Geen negatieve effecten op de hersenen van oudere marihuanapatiënten op lange termijn

Vergeleken met niet-gebruikers, toonden de gegevens geen verschillen in geheugen, capaciteit om nieuwe dingen te leren of reactietijd bij medicinale marihuanapatiënten.

Oudere volwassenen zijn nu meer dan ooit begonnen met het consumeren van cannabis en gebruiken de plant vaak om chronische pijn te behandelen. Het gebruik van marihuana is bijna verdubbeld onder volwassenen van 65 jaar en ouder, zo bleek uit een eerder dit jaar gepubliceerde studie. In de Verenigde Staten is ongeveer 20% van de medicinale cannabispatiënten ouder dan 60.

Nieuw onderzoek uit Israël toont aan dat deze volwassenen geen slechte cognitieve verschillen mogen verwachten in vergelijking met niet-gebruikers. De studie, gepubliceerd in het tijdschrift Drug & Alcohol Review, vond ook geen verschillen tussen oudere cannabisgebruikers en niet-gebruikers bij het testen op frequentie, doses, gebruiksjaren en THC / CBD-concentratie.

“Bovendien presteerden zowel [medicinale cannabis] gelicentieerde als niet-gelicentieerde patiënten relatief vergelijkbaar met een gestandaardiseerde populatie zonder chronische pijn”, schreven de auteurs van het onderzoek.

Voor de observationele studie verzamelden Israëlische onderzoekers 63 langdurige medische gebruikers en 62 niet-gebruikers die allemaal leden aan chronische pijn, waarbij ze cognitieve tests gebruikten om gegevens te verzamelen over prestatiemetingen, zoals reactietijd, geheugenherinnering en meer.

Er werden geen significante verschillen gevonden tussen de twee groepen. Onderzoekers merkten echter op dat de gebruikers van medicinale marihuana wat meer kans hadden op hart- en vaatziekten en depressie.

“Gezien het toenemende bewijs welke de werkzaamheid van cannabisgebruik aantoont voor de inzet bij meerdere gezondheidsproblemen die veel voorkomen bij oudere personen, kan het ontbreken van nadelige effecten op de hersenen in de huidige steekproef van personen met chronische pijn die ouder waren dan 50 jaar bijdragen aan een beter risico-voordeel beoordeling van de behandeling met [medicinale cannabis] in deze populatie. “

Eerder onderzoek geeft aan dat medicinale cannabis een positieve invloed kan hebben op oudere volwassenen. Senioren rapporteerden een hogere kwaliteit van leven in een studie die eerder deze maand werd gepubliceerd. Uit onderzoek van deze zomer bleek ook dat patiënten met medicinale cannabis minder ziekenhuisbezoeken hadden en minder medicijnen gebruikten in vergelijking met niet-gebruikers.

“Nu grotere percentages senioren zich richten op en terugkeren naar het gebruik van cannabis, is het belangrijk dat wetenschappers meer aandacht gaan besteden aan deze unieke en vaak over het hoofd geziene groep consumenten”, zei NORML-adjunct-directeur Paul Armentano in een verklaring.

“We weten al dat veel senioren lijden aan aandoeningen die effectief met cannabis kunnen worden behandeld, en deze opkomende gegevens suggereren dat ze dat kunnen doen op een manier die weinig of geen risico vormt voor hun cognitieve welzijn.”

Bronnen o.a. NORML (EN), ResearchGate (EN), TheFreshToast (EN), YesWeekly (EN)