandeling van Dexamethason.

Een studie in de Verenigde Staten toont ook aan dat CBD cytokinestormen vermindert

Aan het Medical College of Georgia aan de Augusta University hebben onderzoekers “vroeg bewijs” dat CBD patiënten met coronavirus-gerelateerde ademhalingsproblemen kan helpen om “extreme interventies zoals mechanische beademing en overlijden door acuut ademhalingsnoodsyndroom” te vermijden, aldus Science Daily.

Dr. Jack Yu, een arts-wetenschapper en co-auteur van de studie, zei dat het onderzoek tot dusver aantoont dat pure CBD de longen kan helpen herstellen van de ontsteking veroorzaakt door een cytokinestorm en weer gezondere zuurstofniveaus kan herstellen.

Tussen de 30 en 50 procent van de mensen die ventilatie nodig hebben, overleeft het niet, waardoor de zoektocht naar een betere behandeling voor longontsteking een sleutel is tot het verminderen van sterfgevallen als gevolg van het coronavirus.

Terwijl deze onderzoeken voortduren, heeft de FDA ook groen licht gegeven voor een fase 1 klinische studie met een synthetisch cannabisproduct genaamd ARDS-003. Dit injecteerbare medicijn bindt zich net als cannabis aan receptoren in het endocannabinoïdesysteem en kan ook longontsteking verminderen.

Bronnen o.a. Future-Science (EN), HealthEuropa (EN), TheGreenEntrepreneur (EN)