Patiënten krijgen jaar lang cannabismedicatie bij deelname aan onderzoek

vlag-zuid-afrika

Een studie in Zuid-Afrika onderzoekt de effectiviteit van cannabis als alternatief voor opioïden voor chronische pijnbeheersing. Deelnemers krijgen een jaar lang gratis cannabismedicatie.

Natuurlijk moeten ze eerst bewijzen dat deze mensen lijden aan chronische pijn, gedefinieerd als pijn die langer dan zes maanden aanhoudt. De resultaten van deze klinische proef met zo’n 300 deelnemers worden eind 2023 verwacht.

Cannabis Masterplan

Het Cannabis Research Institute of South Africa (CRI) sponsort een jaar durend onderzoek waarvan het hoopt dat het geloofwaardige, betrouwbare en verifieerbare gegevens over medicinale cannabis zal opleveren. Sinds de uitspraak van het Grondwettelijk Hof in 2018 die het persoonlijk gebruik van cannabis decriminaliseerde, heeft de particuliere sector zich gestort op Zuid-Afrika’s “groene stormloop”. Het Cannabis Masterplan van de overheid wil de plant industrialiseren en meer dan 25.000 banen creëren.

Het maken van wetgeving, in de vorm van de wet op cannabis voor privédoeleinden die momenteel in het parlement ligt, verloopt traag, waardoor er meer onbeantwoorde vragen zijn over het recreatieve en medicinale gebruik van de plant.
Het gebruik van cannabis als medicijn is gelegaliseerd in de meeste Amerikaanse staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en een groot deel van Europa en Zuid-Amerika. Hoewel het gebruik van de plant legaal is in Zuid-Afrika, heeft de South African Health Products Regulatory Authority (SAHPRA) nog geen medicijnen met cannabis goedgekeurd voor pijnverlichting.

Opioïdencrisis

Opioïden, zoals morfine, fentanyl en tramadol, blijven de meest gebruikelijke behandeling van pijn. Ze zijn ook zeer verslavend en kunnen vanwege hun farmacologische effecten bij overdosering ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken, met de dood tot gevolg.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is meer dan 70% van de naar schatting 500.000 wereldwijde sterfgevallen als gevolg van drugsgebruik gerelateerd aan opioïden. Volgens een studie die is geschreven door leden van de South African Medical Research Council (SAMRC) heeft Zuid-Afrika de afgelopen tien jaar een sterke toename gezien in behandelingen met opioïden.

“Chronische pijn wordt gedefinieerd als pijn die langer dan zes maanden aanhoudt en kan worden gecategoriseerd als visceraal, somatisch en neurogeen. Gezien het brede spectrum bestaat er een breed scala aan behandelingen, van vrij verkrijgbare medicijnen tot opiaten zoals morfine, oxycodon of codeïne, die de natuurlijke opioïde receptoren van het lichaam instrueren om te voorkomen dat de zenuwen, die verantwoordelijk zijn voor pijn, signaleren, “verklaarde Dr. Shiksha Gallow, de hoofdonderzoeker van het onderzoek.

“Opiaten worden in verband gebracht met een overvloed aan bijwerkingen, waaronder sedatie, ademhalingsdepressie – en zelfs de dood. Met de wereldwijde toename van opiaatverslaving, die verstrekkende gevolgen met zich meebrengt, van slechte gezondheid tot bredere maatschappelijke problemen zoals misdaad, zal het onderzoek gericht zijn op het vinden van een veiliger alternatief voor de behandeling van pijn.”

Er is een toename van onderzoeken gericht op het vervangen van opioïden door cannabis voor de behandeling van chronische pijn, waarbij de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) opmerken dat “een paar onderzoeken hebben aangetoond dat marihuana nuttig kan zijn bij de behandeling van neuropathische pijn, een specifiek type chronische pijn veroorzaakt door beschadigde zenuwen.” De CDC voegt eraan toe dat “er meer onderzoek nodig is om te weten of marihuana beter werkt dan andere opties om pijn te beheersen.

Gratis cannabis

De deelnemers aan de proef krijgen een jaar lang toegang tot medicinale cannabis. Dat zal ervoor zorgen dat ze de medicatie blijven gebruiken totdat het mogelijk wordt om van opioïden af ​​te komen.

Alle patiënten die deelnemen aan de studie moeten bewijzen dat ze aan chronische pijn lijden. Deze patiënten hebben doorgaans ziekten of aandoeningen zoals reumatoïde artritis, multiple sclerose, fibromusculaire aandoeningen, osteoartritis of zelfs aan kanker gerelateerde aandoeningen. Het Zuid-Afrikaanse ministerie van Volksgezondheid en SAMRC hebben de klinische proef goedgekeurd.

Bron: businessinsider.co.za (EN)