CBD kan pijn bij knieartrose niet verlichten

knieartrose-cbd

Pijnonderzoekers van MedUni Wenen hebben aangetoond dat CBD niet effectief is als pijnmedicijn bij knieartrose. Zelfs niet in hoge doses. De resultaten van de klinische studie zijn gepubliceerd in het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift The Lancet Regional Health – Europe.

Bij het onderzoek waren 86 mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd van ongeveer 63 jaar betrokken die last hadden van hevige pijn als gevolg van degeneratie van het kniegewricht (artrose). Terwijl de ene helft van de patiënten een hoge dosis cannabidiol (CBD) via de mond kreeg, kreeg de andere groep een placebo. Uit de streng gecontroleerde onderzoeksperiode van acht weken bleek dat CBD geen sterkere pijnstillende werking had dan de placebo.

CBD bij chronische pijn

Momenteel wordt kniepijn geassocieerd met artrose behandeld met pijnstillers zoals diclofenac, ibuprofen en/of tramadol. Bijwerkingen, maar ook contra-indicaties vanwege de veelal oudere patiënten die getroffen zijn, blijken een groot probleem te zijn. De pijnstillende werking van CBD, zoals blijkt uit dierstudies, had een nieuwe behandelingsoptie kunnen bieden. Klinische onderzoeken met voldoende hoge CBD-doses ontbreken tot nu toe echter.

“Onze studie is de eerste die solide informatie verschaft over het gebrek aan analgetisch potentieel van CBD bij een veel voorkomende chronische pijnaandoening, vanwege de relatief hoge orale dosering en de lange observatieperiode”, zegt Pramhas. Pramhas en het onderzoeksteam van MedUni Wenen wijzen erop dat als dit potentieel zelfs met hoge doses orale medicatie niet kan worden aangetoond, dat transdermale toediening (via de huid) nog minder zou werken.

Cannabidiol is een natuurlijke stof gewonnen uit de hennepplant en is in de EU vrij te koop. CBD heeft geen aantoonbare bedwelmende werking en valt niet onder de Narcoticawet. Levertoxiciteit is een bekende bijwerking. In de geneeskunde is het actieve ingrediënt momenteel alleen voldoende onderzocht en goedgekeurd onder de farmaceutische wetgeving voor behandeling van bepaalde vormen van epilepsie bij kinderen (syndroom van Dravet, syndroom van Lennox-Gastaut). Toekomstig onderzoek zal moeten uitwijzen of andere medische toepassingen bevestigd kunnen worden. “Volgens ons onderzoek behoort pijn veroorzaakt door artrose in de knie daar niet bij”, besluit Pramhas.

Bron: news-medical.net (EN)