Wat onderzoeken anno 2021 vertellen over gebruik van cannabis door senioren of oudere volwassenen

Onze ouders en grootouders, eigenlijk vrijwel iedereen ouder dan 65 jaar, behoren tot de meest kwetsbaren van de bevolking. Is cannabis door senioren wel een optie voor het verzachten van ouderdomsproblemen?

Alleen al door hun leeftijd zijn ze vatbaar voor zoveel ziekten en aandoeningen, omdat het gewoon een onderdeel is van oud worden. Dingen waar ouderen mee te maken hebben, kunnen variëren van ogenschijnlijk onschuldige slapeloosheid en rugpijn, mar er zijn ook steeds meer mensen die afhankelijk zijn geworden van medicijnen voor chronische pijn, nierziekte, Alzheimer en nog veel meer andere aandoeningen.

Daarom is het niet verwonderlijk dat steeds meer van hen op zoek zijn naar veiligere manieren om medicijnen te gebruiken om een breed scala aan gezondheidsproblemen te beheersen. Een recente studie gepubliceerd in de Journal of American Medical Association (JAMA) onthulde dat cannabis door senioren en cannabisgebruik onder 65-plussers gestaag blijft toenemen. Ze ontdekten met name dat het verbruik onder deze doelgroep in het afgelopen jaar is gestegen van 2,4% naar 4,2% in de jaren 2015 tot en met 2018.

We verwachten dat deze cijfers alleen maar zullen blijven stijgen naarmate meer ouderen worden voorgelicht over het enorme gebruik en de gezondheidsvoordelen van cannabis door senioren voor hun omstandigheden.

Dit is wat de nieuwste onderzoeken te zeggen hebben over de voordelen van cannabis door senioren:

Cannabisgebruik gekoppeld aan verminderde hypertensie bij oudere patiënten

Uit gegevens die onlangs eerder deze maand in het European Journal of Internal Medicine zijn gepubliceerd, bleek dat oudere proefpersonen met hypertensie goed reageerden op een cannabisbehandeling. De gegevens zijn ontleend aan de resultaten van een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoekers verbonden aan de Ben-Gurion Universiteit in Israël.

Voor de proef analyseerden ze de effecten van cannabis op 26 oudere patiënten met een gemiddelde leeftijd van 70 jaar gedurende een periode van drie maanden. De deelnemers werd gevraagd om cannabis te consumeren door middel van roken of oraal, waarna de onderzoekers kennis namen van de resultaten na verschillende tests, waaronder ECG, 24-uurs ambulante bloeddrukmeting, antropometrische metingen en bloedonderzoek. Ze ontdekten dat de grootste verbeteringen die ze zagen, waren in de 24-uurs bloeddruktests na 90 dagen.

“Een behandeling met cannabis door senioren gedurende drie maanden werd in verband gebracht met een verlaging van de systolische en diastolische bloeddruk, evenals de hartslag”, schrijven de onderzoekers. Bovendien vertoonden de patiënten tijdens de proef geen symptomen van hartritmestoornissen.

“Oudere volwassenen vormen de snelst groeiende groep medicinale cannabisgebruikers, maar er is weinig bewijs voor cardiovasculaire veiligheid voor deze populatie. Deze studie maakt deel uit van onze voortdurende inspanningen om klinisch onderzoek te doen naar de feitelijke fysiologische effecten van cannabis in de loop van de tijd ”, zegt Dr. Ran Abuhasira, een van de auteurs van de studie.

Langdurig gebruik van cannabis niet in verband gebracht met cognitieve verschillen

Een andere recente studie gepubliceerd in het tijdschrift Drug and Alcohol Review onthulde dat oudere volwassenen die langdurig cannabis gebruiken voor de behandeling van chronische pijn, geen verschillen in cognitieve prestaties vertoonden.

