Cannabis tijdens de behandeling van borstkanker: wat zijn de voordelen?

Cannabis tijdens de behandeling van borstkanker: wat zijn de voordelen?

Een diagnose van kanker is een levensveranderende gebeurtenis. Van de verwarring bij het begrijpen van de weg die voor ons ligt tot het hectische schema van behandelprotocollen en eindeloze afspraken, veel mensen worstelen door deze behandeling en de nasleep erna.

Amy S., geboren in Milwaukee, vertelde dat haar behandeling van borstkanker niet alleen haar lichaam, maar ook haar relaties eiste. “Uitputting was een understatement. Ik had niet de hersenkracht of het geduld om mijn kinderen of mijn man de gebruikelijke aandacht te geven. ”

Amy legde verder uit dat ze tijdens de bijzonder moeilijke chemotherapie-sessies gericht op haar linkerborst, veelvuldig aanhoudende misselijkheid en slapeloosheid had. Enig lichtpuntje voor Amy was dat haar vriendin haar wat CBD-olie gaf.

Nadat ze had gesproken over het combineren van de olie met haar andere behandeling, vond ze verlichting in kleine doses.

“Het loste de angst niet op, maar het gaf me een beetje van mijn leven terug, tussen het braken en overdenken door.”

Amy schrijft CBD-olie toe om haar te helpen omgaan met angst en pijn tijdens de behandeling. En ze is niet de enige.

Bekende organisaties zoals de American Cancer Society hebben al openhartige discussies gevoerd over de voordelen van CBD en cannabis tijdens de behandeling van kanker. De ACS schrijft hierover:

Er zijn enkele vroege klinische onderzoeken geweest met cannabinoïden voor de behandeling van kanker bij mensen en er zijn nog meer onderzoeken gepland. Hoewel de onderzoeken tot nu toe hebben aangetoond dat cannabinoïden veilig kunnen zijn bij de behandeling van kanker, laten ze niet zien dat ze de ziekte helpen beheersen of genezen.

Hier zijn vijf manieren waarop kankerpatiënten cannabis of CBD-olie kunnen gebruiken om symptomen tijdens de behandeling van kanker te verlichten:

Angst

Een diagnose van kanker kan gevoelens van onzekerheid en spanning in de geest en ziel veroorzaken. Van twijfelen tot het begrijpen van grotere vragen over de ziekte, veel patiënten kunnen angst en depressie ervaren. Volgens Harvard Health wordt CBD vaak gebruikt om angst aan te pakken. In een studie en analyse uit 2015 ontdekten onderzoekers dat CBD-olie een veelbelovende behandeling bood voor mensen met verschillende angststoornissen.

Pijn

Mannen en vrouwen die een kankerbehandeling ondergaan, ervaren vaak pijn op injectieplaatsen en pijn na een operatie. In een stuk voor Doximity deelde Dr. Johnathan Kaplan dat marihuana en CBD een groot aantal voordelen na de operatie boden, waaronder het stoppen met het elimineren van opioïdverslaving, het verhogen van de eetlust en het verminderen van pijn en bijwerkingen zoals obstipatie.

Naarmate patiënten meer opioïden gebruiken voor pijn, kan de resulterende constipatie meer pijn veroorzaken en begint de cyclus opnieuw. Dat probleem is er niet met marihuana. – Doximity

Misselijkheid

De American Cancer Society haalt een onderzoek aan waarin individuen tijdens de behandeling verlichting voelden van symptomen van misselijkheid en braken. In de studie waren mensen van mening dat het roken van cannabis de episodes van braken en misselijkheid als gevolg van chemotherapie verlichtte.

Slapeloosheid

Vaak veroorzaakt door angst of chronische pijn die gepaard gaat met een diagnose van kanker, kan vaak slapeloosheid bij patiënten veroorzaken. Een grote CBD-studie van de Amerikaanse National Library of Medicine wees uit dat van de 72 patiënten die werden onderzocht, de angst afnam in de eerste maand na introductie van CBD bij hun routine om naar bed te gaan. Bovendien verbeterden de slaapscores ook in de eerste 30 dagen bij meer dan 66,7% van de patiënten.

Algeheel onbehagen

Van het helpen om stress en stemming in evenwicht te brengen tot het verminderen van depressieve episodes, ontdekte Linda A.Parker bij het schrijven van haar boek Cannabinoids and the Brain: “in een onderzoek onder bijna 4500 mensen werd onthuld dat er minder depressieve symptomen bij cannabisgebruikers voorkwamen dan bij niet-gebruikers.”

Nog beter nieuws

Onlangs heeft onderzoek uitgewezen dat cannabinoïden (CB’s) verlichting bieden voor tumorgerelateerde symptomen. Niet alleen door het verminderen van misselijkheid, braken en pijn bij kankerpatiënten, maar ook door het onder handen nemen van de daadwerkelijke tumoren.

Een samenvatting van april 2019 in de Amerikaanse National Library of Medicine wees uit dat cannabinoïden de tumorgroei bij borstkankerpatiënten kunnen vertragen omdat ze actief zijn tegen oestrogeen-positieve borstkanker, maar ook tegen niet-oestrogeen borstkanker (evenals triple-negatieve borstkanker). Vaak gegeven aan borstkankerpatiënten in de gevorderde stadia van de ziekte om de groei te vertragen, kunnen de cannabinoïden ook verlichting bieden in eerdere stadia van kanker.

Voor degenen met een diagnose van kanker, is het altijd het beste om CBD of cannabisgebruik natuurlijk allereerst met jouw arts te bespreken om ervoor te zorgen dat zij alle actuele informatie over je levensstijl en medicijnen hebben – vooral omdat CBD of cannabis juist ook kan interageren met medicijnen die je mogelijk al gebruikt. .

Bronnen o.a. Doximity (EN), Technology (EN), TheFreshToast (EN), University of Sydney (EN)