CBD-tablet verbetert perifere neuropathische pijn bij diabetes patiënten

2021-05-19-CBD-tablet verbetert de perifere neuropathische pijn bij diabetes patiënten

In een fase II-studie verminderde een cannabidiol (CBD) tablet voor sublinguaal gebruik de pijnscores bij patiënten met perifere neuropathie met ongeveer 50 procent.

De meest voorkomende vorm van neuropathie bij diabetes type 1 is perifere neuropathie. Hierbij zijn zenuwen van het perifere zenuwstelsel aangetast: deze zenuwen verbinden organen en weefsels met het ruggenmerg. Bij perifere neuropathie hebben mensen meestal last van voeten, benen en soms ook armen, buik en rug.

Volgens Pure Green Pharmaceuticals Inc resulteerde de behandeling, met een in water oplosbare cannabidiol (CBD) tablet voor sublinguaal gebruik, van diabetespatiënten met matige tot ernstige neuropathische pijn tot significante verbeteringen in zowel de gemiddelde pijn als de hoogste pijnscores. Dit in vergelijking met placebo.

De invloed van cbd op diabetes

Aan de fase II-studie (NCT04679545) namen 54 patiënten deel met pijnlijke diabetische perifere neuropathie (pDPN) van de voeten. Deelnemers werden 1:1 gerandomiseerd om Pure Green’s gepatenteerde, sublinguale tabletten met 20 mg CBD of een placebo driemaal daags te ontvangen. Dit gedurende 28 dagen.

De firma meldde dat de patiënten die de actieve behandeling kregen, significant minder pijn ervaarden dan in de placebogroep (p <0,001) en significant minder pijn in vergelijking met de placebogroep (p <0,001). De CBD-behandeling resulteerde ook in statistisch significante verbeteringen in kwaliteit van leven en klinisch significante verbeteringen in slaapkwaliteit en angst.

Doorbraak in behandeling diabetische perifere neuropathie

Dr. Debra Kimless, Chief Medical Officer van Pure Green en door de Board gecertificeerde anesthesist, merkte op: “Het bereiken van klinische en statistische pijnverlichting voor deze patiënten in slechts een paar weken is zeer bevredigend en eerlijk gezegd onverwacht. Interessant is dat de resultaten van deze placebogecontroleerde studie overeenkwamen met die van de open-label pDPN-studie van Pure Green Pharmaceuticals, waarin beide studies een significante daling van de pijnscores met ongeveer 50 procent lieten zien. Patiëntveiligheid komt altijd op de eerste plaats en was onze belangrijkste marker. Er waren in geen van beide klinische onderzoeken bijwerkingen bij patiënten die medicatie gebruikten.”

Stephen Goldner, Chief Executive Officer van het bedrijf en al jarenlang expert van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), voegde toe: “Een gezamenlijke bijeenkomst voor geneesmiddelenontwikkeling met de FDA heeft ons op dit pad gebracht. We kijken ernaar uit om terug te keren naar de FDA om deze gegevens te delen. De FDA wil het lijden van patiënten in deze zeer grote patiëntenpopulatie graag verlichten, vooral omdat COVID-19 het aantal diabetespatiënten lijkt te hebben vergroot.”

Diabetische perifere neuropathie (DPN) is pijn als gevolg van schade aan perifere zenuwen in de voeten en handen veroorzaakt door een chronisch verhoogde bloedsuikerspiegel. Het treft meer dan 50 procent van de patiënten met diabetes. Volgens de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (CDC) hebben 34,2 miljoen mensen in de VS diabetes en nog eens 88 miljoen mensen met prediabetes. Volgens het Journal of Diabetes Complications bedroegen de kosten van DPN in 2015 ongeveer $ 30.000 per patiënt per jaar.

Lees meer op europeanpharmaceuticalreview.com (Bron, EN)