6 algemene mythes en controverses over High-CBD-cannabis

6 algemene mythes en controverses over High-CBD-cannabis

Cannabidiol (CBD) is onderwerp van gesprek van medisch onderzoek, populaire media en wanneer het over de wetgeving van cannabis gaat. CBD ligt overal in de schappen van smartshops, voedingswinkels en rankt hoog in de zoekmachineresultaten. Het wordt gebruikt voor tal van medische aandoeningen, maar geloof niet alles wat je hoort. Hoewel CBD een ongelooflijk veilig en therapeutisch component van cannabis is, zijn er veel mythes en misvattingen aan verbonden. Laten we er een paar bekijken.

Mythe # 1: CBD is niet-psychoactief en medisch; THC is recreatief

Zowel leken als wetenschappelijke literatuur hebben CBD geclassificeerd als een ‘niet-psychoactieve’ substantie, wat betekent dat het iemands bewustzijn niet verandert. Maar hoe kan CBD het bewustzijn niet beïnvloeden wanneer is aangetoond dat het een anti-angst en anti-psychotische werking heeft, alerter maakt en stemmingsverhogende effecten heeft op mensen?

CBD heeft duidelijk invloed op onze psyche, vaak op voordelige manieren. Het vermindert echter niet de mentale of fysieke functie bij de meeste consumenten, zelfs bij zeer hoge doses. CBD kan dus als psychoactief worden beschouwd, maar als ‘niet-verslechterend’ of ‘niet-bedwelmend’.

Men hoeft geen ernstige medische aandoening te hebben om te profiteren van het gebruik van CBD. De meeste lezers hebben de valse dichotomie al erkend en overwonnen dat CBD het medische deel van de plant is en THC voor recreatie is. THC is duidelijk ook medicinaal – honderden klinische onderzoeken hebben aangetoond dat THC opmerkelijke en zeer relevante geneeskrachtige eigenschappen heeft.

Als THC zowel medisch als recreatief is, kan dan hetzelfde over CBD worden gezegd? Waarschijnlijk niet. Hoewel CBD duidelijk medicinale voordelen heeft, zouden maar heel weinig mensen het willen gebruiken voor recreatie. CBD produceert geen belonend of sterk plezierig effect. Het gebruik van CBD in dier- en mensstudies leidt niet tot euforie, verlangen of dwangmatig gebruik of misbruik.

CBD versus THC: Waarom is CBD niet-bedwelmend?

Dit roept de vraag op: waar eindigt de recreatie en begint het therapeutisch gebruik? Als een groep vrienden een CBD-dominante spray- of vape-pen deelt, beginnen ze waarschijnlijk niet te giechelen en vertellen ze geen lange verhalen onderbroken door perioden waarin ze zich afvragen waar ze het over hadden. Maar ze voelen zich eerder ontspannen, gefocust en bestand tegen stress. Je hoeft geen ernstige medische aandoening te hebben om te profiteren van het gebruik van CBD.

Mythe # 2: CBD is verdovend

Terwijl sommige, vroege studies een kalmerend effect toekenden aan CBD-dominante cannabispreparaten, is CBD zelf niet verdovend. Van CBD is aangetoond dat het de sedatieve effecten van THC tegengaat, de slaaptijd vertraagt en de met THC geassocieerde “kater” vermindert. Zelfs zeer hoge doses zuiver CBD, zoals 600 mg in een enkele dosis, hebben geen sederende werking op gezonde proefpersonen. Waarom de verwarring? Het kan zijn dat variëteiten van cannabis die hoge niveaus van CBD bevatten vaak ook aanzienlijke hoeveelheden myrceen bevatten, een potentieel kalmerende terpeen.

Ik zie af en toe patiënten die melden dat CBD hun slaap kan verstoren. Vaker vertelden patiënten me dat CBD hen wakker laat voelen, maar wanneer ze gaan liggen en hun ogen sluiten, slapen ze zonder problemen.

