Studie: orale medicinale cannabis veilig en effectief

cannabisolie-tinctuur

Australische onderzoek geeft aan dat oraal toegediende medicinale cannabis over het algemeen zorgt voor verbetering van het welzijn, de geestelijke gezondheid, de ernst van de pijn en het lichamelijk functioneren.

De analyse is gebaseerd op bijna 4.000 patiënten in het Australische Emyria Clinical e-Registry (AECeR), waarvan Emyria zegt dat het de grootste in zijn soort ter wereld is. In het onderzoek zijn tot 24 maanden lang patiënten gevolgd die voorgeschreven orale medicinale cannabis gebruikten.

Medicinale cannabis: milde bijwerkingen

Wat de veiligheid betreft, meldden 1.477 patiënten (37,3 procent) dat ze ten minste één bijwerking hadden ervaren die werd toegeschreven aan de behandeling. Sedatie/slaperigheid en een droge mond waren de meest gemelde voorvallen en bij respectievelijk 68,2 procent en 79,9 procent van deze voorvallen werden de problemen beoordeeld als ‘mild’. In totaal waren er 77 ‘ernstige’ voorvallen die dosisaanpassing of stopzetting vereisten, maar zonder blijvende gevolgen. Er werden slechts twee ernstig bijwerkingen gemeld: hallucinatie en manie.

Ook bleek dat de orale medicinale cannabis het welzijn verbetert en een positieve impact heeft op slaap en pijn bij patiënten met chronische klachten. Het volledige onderzoeksrapport is gepubliceerd in de peer-reviewed Public Library of Science One Journal.

Bron: hempgazette.com (EN)