Studie: medicinale cannabis verbetert kwaliteit van leven

medicinale-cannabis

Uit een groot Australisch onderzoek is gebleken dat medicinale cannabis de levenskwaliteit, vermoeidheid, pijn, angst en depressie bij mensen met een chronische ziekte aanzienlijk verbetert.

De onderzoekers analyseren de resultaten over twaalf maanden om te zien of de effecten op de langere termijn aanhouden. Leven met een chronische ziekte kan de kwaliteit van leven aanzienlijk verminderen door de fysieke, mentale en sociale functies te verstoren.

Cannabis Quest

De Quality of Life Evaluation Study (QUEST) is een van ‘s werelds grootste longitudinale onderzoeken naar het effect van medicinale cannabis op de algehele gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven van patiënten die chronisch ziek zijn.
Het Australische onderzoek, geleid door de Universiteit van Sydney, werd ondersteund door Little Green Pharma, dat de medicinale cannabis leverde, en het Health Insurance Fund of Australia (HIF), een particuliere zorgverzekeraar zonder winstoogmerk. De onderzoekers rapporteren de driemaandelijkse tussentijdse resultaten van het onderzoek.

Er namen 2.327 deelnemers in de leeftijdscategorie tussen 18 en 97 jaar deel aan het onderzoek. Voordat ze met de behandeling met medicinale cannabis begonnen, vulden de deelnemers vragenlijsten in over hun gezondheidsstatus met betrekking tot angst, vermoeidheid, slaap, stress en meer. De vragenlijsten werden elke twee weken herhaald na aanvang van de behandeling en daarna elke één tot twee maanden gedurende maximaal een jaar.

Impact op gezondheid

De helft van de deelnemers (53%) kreeg medicinale cannabis voorgeschreven voor meer dan één gezondheidstoestand, terwijl de meerderheid (68,7%) werd behandeld voor chronische pijn. Andere veel voorkomende aandoeningen waren slapeloosheid (22,9%), angst (21,5%) en gemengde angst en depressie (11%). Deelnemers kregen een mix van delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) voorgeschreven in verschillende doseringen, opgelost in een dragerolie.

Resultaten van de eerste drie maanden van de behandeling vonden “zeer sterk bewijs van klinisch betekenisvolle verbeteringen” in de gezondheidsgerelateerde kwaliteit van leven en vermoeidheid. ‘Klinisch betekenisvolle verbetering’ verwijst naar bevindingen die een significante en belangrijke impact hebben op de gezondheid en/of het welzijn van een persoon.

Voor deelnemers met chronische pijn verbeterden de pijnscores aanzienlijk in de loop van de tijd. Degenen met angst of gemengde angst en depressie vertoonden ook een klinisch betekenisvolle verbetering, waarbij ze gemiddeld van matige tot ernstige angst naar milde angst gingen. Op dezelfde manier verschoven deelnemers met depressie (waaronder gemengde depressie en angst, recidiverende depressieve stoornis en bipolaire stoornis) gemiddeld van ernstige naar matige depressie. Interessant genoeg werd er, ondanks de verbetering in vermoeidheid, geen statistisch significante of klinisch betekenisvolle verbetering waargenomen in de slaapresultaten.

Veelbelovende resultaten

“De QUEST-resultaten laten zien dat medicinale cannabis statistisch, en nog belangrijker, klinisch significante verbeteringen in pijnniveaus, vermoeidheid en kwaliteit van leven voor patiënten oplevert”, zegt Jamie Rickcord, een onafhankelijke huisarts die bij het onderzoek betrokken was. “Artsen kunnen er vertrouwen in hebben medicinale cannabis als optie aan te bieden aan degenen die daarvoor in aanmerking komen, als gevolg van de opkomende gegevens uit de praktijk die worden verstrekt door initiatieven als QUEST.” Hoewel de nadelige effecten niet werden gemeten als onderdeel van het onderzoek, wordt opgemerkt dat 30 deelnemers zich terugtrokken vanwege ‘ongewenste bijwerkingen’.

De onderzoekers analyseren nu de resultaten over twaalf maanden om na te gaan of de verbeteringen op de langere termijn aanhouden. Er is meer onderzoek nodig om de volledige effecten van medicinale cannabis voor de behandeling van slaapgerelateerde aandoeningen te begrijpen, inclusief het kijken naar formuleringen, doseringen en toedieningswegen.

In het gepubliceerde artikel wordt opgemerkt dat hoewel de Universiteit van Sydney financiering ontving van Little Green Pharma om dit onderzoek uit te voeren, Little Green Pharma geen rol speelde bij het ontwerp van het onderzoek, het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens, en het schrijven van het rapport. Het onderzoek werd door een onafhankelijke onderzoeker geleid en alle auteurs nemen de verantwoordelijkheid voor de integriteit van de gegevens en de nauwkeurigheid van de gegevensanalyse.

Bron: newatlas.com (EN)