Om Deze Reden Is Cannabis Zo Effectief Bij Het Verlichten Van Ontstekingen

Om deze reden is cannabis zo effectief bij het verlichten van ontstekingen

Spread the love ✌🏼

Cannabis heeft een positief effect bij het temmen van ontstekingen en een groot aantal aandoeningen die samenhangen met zwelling.

Hoewel een ontsteking de oorzaak is van veel kwalen, is het soms ook de remedie. Het verklaart rugpijn, opflakkeringen van artritis, hoofdpijn, darmstoornissen en zelfs een toename van hartaandoeningen. De ziekte van Alzheimer is nog een andere aandoening die verband houdt met een ontsteking. En cannabis? Het is een hele bekende ontstekingsremmer.

Zoals studies aantonen, heeft cannabis niet alleen een positief effect bij het temmen van ontstekingen en een groot aantal aandoeningen die samenhangen met ontsteking, het entourage-effect dat wordt gecreëerd door de combinatie van cannabinoïden, waaronder THC, geeft een persoon een nog beter resultaat. Wanneer deze synergie plaatsvindt, wordt de ontsteking sterk verlicht, en dus ook de ziekten en pijnen die ermee gepaard gaan.

Kwaliteit en een lang leven zijn oprechte doelen van de meeste mensen, en om die doelen te bereiken is een niveau van fitheid vereist dat enigszins ontbreekt in de gemiddelde levensstijl. Veel mensen die niet in staat zijn om voor hun gezondheid te oefenen of te strekken, zijn dat niet in staat vanwege ontstoken gewrichten of andere pijnlijke ontstekingen die de activiteit juist weer belemmeren.

Omdat cannabis ontstekingsremmend werkt, kan het juist de weg zijn naar een betere gezondheid en welzijn. Als de gewrichtspijn niet in de weg zit en de mindset wordt verheven tot een can-do-niveau mentaliteit, gaat de wereld een beetje open en zijn de eerste stappen naar holistische gezondheid gezet.

Cannabis is onderzocht voor de verlichting van inflammatoire darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn en een studie toonde aan dat de ontstekingsremmende eigenschappen aanwezig zijn. Hoewel het oorspronkelijke doel van de studie om volledige remissie van Crohn te zoeken niet werd bereikt, bleek dat 10 van de 11 behandelde patiënten “klinische, steroïde-vrije voordelen” ervaarden.

Steroïden en andere ontstekingsremmende geneesmiddelen hebben veel bijwerkingen. Voor steroïden kan de efficiëntie van het immuunsysteem afnemen en kan spierzwakte optreden naast andere problematische mogelijkheden. Voor NSAID’s om pijn en ontstekingen te bestrijden kan het meest voorkomende vrij verkrijgbare ontstekingsremmende, langdurig gebruik juist maagpijn en uiteindelijk zelfs maagzweren tot gevolg hebben.

Een ding waar cannabis een tekort aan heeft, zijn bijwerkingen. Natuurlijk is er een droge mond, meer honger, een verbetering van de zintuigen en, oh ja, een substantiële vermindering van ontstekingen, maar maken de meeste van die dingen dan nog wel uit? Het is geen wonder dat zoveel patiënten cannabis gebruiken voor chronische pijn, inflammatoire darmaandoeningen en zelfs de ziekte van Alzheimer. Het is echt een wonderplant.

Bronnen o.a. CannabisCulture (EN), ChicagoTribune (EN), TheFreshToast (EN)