Rijden onder invloed van cannabis “minder risicovol” dan sommige voorgeschreven medicijnen

Rijden onder invloed van cannabis "minder risicovol" dan sommige voorgeschreven medicijnen

Australië – Een Australische onderzoeker suggereert dat rijden onder invloed van cannabis minder risicovol kan zijn dan rijden met bepaalde voorgeschreven medicijnen.

In een recente analyse door professor Iain McGregor van The Lambert Initiative for Cannabinoid Therapeutics aan de Universiteit van Sydney, beweerde hij dat sommige medicijnen gevaarlijker zijn om te gebruiken dan cannabis tijdens het rijden.

Hij zei: “Het risico is waarschijnlijk aanzienlijk kleiner dan bij veel medicijnen zoals antidepressiva, opioïden en benzodiazepinen.”

Professor McGregor ontdekte dat opioïden en benzodiazepinen het risico op crashen meer dan kunnen verdubbelen.

In Australië worden mensen aangeklaagd voor gebruik van medicinale cannabis

Sinds maart 2021 hebben meer dan 100.000 mensen medicinale cannabis voorgeschreven gekregen, maar veel van hen zijn voor de rechter gedaagd toen ze werden betrapt op het consumeren van het medicijn.

Justin Sinclair, van het medicinale-cannabisbedrijf Australian Natural Therapeutics Group, zei dat het land duidelijkheid nodig had over de regelgeving en een vrijstelling van de rijwetten voor drugs voor mensen die medicinale cannabis hebben voorgeschreven.

Rijden onder invloed van cannabis minder risicovol

Er is meer bewijs om de theorie van professor McGregor te ondersteunen. Het rijden onder invloed van cannabis brengt ongetwijfeld zijn eigen risico’s met zich mee, maar wordt vaak als onder andere invloed beschouwd dan bij die van andere drugs.

Rijden onder invloed van medicijnen vaak risicovoller dan bij gebruik van cannabis (afb.)

Huidig onderzoek suggereert bijvoorbeeld dat veel van degenen die rijden na cannabisgebruik de neiging hebben om te compenseren door onder de snelheidslimiet te rijden en minder risico’s te nemen.

Niettemin bleek uit één onderzoek dat, net als bij alcoholgebruik, “cannabisgebruik de reactietijd en het aantal onjuiste reacties op noodsituaties verhoogt”.

Volgens onderzoek uitgevoerd in Frankrijk hebben bestuurders onder invloed van alcohol 17,8 keer (12,1-26,1) meer kans om verantwoordelijk te zijn voor een dodelijk ongeval, terwijl hetzelfde aantal met betrekking tot cannabis 1,65 keer (1,16-2,34) is.

Bronnen o.a. AAP (EN), ANTG (EN), Canex (EN), NCBI (EN), TheAge (EN)