Psilocybine kan helpen bij het onderdrukken van depressieve gedachten

brein-hersenen-psychedelica

Veel artsen behandelen depressies met SSRI’s, maar zou psychedelische medicatie niet effectiever kunnen zijn? Een studie gepubliceerd in BJ Psych Open suggereert dat psilocybine, een psychedelische stof die voorkomt in paddenstoelen, gunstiger kan zijn dan bepaalde antidepressiva voor het helpen verbeteren van depressieve symptomen.

Depressie is een uitdagende en slopende geestesziekte die wereldwijd veel mensen treft. Depressie wordt gekenmerkt door veel moeilijke symptomen. De meest gebruikelijke medische behandeling is met antidepressiva. Deze medicijnen kunnen echter veel ongewenste bijwerkingen hebben.

Negatieve gedachten doorbreken

Een alternatieve behandelmethode die in recente literatuur is voorgesteld, is het gebruik van psychedelische drugs in plaats van SSRI’s. Psilocybine in combinatie met psychotherapie lijkt goed te werken. Het idee achter deze aanpak is dat de psilocybine kan helpen om negatieve denkpatronen te doorbreken en een nieuw perspectief te bieden dat kan leiden tot positieve verandering.

Dit werkt als volgt. Onder begeleiding van een getrainde therapeut neemt de patiënt een afgemeten dosis psilocybine en neemt vervolgens deel aan gesprekstherapie om zijn ervaringen en emoties te verwerken. Hoewel het nog een experimentele behandeling betreft zijn de resultaten hoopvol. Deze studie probeert te begrijpen hoe de twee behandelingsopties zich verhouden wat betreft het verminderen van symptomen van depressie.

In het onderzoek werden 59 deelnemers willekeurig toegewezen aan twee groepen: een groep die psilocybine gebruikte en een groep die werd behandeld met escitalopram, een SSRI. Deelnemers moesten vóór de proef stoppen met andere medicatie of therapie.

De deelnemers deden 6 sessies gedurende 6 weken waarin metingn werden gedaan op het gebied van herkauwen, onderdrukking van gedachten, depressieve symptomen, respons op de behandeling, subjectieve psychedelische ervaringen en psychologische inzichten. Deelnemers aan de escitalopram-groep kregen een verwaarloosbare hoeveelheid psilocybine om ervoor te zorgen dat deelnemers niet rapporteerden op basis van verwachting, in plaats van feitelijke verschillen.

De resultaten toonden aan dat de deelnemers die de psychedelische behandeling met psilocybine kregen significant grotere verbeteringen vertoonden in zowel symptomen van herkauwen als symptomen van onderdrukking van gedachten gerelateerd aan depressie. In zowel de SSRI- als de psychedelische groep verbeterde het rumineren na zes weken, wat zou kunnen betekenen dat rumineren een bijzonder behandelbaar symptoom van depressie is.

Medicatie versus psilocybine

Afname in het herkauwen van sombere gedachten werd gekoppeld aan lagere niveaus van depressie. Deelnemers die reageerden op de SSRI-behandeling vertoonden niet dezelfde verbeteringen op het gebied van gedachteonderdrukking als hun psychedelische tegenhanger.

Deze studie heeft belangrijke stappen gezet in het onderzoeken van een alternatieve medische behandeling voor depressie. Desondanks zijn er beperkingen op te merken. Een van die beperkingen is dat de steekproef klein en zeer homogeen was, waarbij de meeste deelnemers blank, werkzaam en opgeleid waren. Toekomstig onderzoek zou de steekproef kunnen diversifiëren. Ook konden de deelnemers in de SSRI-groep waarschijnlijk aanvoelen dat zij een verwaarloosbare dosis psylocibine kregen. Dit kan het onderzoek beïnvloeden.

Bron: psypost.org (EN)