De studie, waarvan de bevindingen werden gepubliceerd in het tijdschrift Drug and Alcohol Review, omvatte het analyseren van de cognitieve prestaties van 63 oudere deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, en vergeleek deze met 62 controlepersonen die geen cannabisgebruikers waren. Ze maakten gebruik van cognitieve tests zoals reactietijd, geheugenherinnering en hun vermogen om nieuwe informatie op te nemen, evenals andere prestatiebenchmarks.

De onderzoekers vonden “geen significante verschillen in cognitieve functie” tussen elke groep.

“In deze steekproef van personen met neuropathische pijn werden geen significante verschillen gevonden in cognitieve prestaties tussen niet medicinale cannabis gelicentieerde en gelicentieerde patiënten, en het bewijs voor het ontbreken van een verband was stabiel en matig.

Bovendien werden geen significante associaties gevonden tussen verschillende aspecten van medicinale cannabis gebruikspatronen, waaronder THC / CBD-concentratie, frequentie en duur van gebruik, dosering en duur van onthouding met cognitieve prestaties. Bovendien presteerden zowel medicinale cannabis gelicentieerde als niet-gelicentieerde patiënten relatief vergelijkbaar met een gestandaardiseerde populatie zonder chronische pijn. “

“Meer acceptatie van de publieke opinie en beleid met betrekking tot cannabisgebruik, naast een langere levensverwachting, zal naar verwachting leiden tot een toenemend aantal mensen van middelbare en oude leeftijd die langdurig cannabis gebruiken. Dit komt mede door het toenemende bewijs dat de werkzaamheid van cannabisgebruik aantoont voor meerdere gezondheidsproblemen die ook veel voorkomen bij oudere personen, het ontbreken van nadelige effecten op de hersenen, de verlichting van personen met chronische pijn die ouder waren dan 50 en andere gezondheidsvoordelen. ”, concludeert men.

Steeds cannabis door senioren om hun ouderdomskwalen aan te pakken

Uit gegevens die zijn vrijgegeven in de Journal of the American Geriatric Society, bleek dat 15% van de senioren de afgelopen drie jaar heeft toegegeven cannabis te hebben gebruikt voor therapeutische doeleinden.

2021 02 24 Steeds cannabis door senioren om hun ouderdomskwalen aan te pakken in artikel
Steeds cannabis door senioren om hun ouderdomskwalen aan te pakken (afb.)

De gegevens zijn afkomstig uit een peiling uitgevoerd door onderzoekers van de University of California in San Diego, die 568 respondenten ondervroegen in een geriatrische kliniek in Zuid-Californië. Alle deelnemers waren minstens 65 jaar oud, terwijl 73% van hen ouder was dan 75 jaar. Van de ondervraagden zei 15% dat ze de afgelopen drie jaar cannabis of CBD hadden gebruikt, terwijl meer dan de helft van de respondenten zei dat ze cannabisproducten dagelijks of wekelijks nuttigen. Ondertussen zei 78% van hen dat het gebruik medisch van aard was, meestal om hun pijn, angstgevoelens of slaap te verbeteren.

Het was ook interessant dat veel van deze gebruikers zeiden dat ze cannabis begonnen te gebruiken in hun gouden jaren, maar minder dan de helft van alle oudere respondenten zei dat ze eerst met hun zorgverlener hadden gesproken over hun cannabisgebruik.

“Het is niet verwonderlijk dat een toenemend percentage senioren cannabis in hun latere jaren als een haalbare therapeutische optie beschouwt. Veel senioren worstelen met pijn, angst, rusteloze slaap en andere aandoeningen waarvoor cannabisproducten kunnen helpen. Bovendien zijn veel senioren zich terdege bewust van de litanie van ernstige nadelige bijwerkingen die verband houden met beschikbare geneesmiddelen op recept, zoals opioïden of slaapmiddelen, en zij beschouwen medicinale cannabis als een praktisch en potentieel veiliger alternatief”.

Bronnen o.a. McKnight (EN), PainNewsNetwork (EN), TheFreshToast (EN)