Een Israëlisch bedrijf combineert paddenstoelen met marihuana om ziektes te behandelen

Het Israëlische medicinale cannabisbedrijf Cannabotech onderzoekt hoe verschillende combinaties van cannabinoïden, kruiden en paddestoelen een verscheidenheid aan ziekten kunnen behandelen.

Ooit leek het idee om wiet en paddo’s samen te voegen tot één pil de uitvinding van een drugsdealer. Nu vertegenwoordigt dit mengsel het hoogtepunt van een groeiende beweging die natuurlijke planten en schimmels gebruikt om ziekten te behandelen die slecht worden aangepakt door de huidige farmaceutische geneesmiddelen.

Het Israëlische medicinale cannabisbedrijf Cannabotech onderzoekt momenteel hoe specifieke melanges en combinaties van cannabinoïden, medicinale kruiden en paddestoelen een verscheidenheid aan medische aandoeningen kunnen behandelen. Tot dusverre heeft het bedrijf vijf specifieke mengsels ontwikkeld voor de behandeling van darmkanker, onvruchtbaarheid, leververvetting, ontsteking en hart- of vaatziekten. Deze producten wachten momenteel allemaal op klinische proeven.

“Elke cannabisplant heeft 30-40 cannabinoïden die actief zijn in het lichaam en bevat in totaal enkele honderden cannabinoïden,” zei Cannabotech mede-oprichter en CEO Elchanan Shaked tegen Globes. “Wij geloven dat het geheim van de activiteit van de plant schuilt in cannabinoïden die voorkomen in kleine hoeveelheden in de plant. Als je de onderlinge verhoudingen verandert en hun concentratie in het eindproduct verhoogt, kan een zeer hoge medische effectiviteit en unieke verbindingen voor de behandeling van verschillende ziekten worden bereikt. “

play btn
CannaboTech is een Israëlisch bedrijf, dat bezig is met innovatieve behandeling van kanker (bron)

Shaked vertelde Globes dat zijn bedrijf “de wetenschap zal gebruiken” om te bewijzen dat de unieke cannabinoïdenratio’s van zijn bedrijf effectiever zullen blijken te zijn dan de ratio’s in natuurlijk gekweekte planten. Andere onderzoekers werken momenteel ook aan het creëren van hun eigen specifieke melanges cannabinoïden om specifieke ziekten aan te pakken, maar Cannabotech gaat nog een stap verder door deze mushrooms in de mix op te nemen.

“Penicilline is afkomstig van champignons, net als chemotherapie,” verklaarde directeur Shaked. “De voordelen van paddestoelen en champignons zijn al duizenden jaren onderwerp van onderzoek. Prof. Solomon Wasser doet al tientallen jaren onderzoek naar paddestoelen aan de Universiteit van Haifa. Hij heeft enorme bibliotheken met ingrediënten uit paddestoelen en de informatie die hij door de jaren heen heeft verzameld over behandeling met hen en hun interacties met andere ingrediënten. “

Een ander kenmerk dat Cannabotech onderscheidt van andere medische onderzoeksbureaus voor marihuana, is het feit dat het van plan is zijn financiering te crowdsourcen in plaats van te vertrouwen op particuliere investeringen. “Wij geloven in het opbouwen van het bedrijf van onderaf, zonder richting en verdere sturen van kapitaalmarkt mensen,” zei Shaked.

“Ik geloof in het aantrekken van kapitaal van het publiek, maar zonder bijkomstigheden.”

Tot nu toe lijkt het erop dat Cannabotech zich aan niet-psychedelische paddenstoelen wil houden vanwege zijn cannabismengsels, maar een groeiend aantal onderzoeken bewijst dat psilocybine een vergelijkbaar effectief medicijn kan zijn als medicinale marihuana.

Recente studies hebben aangetoond dat psilocybine de patiënten kan helpen bij het overwinnen van behandelingsresistente depressie, alcoholisme of angst, en huidige onderzoeken bekijken hoe deze psychedelische schimmels anorexia kunnen behandelen of patiënten zelfs uit coma’s kunnen halen.

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voert nu klinische proeven uit die binnen de komende jaren kunnen leiden tot de legalisering van psychotherapie met psilocybine.

Lees meer op o.a. Globes (EN), MerryJane (EN) en Cannabotech (EN)