Cannabis voor hoofdpijn: THC of CBD dat de pijn vermindert

Cannabis voor hoofdpijn: THC of CBD dat de pijn vermindert

Het idee dat cannabis pijn vermindert, wordt steeds meer geaccepteerd – maar vermindert het pijn bij hoofdpijn?

Een nieuwe studie heeft aangetoond dat het gebruik van cannabis voor hoofdpijn gunstig kan zijn omdat het hoofdpijn en migraine met tot de helft vermindert. De studie suggereert echter dat het cannabinoïden of andere bestanddelen zoals terpenen zijn die de centrale rol spelen bij het verlichten van hoofdpijn en migraine.

Geïnhaleerde cannabis vermindert de zelfgerapporteerde ernst van hoofdpijn met 47,3% en de ernst van migraine met 49,6%, volgens een recent onderzoek onder leiding van Carrie Cuttler, universitair docent psychologie aan de Washington State University.

Cannabis voor hoofdpijn en migraine

De studie, onlangs online gepubliceerd in het Journal of Pain, is de eerste die big data gebruikt van hoofdpijn- en migraine-patiënten die cannabis in realtime gebruiken.

Eerdere studies hebben patiënten gevraagd zich het effect van cannabisgebruik in het verleden te herinneren. Er is één klinische studie geweest die aangaf dat cannabis beter was dan ibuprofen bij het verlichten van hoofdpijn, maar het gebruikte nabilone, een synthetische cannabinoïde drug.

Cuttler, de hoofdauteur in het onderzoek, zei: “We waren gemotiveerd om deze studie te doen omdat een aanzienlijk aantal mensen zeggen dat ze cannabis gebruiken voor hoofdpijn en migraine, maar verrassend weinig studies hadden het onderwerp behandeld.”

Cuttler zei: “We wilden dit op een ecologisch verantwoorde manier benaderen, namelijk om te kijken naar werkelijke patiënten die cannabis van de hele plant gebruiken voor medicatie in hun eigen huis en omgeving.

“Dit zijn ook erg grote big data onderzoeksgegevens, dus we kunnen beter en nauwkeuriger generaliseren naar de grotere populatie patiënten die cannabis gebruiken om deze aandoeningen te beheersen.”

De studie vond een klein geslachtsverschil met meer sessies waarbij hoofdpijnvermindering werd gerapporteerd door mannen (90,0%) dan door vrouwen (89,1%). De onderzoekers merkten ook op dat cannabisconcentraten, zoals cannabisolie, een grotere vermindering van de ernst van de hoofdpijn klachten realiseerden dan cannabisbloem.

Cannabinoïden of terpenen?

Er was geen significant verschil in pijnvermindering tussen cannabissoorten die hoger of lager waren in niveaus van tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) – twee van de meest bestudeerde chemische bestanddelen in cannabis, ook bekend als cannabinoïden.

Omdat cannabis uit meer dan 100 cannabinoïden bestaat, suggereert deze bevinding dat verschillende cannabinoïden of andere bestanddelen zoals terpenen de centrale rol kunnen spelen bij het verlichten van hoofdpijn en migraine.

Cuttler zei: “Ik vermoed dat er enkele lichte overschattingen van de effectiviteit zijn. Ik hoop dat dit onderzoek onderzoekers zal motiveren om het lastige werk van het uitvoeren van placebogecontroleerde onderzoeken op zich te nemen.”

“In de tussentijd geeft dit in ieder geval medicinale cannabispatiënten en hun artsen iets meer informatie over wat zij kunnen verwachten van het gebruik van cannabis om deze aandoeningen te beheersen.”

Bronnen o.a. HealthEuropa (EN)