Onderzoek van Harvard noemt cannabis als effectieve behandelingsoptie bij chronische pijn

De resultaten suggereren over het algemeen dat een verhoogde THC-blootstelling gerelateerd was aan pijn gerelateerde verbetering, terwijl een verhoogde CBD-blootstelling gerelateerd was aan een verbeterde stemming.

Een recentelijk gepubliceerde studie van Harvard in het tijdschrift Experimental and Clinical Psychopharmacology suggereert dat cannabis een effectieve behandelingsoptie kan zijn voor mensen met chronische pijn.

De bevindingen komen na recente verklaringen van de International Association for the Study of Pain en het Australian and New Zealand College of Anesthetists, die zagen dat geen van beide organisaties het gebruik van cannabis voor de behandeling van chronische pijn terugdraaide vanwege een gebrek aan klinische onderzoeken.

De studie van Harvard probeerde te beantwoorden of langdurig medicinaal cannabisgebruik de symptomen van chronische pijn zou kunnen verlichten.

Zevenendertig patiënten namen deel aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door de Harvard Medical School en het McLean Hospital in Boston.

De patiënten, bij wie de aandoeningen artritis, gewrichtspijn en neuropathie omvatten, werden gevolgd voorafgaand aan de start van de medicinale cannabisbehandeling, met follow-ups na drie en zes maanden. De patiënten waren geen regelmatige cannabisgebruikers en gebruikten verdampers, eetwaren, oliën en andere inname-methoden van cannabis.

Naast pijnniveaus werden klinische toestand, slaap, algemene kwaliteit van leven en conventioneel medicatiegebruik allemaal beoordeeld.

Chronische pijn vermindering en verbetering algehele gemoedstoestand

Naast chronische pijn vermindering zorgde cannabis ook voor algehele verbeterde gemoedstoestand en vermindering van angst. (afb.)

Volgens de studie zagen de patiënten na dagelijks cannabisgebruik verbeteringen in alle categorieën, inclusief pijn, evenals verbeteringen in slaap, gemoedstoestand, angst en kwaliteit van leven. Verminderde pijnniveaus waren geassocieerd met de algehele verbeterde gemoedstoestand en vermindering van angst.

“De resultaten suggereren over het algemeen dat een verhoogde THC-blootstelling gerelateerd was aan pijngerelateerde verbetering, terwijl een verhoogde CBD-blootstelling gerelateerd was aan een verbeterde gemoedstoestand”, luidt de samenvatting van de studie.

Een andere groep patiënten die geen medicinale cannabis gebruikten, vertoonde niet hetzelfde patroon van verbetering. “Bevindingen benadrukken de potentiële werkzaamheid van medicinale cannabis behandeling voor pijn en onderstrepen de unieke impact van individuele cannabinoïden op specifieke aspecten van pijn en comorbide symptomen”, merkt de studie op.

De onderzoekers suggereren dat verdere studies nodig zijn om beter te gaan begrijpen hoe THC en CBD de pijnbehandeling kunnen beïnvloeden.

Bronnen o.a. Benzinga (EN), Pain News Network (EN), Leaderpost (EN), TheGrowthOP (EN)