CBD voor chronische ontstekingen

CBD voor chronische ontstekingen

‘Ontstekingsremmend’ is een term die tegenwoordig vaak wordt gebruikt om alles te verkopen, van olijfolie tot aspirine. Maar wat betekent het eigenlijk? En hoe kun je CBD gebruiken voor ontstekingen?

Roodheid, pijn, hitte en zwelling zijn allemaal symptomen van ontsteking. Koorts is een goed voorbeeld van ontstekingssymptomen en de natuurlijke reactie van het lichaam op virussen of infecties. Denk aan brandweerwagens die naar het toneel van een vuurzee racen. Antistoffen, hormonen en witte bloedcellen haasten zich om verzwakte delen van het immuunsysteem te herstellen. In een normaal functionerend immuunsysteem is het lichaam in staat infecties te onderdrukken. Bijgevolg neemt de ontsteking af. Als de ontsteking echter terugkeert en niet verdwijnt, is dit meestal een symptoom van een ernstig chronisch gezondheidsprobleem.

Chronische zwelling van organen, lymfeklieren en ledematen zijn tekenen dat het lichaam constant in vechtmodus is en niet in staat is ziekteverwekkers met succes te onderdrukken. Het resultaat is een verzwakt immuunsysteem dat steeds meer weerloos wordt tegen infectie en ziekte.

Ontsteking wordt niet alleen veroorzaakt door ziekte. Diëten met veel vet en suiker, overmatig alcoholgebruik en roken introduceren gifstoffen die onze lichaamssystemen dwingen veel harder te werken. Gedurende een langere periode kan de tol van chronische ontstekingen op het immuunsysteem permanent worden en in veel gevallen leiden tot hartaandoeningen, kanker en een verscheidenheid aan auto-immuunziekten.

Bestrijding van chronische ontsteking

Een van de meest effectieve manieren om chronische ontstekingen te verhelpen, is het volgen van een ‘ontstekingsremmende’ levensstijl. Dit omvat het volgen van een mediterraan dieet, dat weinig rood vlees, frisdrank en verzadigde vetten bevat en rijk is aan ontstekingsremmende groenten en fruit. Naast gezond eten is ook aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging chronische ontstekingen vermindert door vers bloed en zuurstof door het lichaam te sturen en gifstoffen te verwijderen.

CBD gebruiken voor ontstekingen

Verschillende onderzoeken suggereren dat CBD dat op de huid wordt aangebracht, ontstekingen kan verminderen. Onderzoek wijst ook uit dat CBD die regelmatig oraal wordt ingenomen, de effecten van de vrije radicalen en gifstoffen die chronische ontstekingen veroorzaken, kan omkeren. CBD wordt geprezen als een effectief ontstekingsremmend middel. De verbinding kan interageren met endocannabinoïde-receptoren en de productie van cytokines verstoren, het eiwit dat wordt uitgescheiden door cellen die ontstekingen veroorzaken.

Bronnen o.a. NewFrontierData (EN), PlantsNotPills (EN)