Top 10 CBD-voordelen voor huidverzorging en wellness

Top 10 CBD-voordelen voor huidverzorging en wellness

CBD is tegenwoordig overal waar je kijkt, van grote retailbedrijven, relax winkels tot warenhuizen. De niet-psychoactieve stof in de cannabisplant verovert de wellnesswereld stormenderwijs en met goede redenen. Hoewel veel over de plant nog wordt onderzocht, hebben veel recente studies cannabidiol in verband gebracht met het effectief kunnen behandelen van gezondheidsproblemen zoals fibromyalgie, anti-verouderingsproblemen, menstruatiekrampen en zelfs angst en depressie.

Hieronder hebben we een lijst met tien van de meest opmerkelijke manieren samengesteld waarop CBD zowel je huidverzorging als algehele wellness-routines ten goede kan komen:

1. CBD kan acne doen verdwijnen

De ontstekingsremmende eigenschappen van CBD kunnen irritatie, roodheid en zwelling op het huidoppervlak verminderen. Cannabidiol brengt het huidoliepeil en de talgproductie in evenwicht om puistjes vervolgens in te dammen. Bovendien onthulde een onderzoek uit 2016 van de cannabisplant dat deze verschillende antibacteriële en schimmelwerende effecten had die helpen om verontreinigende infecties op de huid te verminderen.

2. CBD kan worden gebruikt voor anti-verouderingsdoeleinden

Omdat CBD afkomstig is van een plant, is CBD-olie welke wereldwijd verkrijgbaar is, rijk aan natuurlijke antioxidanten. Het is bewezen dat CBD anti-aging crèmes rimpels verminderen, doffe en rossige huidtinten corrigeren en andere zichtbare tekenen van veroudering tegengaan. Het beste van alles is dat CBD-antiverouderingsproducten gebruikelijk zijn geworden in de reguliere markt en je kunt ze zelfs vinden bij drogisterijen en grote warenhuizen.

3. CBD kan de gevoelige huid kalmeren

Omdat CBD ontstekingsremmende en verzachtende eigenschappen heeft, kan het huidgevoeligheidsproblemen minimaliseren. De huidkalmerende eigenschappen van cannabidiol kunnen roodheid en reactiviteit bestrijden. Mensen met een gevoelige huid willen misschien een reiniger op basis van cannabis zaad uitproberen om roodheid en gevoeligheid in de huid te bestrijden. Aangezien alle huidtypes last kunnen hebben van vervuilende en irriterende stoffen, kunnen huidverzorgingsproducten gemaakt met CBD-olie en CBD-crème de huid helpen gezond te houden. Meer leren over CBD-crèmes.

4. CBD verhoogt de hydratatie in de huid

Naast de anti-verouderings- en huidkalmerende eigenschappen, kan CBD ook de huidvochtigheid stimuleren. CBD reguleert de olieproductie in de huid door samen te werken met de talgklieren om het olieniveau in de huid op peil te houden. Degenen met een droge huid moeten zich wenden tot een op CBD gebaseerde moisturizer. De meeste met CBD doordrenkte moisturizers op de markt zijn samengesteld met eersteklas ingrediënten zoals cannabiszaadolie, antioxidanten en essentiële plantenoliën voor maximale hydratatie.

2020 06 03 Top 10 CBD voordelen voor huidverzorging en wellness 4. CBD verhoogt de hydratatie in de huid
CBD verhoogt de hydratatie in de huid (afb.)

5. CBD kan psoriasis verlichten

Naast het verlichten van droge en geïrriteerde huid, suggereert wetenschappelijk onderzoek dat CBD kan helpen bij de behandeling van psoriasis, een auto-immuunziekte die momenteel bijna 8 miljoen Amerikanen treft. Een studie die teruggaat tot 2007 was de eerste die concludeerde dat CBD een van de vele cannabinoïden was die de verspreiding van huidcellen die betrokken waren bij psoriatische uitslag vertraagde. Een andere kleine studie die in 2019 in Italië werd uitgevoerd, kwam tot een vergelijkbare conclusie, wat bewees dat het toepassen van actuele CBD-producten de kwaliteit van leven verbeterde voor mensen die met psoriasissymptomen te maken hadden.

