Drugsbeleid: Filipijnen onder druk van de VN voor systematisch vermoorden van drugsverdachten

2021-10-28-Filipijnen onder druk van de Verenigde Naties voor systematisch vermoorden van drugsverdachten

De Filipijnse president Rodrigo Duterte neemt de volledige verantwoordelijkheid op zich voor de bloedige oorlog tegen drugs. Deze war on drugs heeft duizenden mensen het leven gekost.

De Filippijnen zijn onder druk komen te staan ​​van de Verenigde Naties. Het land wordt beschuldigd voor het systematisch vermoorden van drugsverdachten. het internationaal Strafhof heeft onlangs aangekondigd dat het het Duterte’s antidrugscampagne gaat onderzoeken.

Duizenden doden in drugscircuit

Meer dan 6.000 mensen zijn door de politie gedood bij het harde optreden. Activisten zeggen echter dat er veel meer drugsgebruikers en dealers zijn omgebracht op mysterieuze wijze. De politie ontkent betrokkenheid bij die sterfgevallen.

Duterte vecht naar eigen zeggen tegen een aanhoudende plaag van drugsdealers in het land: “Ik zal herhalen wat ik eerder heb gezegd: als je mijn land vernietigt en je vernietigt de jongeren door ze te voeden met drugs, vernietig je de toekomst.”

Hij geeft aan alleen voor de Filipijnse rechtbank en rechter te verschijnen voor vermeende misdaden. Hij zei dat voormalig politiechef Ronald “Bato” dela Rosa, die zijn kandidatuur heeft ingediend om Duterte volgend jaar op te volgen, niet schuldig mag zijn aan moorden omdat hij zijn bevelen opvolgde. Analisten hebben gezegd dat Duterte zou willen dat een bondgenoot de verkiezingen wint, zodat hij zichzelf kan beschermen tegen juridische stappen in binnen- of buitenland.

Lees meer op reuters.com (Bron, EN)