Frankrijk voert een proef uit om 3000 patiënten te gaan voorzien van gratis medicinale cannabis

Na een korte vertraging heeft Olivier Véran, de Franse minister van Solidariteit en Gezondheid, een decreet ondertekend om een proefprogramma te starten dat patiënten gaat voorzien van gratis medicinale cannabis.

Oorspronkelijk was de lancering gepland om door te gaan in 2020, maar vanwege de pandemie van het Coronavirus is deze uitgesteld tot begin 2021, maakten het ministerie en het Franse Geneesmiddelenbureau (ANSM) deze zomer bekend.

De pilot zou ongeveer zes maanden duren en er zijn ongeveer 3.000 patiënten bij betrokken die aan ernstige aandoeningen lijden, zoals chronische pijn en epilepsie.

Nu de regelgeving is voltooid en de toepassingsvereisten voor bedrijven en organisaties deze week zijn gepubliceerd, is de volgende stap het kiezen van de leveranciers. De deadline voor geïnteresseerden is 24 november.

Hoewel sommigen van mening waren dat een van de voordelen van dit programma was dat de leveranciers mogelijk de eersten op de cannabismarkt zouden kunnen zijn zodra de Franse autoriteiten de drug legaliseren, stelde het decreet anders.

Bovendien wordt het een nauwlettend gecontroleerd schema, terwijl de leveranciers een aantal formulieren moeten invullen en ze zullen worden beoordeeld door een puntensysteem.

Gratis medicinale cannabis vanaf maart 2021

Er wordt verwacht dat het eerste recept eind maart 2021 wordt voldaan. Om in aanmerking te komen, zouden alleen patiënten met de volgende ziekten en aandoeningen kunnen deelnemen aan het pilotprogramma:

Refractaire neuropathische pijn, bepaalde vormen van geneesmiddel resistente epilepsie, bepaalde hardnekkige symptomen in de oncologie die verband houden met de behandeling van kanker of pijn bij kanker, palliatieve situaties, pijnlijke spasticiteit door multiple sclerose of andere pathologieën van het centrale zenuwstelsel.

Volgens het ministerie zou cannabis aan patiënten worden gegeven in de vorm van gedroogde cannabisbloemen en oliën.

Gratis medicinale cannabis vanaf maart 2021 voor 3000 patiënten in Frankrijk

Deskundigen waren van mening dat het programma een enorme stap vooruit zou kunnen zijn, omdat, medicinale cannabis niet verkrijgbaar is in het land.

Terwijl de Franse autoriteiten een ietwat andere toon hebben als het gaat om de veronderstelde medicinale voordelen van het medicijn, mag cannabis in werkelijkheid alleen op recept worden van artsen of gezondheidswerkers worden gebruikt.

Bovendien moeten alle producten worden goedgekeurd door de National Medical Safety Agency (NMSA). Als het pilotprogramma werkt, zou dit in de toekomst kunnen resulteren in een meer ontspannen benadering van het medicijn.

Hoewel volledige legalisatie in Frankrijk nog erg ver lijkt, wordt onder Emmanuel Macron, de zittende Franse president, duidelijk vooruitgang geboekt.

Bronnen o.a. AnalyticalCannabis (EN), Canex (EN), HappyMag (EN), TheExtract (EN)