De eerste klinische proef voor cannabis als migrainebehandeling is gestart

2021-05-23-Eerste klinische proef voor cannabis als migrainebehandeling is gestart

De eerste placebo-gecontroleerde studie onderzoekt of cannabisproducten, zoals THC en CBD, acute migraine op een veilige en effectieve manier kunnen behandelen.

Cannabis wordt al duizenden jaren gebruikt om hoofdpijn te verlichten en toch zijn rigoureuze klinische proeven met deze oude remedie tegen hoofdpijn nog maar net begonnen. Momenteel nemen 20 deelnemers die maandelijks last hebben van migraine deel aan de proef, maar onderzoekers van de University of California San Diego hopen nog minstens 70 vrijwilligers te werven.

Onderzoek en valide bewijs

Zonder de juiste klinische onderzoeken is het onduidelijk of derivaten van deze plant kunnen werken om hoofdpijn te verlichten en toch gebruiken veel mensen de plant precies daarvoor. De eerste resultaten van preklinische onderzoeken zijn veelbelovend. Een 30-daagse proef in de VS in 2020 liet zien dat 86 procent van de deelnemende patiënten met hoofdpijn en migraine een verbetering van hun symptomen zag na het gebruik van cannabis. Andere recente onderzoeken in Californië suggereren dat tot 10 procent van de mensen met hoofdpijnstoornissen zich voor verlichting tot cannabis wenden.

Toch kunnen zelfrapportages en casestudy’s ons slechts inzicht geven. Zonder een goede controlegroep is het moeilijk te zeggen of de therapeutische effecten van cannabis een placeborespons zijn meer dan dat. Daarom is er behoefte aan goed onderzoek. De proef die nu van start gaat, zal de vrijwilligers in vier afzonderlijke groepen verdelen. De ene groep krijgt een vape met nep-cannabis. Een andere groep krijgt cannabis met THC. De andere twee groepen krijgen CBD of een mix van THC en CBD. Onderzoekers zullen vervolgens bepalen welke behandeling het beste is voor het verlichten van hoofdpijn, pijn, misselijkheid, braken en gevoeligheid voor licht en/of geluid op zowel de lange als de korte termijn.

Allison Knigge is een van de eersten die zich vrijwillig aanmeldt voor het proces. Knigge heeft last van doordringende migraine van kinds af aan. Ondanks het proberen van verschillende medicijnen bleef resultaat uit. Toen ze door Schuster werd benaderd voor het onderzoek was ze ten einde raad en bereid om zo ongeveer alles te proberen. “Ik ben trots en dankbaar dat ik deel uitmaak van een onderzoek dat zou kunnen leiden tot meer tools in de gereedschapskist voor degenen die aan migraine lijden”, zegt Knigge. “Dit is erg belangrijk voor patiënten van wie het leven regelmatig wordt verstoord door migraine.”

Geen bewijs voor behandeling met cannabis

Tegenwoordig lijdt, ondanks talrijke behandelingsopties, nog steeds een aanzienlijk aantal mensen aan migraine. De kloppende pijn, meestal aan één kant van het hoofd, kan uren of zelfs dagen aanhouden en gepaard gaan met misselijkheid, braken en extreme gevoeligheid voor licht of geluid. Helaas reageert niet iedereen hetzelfde op de huidige migrainebehandelingen en na verloop van tijd kunnen deze medicijnen voor sommigen niet meer werken.

Veel patiënten melden dat ze cannabis als alternatief gebruiken en toch is er sinds de plant zeer weinig onderzoek gedaan naar het potentieel ervan als medicijn voor chronische pijnaandoeningen. Veel van wat we weten is slechts anekdotisch. “Veel patiënten die aan migraine lijden, hebben dit nooit met hun arts besproken. Ze behandelen zichzelf eerder met verschillende behandelingen, waaronder cannabis”, zegt hoofdpijnneuroloog Nathaniel Schuster van UCSD. Er is helaas geen wetenschappelijk bewijs voor de werking.

Historie van cannabisgebruik tegen hoofdpijnklachten

Al decennia lang wordt het medicinale potentieel van cannabis en cannabinoïden over het hoofd gezien in het Westen en toch is deze onwetendheid grotendeels een modern fenomeen. Tweeduizend jaar vóór de gewone jaartelling (BCE) suggereren historische documenten dat mensen in Assyrië cannabis gebruikten om de spanning in het hoofd te verlichten. In het oude Griekenland werd het medicijn gebruikt voor pijn aan de oren en Perzische en Arabische teksten verwijzen naar cannabis als een behandeling voor hoofdpijnstoornissen. Zelfs in de middeleeuwen raadden vooraanstaande artsen de plant aan om hoofdpijn te verlichten.

Honderden jaren later werd onderzoek in de VS moeilijk gemaakt als gevolg van de Marijuana Tax Act van 1937. Het bezitten of verhandelen van marihuana werd illegaal, hoewel het nog steeds was toegestaan voor medisch gebruik. In de jaren ’70 werd deze wet ingetrokken en werd ook het medisch gebruik verboden. Hierdoor werd ook onderzoek onmogelijk gemaakt. Daar is met de huidige, snelle ontwikkelingen verandering in gekomen.

Lees meer op sciencealert.com (Bron, EN)