Hoe CBD kan helpen bij pijnverlichting? 6 punten om te weten

2022-02-25-Hoe CBD kan helpen bij pijnverlichting? 6 punten om te weten

CBD komt steeds vaker voor in meerdere op cannabis gebaseerde producten. Dat komt omdat de verbinding veel gezondheidsvoordelen biedt.

Afkorting van cannabidiol, CBD is een van de vele therapeutische verbindingen die uit cannabis worden gewonnen. De cannabisplant bevat meer dan 100 farmacologisch heilzame chemicaliën, ook wel bekend als cannabinoïden. CBD is echter een van de twee meest populaire en meest aanbevolen cannabinoïden. De andere is tetrahydrocannabinol (THC).

Cannabidiol en tetrahydrocannabinol worden vaak gecontrasteerd op basis van hun algemene effecten. THC is de meest populaire marihuanaverbinding die een ‘high’ veroorzaakt. CBD daarentegen is niet-psychotroop en niet-bedwelmend. Vanwege de immense therapeutische eigenschappen van cannabidiol en het gebrek aan geestverruimende effecten, wordt de verbinding vaak voorgeschreven voor tal van medische aandoeningen. Pijn is een van de meest voorkomende problemen die u kunt oplossen met CBD. Dit bericht gaat in op de zes punten die u moet weten bij het gebruik van CBD voor pijnverlichting.

CBD behandelt pijn door uw endocannabinoïdesysteem te beïnvloeden

Cannabidiol-producten, zoals CBD-gummies en CBD-tincturen, oefenen hun pijnstillende eigenschappen voornamelijk uit door het endocannabinoïdesysteem te beïnvloeden. Het endocannabinoïdesysteem is een complex celregulerend systeem dat bekend staat om zijn rol bij pijnbestrijding. Het systeem is ook betrokken bij verschillende andere functies, waaronder het handhaven van een gezonde endocriene balans en het reguleren van uw slaap-waakcycli.

Nu bevat het endocannabinoïdesysteem een ​​reeks receptoren die endocannabinoïde-receptoren worden genoemd. Typische endocannabinoïde-receptoren zijn onder meer CB1-receptoren in de hersenen en het centrale zenuwstelsel en CB2-receptoren in de ledematen en perifere organen van het lichaam. Het systeem bevat ook bepaalde neurotransmitters, endocannabinoïden genaamd, en enzymen die de algehele prestaties beïnvloeden.

Wanneer het wordt geconsumeerd, beïnvloedt cannabidiol de vanilloïde receptoren, een groep endocannabinoïde-receptoren die de overdracht van pijn bevorderen. CBD behandelt ook pijn door de anandamidesignalering te verhogen. Anandamide is een neurotransmitter die ook een cruciale rol speelt bij pijnbemiddeling. CBD verbetert de anandamidesignalering door enzymen te blokkeren die de neurotransmitter afbreken. Een zo’n enzym is vetzuuramidehydrolase (FAAH).

CBD kan nociceptieve pijn behandelen

Nociceptieve pijn verwijst voornamelijk naar pijn veroorzaakt door lichamelijk letsel aan een weefsel, spier of bot. Veelvoorkomende oorzaken van nociceptieve pijn zijn auto-ongelukken en zware trainingen.
De meeste vormen van nociceptieve pijn zijn acuut. Acute pijn kan ondraaglijk zijn. Gelukkig kan CBD een wisselwerking hebben met de nociceptoren (pijnreceptoren) van het lichaam op een manier die nociceptieve pijn verzacht.
Vertraagde aanvang van spierpijn (DOMS) is een van de vele vormen van nociceptieve pijn die u kunt behandelen met cannabidiol.

CBD kan ook neuropathische pijn behandelen

Neuropathische pijn is het gevolg van overmatige druk en spanning op de zenuwen. Chronische ziekten veroorzaken voornamelijk deze vorm van pijn. Cannabidiol is effectief gebleken tegen zowel nociceptieve als neuropathische pijn. De pijnverlichtende mechanismen van CBD zijn hetzelfde, ondanks het soort pijn. De verbinding verzacht pijnsensaties door interactie met pijnoverdragende receptoren.

De positieve effecten van cannabidiol op neuropathische pijn zijn de reden waarom de verbinding vaak wordt aanbevolen voor verschillende chronische ziekten die pijn veroorzaken als het belangrijkste symptoom. Voorbeelden zijn artritis, endometriose, multiple sclerose (MS), fibromyalgie en kanker. CBD bevat ook neuroprotectieve eigenschappen. De verbinding kan dus verdere schade aan neuronen, veroorzaakt door chronische aandoeningen, voorkomen.

CBD kan ontstekingen behandelen

Behalve dat de pijn direct het gevolg is van een belasting van uw nociceptoren of schade aan uw zenuwen en neuronen, kan de pijn ook indirect worden veroorzaakt door een ontsteking. Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat cannabidiol krachtige ontstekingsremmende eigenschappen bezit. CBD behandelt ontstekingen door de activering van cytokinen en chemokinen te blokkeren, de belangrijkste eiwitten die de ontstekingsreacties van het lichaam veroorzaken.

Cannabidiol heeft ook vaatverwijdende eigenschappen. Als vasodilatator kan CBD helpen om vernauwde bloedvaten uit te zetten. Dit kan de pijn verlichten die het gevolg is van de vernauwing en ontsteking van slagaders en aders. Voorbeelden van pijn veroorzaakt door een slechte bloedcirculatie zijn hoofdpijn en pijn op de borst.

vrouw met cbd tinctuur

CBD kan sommige bijwerkingen van pijn onder controle houden

Stress, angst en slapeloosheid behoren tot de meest vervelende bijwerkingen van pijn. Gelukkig zijn deze aandoeningen ook goed beheersbaar met cannabidiolsupplementen. CBD bestrijdt stress en angst door de serotoninesignalering te verhogen. Serotonine is een neurotransmitter die bekend staat om zijn ‘feel-good’-effecten. Hoge serotoninespiegels kunnen door pijn veroorzaakte angst helpen verlichten.

Cannabidiol kan ook slapeloosheid behandelen, een andere bijwerking van pijn. De verbinding bevat kalmerende eigenschappen, die kunnen helpen om de slaaplatentie te verkorten. CBD behandelt ook slapeloosheid door de duur van de REM-slaap te verminderen.

Van CBD word je niet high

Dit is de grootste reden waarom mensen cannabidiol gebruiken in tegenstelling tot tetrahydrocannabinol. Van pure CBD wordt je niet high. Dat komt omdat de verbinding voornamelijk interageert met CB2-receptoren die zich verder van de hersenen bevinden.

Je kunt CBD toedienen voor pijnverlichting of voor andere therapeutische doeleinden zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je daarbij stoned wordt. Door het ontbreken van geestverruimende effecten kun je je voortgang nauwkeurig volgen.
De niet-psychoactieve eigenschappen van cannabidiol maken het bijzonder geschikt voor de behandeling van pijnaandoeningen die de gebieden nabij de hersenen aantasten, zoals hoofdpijn en meningitis.

Cannabidiol is ongelooflijk effectief tegen pijn. De stof kan helpen om zowel nociceptieve als neuropathische pijn te beheersen. Maar zoals bij elke cannabisverbinding, is CBD alleen nuttig als het met mate wordt gebruikt. Overdosering van het product is contraproductief.

Bronnen:
ncbi