6. CBD helpt bij slapeloosheid

Wist je dat naar schatting 10% van de Amerikaanse volwassenen slapeloosheid ervaart? Veel volwassenen vertrouwen op slaappillen om van hun slapeloosheid af te komen; CBD-olie kan echter nuttig zijn om dat rusteloze gevoel te verlichten. In een retrospectieve casestudy uit 2019, uitgevoerd door het Permanente Journal, bleek dat 66% van de deelnemers een betere nachtrust ervoer na een maand CBD-olie te hebben gebruikt. Met CBD verrijkte thee, die de laatste jaren enorm populair is geworden, is een veel voorkomende optie die wordt gebruikt om slapeloosheid te bestrijden.

7. CBD kan chronische pijn verlichten

Degenen die lijden aan chronische pijn hebben verlichting gevonden in CBD-olie. Pijnstilling is misschien wel een van de bekendste voordelen van cannabidiol, variërend van de pijn geassocieerd met fibromyalgie, menstruatiekrampen en zelfs artritispijn. In hun studie van december 2017 bevestigde het tijdschrift Pain het vermogen van CBD om zelfs de meest hardnekkige pijntjes en kwalen te verlichten, daarbij verwijzend naar de ontstekingsremmende helende eigenschappen die dienden als een beschermer voor zowel de gewrichten als de zenuwen.

8. CBD heeft voordelen voor de gezondheid van het hart

De bekende ontstekingsremmende en antioxidatieve eigenschappen van cannabidiol kunnen mogelijk risicofactoren verminderen die leiden tot hartaandoeningen, zoals hoge bloeddruk en beroerte. Onderzoekers hebben ontdekt dat CBD-olie hersenbeschadiging bij slachtoffers van een beroerte voorkomt door de hersenfunctie te bevorderen en te beschermen tegen hersenbeschadiging.

Deze onderzoekers beweren dat het vermogen van CBD om angst en stress te verminderen een belangrijke rol speelde in het vermogen om individuen minder vatbaar te maken voor deze risicofactoren. Genieten van een kopje CBD-thee voor het slapengaan of een paar druppels CBD-olie in een favoriet recept gooien, is een geweldige manier om iemands hart gezond te houden.

9. CBD bevordert een gezond gewicht

Hoewel er studies zijn uitgevoerd die CBD-olie positief koppelen aan gewichtsverlies, zal enkel het nemen van CBD-olie geen gewichtsverlies veroorzaken, tenzij gecombineerd met een goede trainingsroutine.

Wanneer men echter cannabidiol microdoseert en een trainingsroutine aanneemt en een algehele gezonde levensstijl aanhoudt, werkt CBD als een “gezond voertuig” om te helpen bij het afvallen. Onderzoekers zijn van mening dat CBD de gewichtstoename kan veranderen via CB2-receptoren in het endocannabinoïdesysteem.

10. CBD vermindert angst en depressie

Mentale wellness is net zo belangrijk als fysieke wellness. Gelukkig kan CBD voor beide een remedie zijn. De Anxiety and Depression Association of America stelt dat depressie 6% van de Amerikaanse volwassen bevolking treft en angst 18% van de volwassenen in Amerika raakt. Niettemin is uit onderzoek gebleken dat cannabidiol beide effectief kan behandelen.

CBD kan depressie verminderen door de serotoninespiegel in de hersenen te verhogen en door corticale signalering van glutamaat. De verbinding kan angstniveaus verminderen bij mensen die lijden aan PTSS, OCS, sociale angststoornis (SAD). Sommige cannabismerken verkopen zelfs met CBD doordrenkte gummies die speciaal zijn samengesteld om te helpen bij angstgevoelens – een geweldige manier om je zoetekauw te bevredigen terwijl je je lichaam en geest op je gemak houdt.

Zoals je waarschijnlijk kunt opmaken uit de talloze bewezen voordelen en toegankelijkheid, is CBD meer dan alleen een wellness-rage – het is een natuurlijke gezondheidsremedie die er is om te blijven! Gebruik je CBD van CBDfx in je dagelijkse beauty- of wellnessroutine, of ben je van plan het binnenkort uit te proberen? Laat het ons weten in de reacties hieronder!