Mythe # 3: Een beetje CBD is genoeg

We zijn een sterk voorstander van het gebruik van zeer lage dosis cannabis om medische aandoeningen te behandelen, het endocannabinoïdensysteem te verbeteren, bijwerkingen te voorkomen en tolerantie voor cannabis te voorkomen. Een milligram CBD is veel minder krachtig dan een milligram THC voor het verlichten van symptomen. Een patiënt die pijn of angststress ervaart, kan met 3 tot 5 mg THC hetzelfde effect bereiken dan met het gebruik van 30 tot 200 mg CBD. Wanneer er überhaupt een resultaat kan worden bereikt.

Hoewel er een significante overlap is in de symptomen die kunnen worden behandeld met THC of CBD, varieert de manier waarop ze deze symptomen verlichten en de individuele reactie op deze twee middelen aanzienlijk.
Studies die farmaceutische CBD hebben gebruikt om angst, schizofrenie en toevallen te behandelen, hebben honderden milligrammen per dosis gebruikt. Dit zou voor de meeste consumenten eenvoudig onbetaalbaar zijn. Maar kunnen lagere doses CBD enig voordeel bieden? Het antwoord is waarschijnlijk ja. Sommige van de patiënten melden alerter, doelgerichter en helderder te zijn na het gebruik van slechts 2 tot 20 mg CBD via de mond of na het inhaleren van CBD-dominante cannabis.

Mythe # 4: CBD is hetzelfde van hennep, medicinale cannabis of isolaat

Een molecuul van CBD is hetzelfde ongeacht de oorsprong. Of het nu afkomstig is van medicinale cannabis, hennep of een laboratorium. Maar hebben de verschillende CBD-producten op de markt ook dezelfde effecten ongeacht hun herkomst? Waarschijnlijk niet.

Hoewel CBD een opmerkelijk medicijn is, werkt het duidelijk het best in de context van zijn fytochemische broers en zussen van de cannabisplant, vooral THC. Samen gebruikt, kan CBD de therapeutische effecten van THC verbeteren en tegelijkertijd de bijwerkingen verminderen. Zelfs zeer lage niveaus van THC, plus extra componenten van de cannabisplant, lijken de voordelen van CBD voor pijn en ontsteking te verhogen. Althans in een onderzoek met knaagdieren.

Hoewel het onderscheid tussen medicinale cannabis en henneprassen blijft vervagen, is het nog steeds waarschijnlijk dat hennep een minder efficiënte bron van CBD is. Veel grotere hoeveelheden hennepuitgangsmateriaal, vergeleken met medicinale cannabisvariëteiten, zijn nodig om CBD te extraheren. Dit kan het risico op verontreinigingen in het eindproduct vergroten. Bovendien is er in de op hennep gebaseerde CBD-industrie sprake van mislabeling. Uit een recente studie bleek dat slechts 31% van de 84 online gekochte CBD-producten voorzien waren van een etiket met de precieze CBD-inhoud.

Het aanpakken van inconsistente labelclaims in de hennep- en cannabisindustrie

Wat is de beste bron van CBD? Lokaal geteelde, ambachtelijk geproduceerde, en in het laboratorium gesteste producten worden aanbevolen. Natuurlijk verkregen via een legaal medicinaal cannabisprogramma. Dat zal niet voor alle lezers mogelijk zijn. Als je online inkoopt, kan het moeilijk zijn om te weten of de winkelier te vertrouwen is. Tenzij je toegan hebt tot laboratoriumtesten. Het wordt constumenten aangeraden om zich te verdiepen in de kwaliteit. Sommige bedrijven leveren kopieën van een laboratoriumanalyse die correleert met de betreffende batch.

