Proef om medicinale cannabis te beoordelen op hersentumoren om door te gaan

Proef om medicinale cannabis te beoordelen op hersentumoren om door te gaan

Onderzoekers van de Universiteit van Leeds hebben groen licht gekregen om een “eerste” klinische proef ter wereld te starten om het potentieel van een op cannabis gebaseerd medicijn voor de behandeling van hersenkanker te beoordelen.

De Brain Tumor Charity kondigde de driejarige proef aan die werd gesteund door leden van het publiek die £ 400.000 hebben ingezameld om het onderzoek te financieren. De proef werd ook ondersteund door Olympisch gouden medailleduiker Tom Daley en ontving een donatie van £ 45.000 van Leeds Hospitals Charity.

Daley’s vader stierf in 2011 op 40-jarige leeftijd als gevolg van een hersentumor.

Glioblastoom is de meest voorkomende en agressieve vorm van hersenkanker. Ongeveer 2.200 mensen worden gediagnosticeerd met de aandoening in Engeland. Volgens The Brain Tumor Charity is de overlevingstijd na diagnose – zelfs na intensieve behandeling – 12-18 maanden.

Sativex – een op cannabis gebaseerde orale spray die zowel CBD als THC bevat – zal naast chemotherapie worden beoordeeld bij patiënten met glioblastoom waar “tumoren zijn teruggegroeid”. De proef heeft tot doel 230 patiënten per jaar te werven in 15 ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk.

Het medicijn was het eerste medicinale cannabisproduct dat een vergunning kreeg in het Verenigd Koninkrijk. Het is al goedgekeurd voor de behandeling van andere symptomen en aandoeningen, waaronder voor spierstijfheid en spasticiteit geassocieerd met multiple sclerose.

Meer onderzoek naar hersentumoren en cannabis

Klinisch oncoloog Prof Susan Short, van de Universiteit van Leeds, zei: “Het medicijn is een zeer specifieke combinatie van twee verschillende cannabinoïden of cannabisachtige medicijnen. Het lijkt erop dat de medicijnen werken door ervoor te zorgen dat de kankercellen gestrest raken, vooral wanneer ze ook worden geconfronteerd met chemotherapie.”

Als de proef succesvol is – dat wil zeggen, als blijkt dat het de totale levensduur van patiënten verlengt, de progressie van hun ziekte vertraagt of de kwaliteit van leven verbetert – zou het een van de eerste nieuwe NHS-behandelingen voor glioblastoompatiënten kunnen worden meer dan een decennium.

De rechtszaak gaat begin volgend jaar van start.

Bronnen o.a. BBC (EN), Canex (EN), London News Today (EN), TheGrowthOP (EN), Xnews (EN)