Psilocybine-onderzoek toont resultaat in het verlichten van migraine

hoofdpijn-psilocybine

Psilocybine, het actieve ingrediënt in paddo’s, krijgt hernieuwde belangstelling als mogelijke behandeling voor verschillende gezondheidsproblemen. Nu stelt een nieuwe onderzoeksreview dat migraine aan die lijst moet worden toegevoegd.

Psilocybine-paddenstoelen worden al lang recreatief gebruikt als hallucinogenen. Deze stof verandert het perspectief van de gebruiker en zijn of haar omgeving.

Onderzoek naar psilocybine

Medisch onderzoek naar psychedelica zoals psilocybine en LSD begon in de jaren 1950 en eindigde op beroemde wijze na een golf van recreatief gebruik door de ’tegencultuur’ van de jaren 60. De laatste jaren is er een nieuwe belangstelling voor deze middelen. Onderzoekers van instellingen als de Johns Hopkins University, New York University en de University of California bestuderen psilocybine als behandeling voor aandoeningen als depressie, verslaving en eetstoornissen.

Hoewel het meeste onderzoek gericht is op psychiatrische aandoeningen, heeft psilocybine ook veelbelovende resultaten getoond tegen clusterhoofdpijn en migraine. In de nieuwe recensie, onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Current Pain and Headache Reports, beschrijft Dr. Emmanuelle Schindler, assistent-professor neurologie aan de Yale School of Medicine, het onderzoek dat tot nu toe is gedaan.

Dat geldt ook voor haar eigen pilot-onderzoek uit 2021, waar Schindler en haar collega’s de effecten van psilocybine testten – gegeven onder medisch toezicht – bij 10 patiënten met migraine. Ze ontdekten dat een enkele lage dosis van het medicijn de hoofdpijnfrequentie van de deelnemers in de komende twee weken halveerde, tegenover een periode van twee weken nadat ze een placebo hadden gekregen.

“Dit was een voorlopige, proof-of-concept-studie”, benadrukte Schindler. Tot nu toe is die studie de enige gepubliceerde klinische proef van een psychedelisch medicijn bij de behandeling van migraine, volgens Schindler. En het was te klein en te kort, zei ze, om harde conclusies te trekken. Maar de bevindingen spoorden haar team aan om een ​​wat grotere proef te starten – van ongeveer twee dozijn migrainepatiënten. Dit onderzoek loopt op dit moment.

Medicijnen tegen migraine

Alleen al in de Verenigde Staten lijden volgens de American Migraine Foundation ongeveer 39 miljoen mensen aan migraine. Naast intense hoofdpijn veroorzaakt de aandoening vaak symptomen zoals misselijkheid, visuele stoornissen en gevoeligheid voor licht en geluid.

Er zijn verschillende medicijnen die invloed hebben op hoofdpijn aanvallen. Toch werkt geen enkele behandeling voor iedereen en kunnen mensen resistent worden na verloop van tijd. Daarom is er behoefte aan extra opties. Het idee om psilocybine te gebruiken tegen migraine is niet vergezocht. Veel psychedelica werken net als migrainemedicijnen op serotoninereceptoren.

Het is bekend dat mensen met clusterhoofdpijn micorodoseren met paddenstoelen of LSD. Clusterhoofdpijn, een zeldzame aandoening, veroorzaakt ernstige hoofdpijn die weken tot maanden kan aanhouden. Als het op migraine aankomt, ziet Schindler psilocybine als een potentiële “overgangstherapie”, dat bij een enkele dosis of korte behandeling blijvende effecten kan hebben.

Er zijn al enkele overgangstherapieën voor migraine, zei Dr. Shae Datta, een neuroloog aan NYU Langone Health in New York City. Sommige patiënten krijgen bijvoorbeeld zenuwblokkades om een ​​ernstige acute aanval te stoppen en verlichting te brengen die weken tot maanden kan aanhouden.

In de proef van 2021 behandelde het team van Schindler patiënten met een dosis psilocybine van 10 milligram per 70 kilogram lichaamsgewicht – vergelijkbaar met wat is gebruikt in onderzoeken naar psychiatrische aandoeningen. De lopende proef vergelijkt een enkele dosis psilocybine met twee doses, die ongeveer een week na elkaar worden gegeven. En het volgt patiënten gedurende twee maanden in plaats van twee weken. Veiligheid staat voorop. Psilocybine wordt gegeven onder medisch toezicht zodat patiënten kunnen worden gecontroleerd.

Bron: USnews.com (EN)