Mythe # 5: Cannabidiol werkt door cannabinoïde-receptoren te activeren

We hebben allemaal een endocannabinoïdensysteem als een essentieel onderdeel van het lichaam. Het helpt ons te reageren op ziekte en letsel, bij het herstel van het evenwicht op een cellulair niveau, en functioneert altijd in al onze organen en weefsels om ons gezond te houden. Dit systeem is een doelwit voor therapeutische interventies. Bijvoorbeeld door het gebruik van kruiden, medicijnen en/of een aanpassing van de levensstijl. De effectiviteit van medicinale cannabis bij behandeling van neurologische, inflammatoire, gastor-intestinale, psychiatrische, infectieuze en metabolische aandoeningen is soms moeilijk te geloven. Echter wordt de werking van de werkzame stoffen uit cannabis gerechtvaardigd door de effecten die ze hebben op een deel van het zenuwstelsel: het endocannabinoïdesysteem.

Hoe het endocannabinoïdesysteem te stimuleren zonder cannabis?

De therapeutische effecten van CBD zijn in veel opzichten vergelijkbaar met die van zijn naaste verwant, THC. Beide verlichten pijn, spasticiteit, misselijkheid, angst en toevallen. We weten dat THC werkt zoals de endocannabinoïden van ons lichaam; beide zetten de cannabinoïde receptoren aan en leiden tot cellulaire activiteiten die de fysiologische balans in het lichaam herstellen.

Men zou kunnen veronderstellen dat CBD op een vergelijkbare manier werkt, maar dit is in feite een misvatting. CBD stimuleert niet direct de CB1- of CB2-receptoren. In plaats daarvan, wanneer CBD in contact komt met deze receptoren, verlaagt het eigenlijk hun activiteitsniveau. Dat veroorzaakt een milde daling van de effecten van THC en endocannabinoïde signalering op de CB-1 receptor.

Ondanks het vermogen om cannabinoïde signalering direct te verminderen, heeft CBD ook het vermogen om indirect cannabinoïde signalering te verhogen. Het doet dit door de afbraak en het transport van onze meest voorkomende endocannabinoïde, anandamide, te remmen. Een klinisch onderzoek toonde aan dat patiënten met schizofrenie die dagelijks met 800 mg CBD werden behandeld, gedurende 28 dagen een significante toename van hun anandamide-niveau hadden.

Het is soms moeilijk deze tegenovergestelde eigenschappen van CBD te begrijpen. Dat blijkt ook uit de cabbanoïde wetenschap: een veld vol met tegenstellingen en paradoxen. Wanneer je CBD gebruikt, zal het je endocannabinoïdesysteem dan inhiberen of stimuleren? Het antwoord is waarschijnlijk beide. Het hangt waarschijnlijk af van je behoeften en de hoeveelheid CBD die je neemt.

Mythe # 6: CBD is legaal in alle 50 staten

Alleen omdat iedereen zegt dat CBD legaal is, is het te koop, bij je health food store, tabakswinkel, Amazon, en heeft het geen misbruikpotentieel. Je zou kunnen denken dat het legaal is. Als je de DEA echter vraagt, zul je merken dat ze het niet eens zijn. In Nederland is CBD echter volkomen legaal.

Is CBD-Olie legaal? Dat hangt af van waar je bent en wie je het vraagt

Volgens de ‘Controlled Substances Ac’t wordt CBD beschouwd als een lid van de groep van tetrahydrocannabinols. De Drug Enforcement Administration (FDA) heeft verklaard dat een CBD-product niet beschouwd kan worden als ‘voedingssupplement’, omdat onderzoek naar CBD als geneesmiddel is goedgekeurd. Daar zijn substantiële, klinische onderzoeken voor ingesteld, die openbaar zijn gemaakt. Dit is te vinden in de vele brieven die de FDA heeft verzonden naar online CBD-retailers.

Er is geen reëel gevaar voor juridische vervolging van de CBD-gebruiker, zo wordt er geloofd. Winkeliers en producenten van op hennep gebaseerde CBD-producten lopen nog steeds een zeker risico.

Lees het volledige artikel op Leafly.com (Bron)