CBD en diabetesbehandeling

Zijn er manieren waarop CBD mensen met diabetes ten goede kan komen?

De hennepolie die wordt gewonnen uit de cannabisplant, ontvangt momenteel goede berichtgeving vanwege het vermogen om te helpen bij de behandeling van bepaalde aandoeningen. De legalisatie van marihuana heeft het gebruik van cannabisproducten sociaal aanvaardbaarder gemaakt.

CBD is anders dan marihuana. Marihuanaproducten bevatten THC (tetrahydrocannabinol), de stemmingsveranderende stof. Het zorgt ervoor dat de meeste mensen daaraan denken wanneer de term cannabis wordt genoemd.

CBD (cannabidiol) bevat minder dan 0,3% THC, dus je zult je er niet high van gaan voelen. Van CBD is vastgesteld dat het verschillende helende eigenschappen heeft die van toepassing zijn op een breed scala aan aandoeningen.

CBD olie kan in verschillende vormen worden gebruikt. Een van de manieren waarop veel mensen het innemen, is CBD zachte gelcapsules.

CBD en diabetes – de bloedsuikerspiegel

Mensen met diabetes ervaren fluctuerende bloedsuikerspiegels die moeten worden gereguleerd door het gebruik van insuline. De bloedsuikerspiegel stijgt wanneer het lichaam glucose niet voldoende kan metaboliseren. Glucose is aanwezig in suikerachtig en zetmeelrijk voedsel. Diabetici, mensen met diabetes, moeten dergelijke voedingsmiddelen vermijden om gevaarlijke pieken in de bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Net als het introduceren van iets anders in het dieet, moeten mensen met diabetes voorzichtig zijn als ze CBD gaan gebruiken. Het is altijd verstandig om medisch advies in te winnen voordat je dit doet. Een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg kan de voor- en nadelen met een patiënt bespreken en zich een oordeel vormen over de vraag of het veilig voor hen is of niet.

Een van de grootste zorgen die iemand met diabetes die CBD gebruikt kan hebben, is dat onderzoek aangeeft dat het endocannabinoïde systeem van het lichaam de insulinegevoeligheid niet remt. Het systeem wordt gevoed door de endocannabinoïden die het lichaam op natuurlijke wijze produceert. Externe bronnen van cannabinoïden zoals CBD zullen de niveaus in het lichaam verhogen.

Hogere cannabinoïdeniveaus kunnen de gevoeligheid van het lichaam voor insuline beïnvloeden, waar het lichaam van afhankelijk is om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Studies naar het effect van CBD-producten op het endocannabinoïde systeem zijn nog volopaan de gang. Veel experts beschouwen deze studies als nog in de kinderschoenen.

Hoe de dingen er nu voor staan

In dit stadium is het meeste bewijs voor de effectiviteit van CBD en diabetes vooral anekdotisch. Sommige gebruikers hebben onmiddellijk na gebruik een drastische daling van de bloedsuikerspiegel gemeld. Dit kan gevaarlijk zijn voor een persoon met diabetes. Anderen hebben geen veranderingen in hun bloedsuikerspiegel gemeld. Sommigen beweren echter dat hun bloedsuikerspiegel is verbeterd als gevolg van het gebruik van CBD.

Zijn er manieren waarop CBD mensen met diabetes ten goede kan komen?

Trainen is een essentieel onderdeel van diabetesmanagement. Veel mensen met diabetes klagen over gewrichtspijn, waardoor ze niet kunnen sporten. Het gebruik van CBD-olie op de aangetaste gewrichten kan de pijn helpen verlichten. CBD moet worden toegepast verdund met een dragerolie zoals bijvoorbeeld olijfolie. De ontstekingsremmende eigenschappen kunnen de zwelling in de gewrichten verlichten.

Mensen met diabetes zijn gevoelig voor langzaam genezende wonden, vooral aan hun ledematen, waar de bloedcirculatie slecht kan zijn. CBD-crème is nuttig voor wonden omdat het ontstekingsremmend is. Het is ook een pijnstiller, die de pijn verlicht. Als antioxidant helpt CBD het immuunsysteem te versterken, zodat het wondinfectie kan voorkomen.

Veel mensen met diabetes melden problemen met het handhaven van een gezond slaappatroon. Sommigen worstelen om te slapen en anderen worstelen om wakker te worden na de slaap. Veel mensen melden dat CBD-olie helpt om de kwaliteit van hun slaap aanzienlijk te verbeteren.

Advies voor mensen met diabetes

• Als je ervoor kiest om CBD-producten te kopen, zorg er dan voor dat je ze koopt van een gerenommeerde producent. Vele (minder gerenommeerde) producenten maken niet de volledige ingrediëntenlijst van hun producten bekend.
  • Raadpleeg je huisarts voordat je CBD-producten gaat proberen. Wijzig je behandelplan niet zonder overleg. Diabetes kan mogelijk slopend of levensbedreigend zijn.
  • Het is misschien beter om CBD (topicals, op de huid) producten te gebruiken. Meer onderzoek is namelijk nodig om te bepalen of de inname van CBD je bloedsuikerspiegel zal beïnvloeden.

Lees meer op MMJReporter (EN, bron)