Helpt cannabis bij ADHD?

2022-06-03-Helpt wiet bij ADHD?

Voor iemand met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) kan het leven aanvoelen alsof alles tegelijk gebeurt. Zoals Edward Hallowell, MD, zegt, is ADHD “alsof je de hele tijd super-opgeladen bent. Je krijgt een idee en je moet ernaar handelen, maar voordat je klaar bent heb je alweer een ander idee.”

Deze neiging om in verschillende richtingen te gaan, kan een gevoel van innerlijke onrust of paniek veroorzaken, waardoor het moeilijk wordt om je te concentreren of prioriteiten te stellen. Hoewel een reeks gedragstherapieën en medicijnen kan helpen de aandoening onder controle te krijgen, krijgt cannabis gestaag aandacht als alternatieve behandeling. Zijn er aanwijzingen dat cannabis de symptomen van de aandoening kan verlichten of beheersen?

Wat is ADHD?

ADHD is een neurologische ontwikkelingsstoornis en het is de meest gediagnosticeerde gedragsstoornis bij kinderen. Hoewel kinderen over ADHD heen kunnen groeien, kan de aandoening bij een derde van die mensen tot in de volwassenheid aanhouden.

Het aantal personen met de diagnose van de aandoening is de afgelopen decennia snel gestegen. In de jaren tachtig werd bij één op de twintig Amerikaanse kinderen ADHD vastgesteld. Tegenwoordig is dat aantal ongeveer één op negen. Het percentage ADHD bij volwassenen is tussen 2007 en 2016 ook met 123% gestegen. Ongeveer 2,58% van de volwassenen heeft ADHD.

ADHD wordt gediagnosticeerd door de aanwezigheid van symptomen van onoplettendheid en hyperactiviteit of impulsiviteit. Het diagnoseproces voor volwassenen en adolescenten van 17 jaar en ouder is iets anders dan dat van kinderen, maar de symptomen waarop artsen controleren, blijven hetzelfde:

• Niet goed op details letten of slordige fouten maken in schoolwerk, op het werk of bij andere activiteiten
  • Moeite om de aandacht bij taken of spelactiviteiten te houden
  • Niet luisteren wanneer er rechtstreeks wordt gesproken
  • Het niet opvolgen van instructies en het niet afmaken van schoolwerk, klusjes of taken op de werkplek
  • Moeite met het organiseren van taken en activiteiten
  • Een onwil om deel te nemen aan taken die gedurende een bepaalde periode moeten worden gedaan (zoals een langetermijnproject)
  • Dingen kwijtraken die nodig zijn voor taken en activiteiten, bijvoorbeeld schoolmateriaal, gereedschap, papierwerk, mobiele telefoons
  • Afgeleid worden
  • Dingen vergeten

Symptomen van hyperactiviteit en impulsiviteit kunnen zijn:
  • Friemelen, tikken met handen of voeten
  • Zich verplaatsen of rusteloos zijn in situaties waarin het gepast zou zijn om stil te zitten
  • Moeite om rustig te spelen of deel te nemen aan activiteiten
  • Overmatig praten
  • Een antwoord wegvagen voordat een vraag is gesteld
  • Het moeilijk om in wachtrijen te wachten of op uw beurt te wachten
  • Onderbreken of binnendringen (bijvoorbeeld inbreken in gesprekken)

Mensen met ADHD benadrukken echter vaak dat de stoornis niet alleen een verzameling symptomen is. In plaats daarvan kan het ook een unieke manier zijn om het leven te ervaren. Hoewel ADHD verschillende uitdagingen met zich meebrengt, geloven sommigen met de diagnose van de stoornis dat het speciale voordelen heeft, zoals grenzeloze energie, creativiteit en interesse in diverse onderwerpen.

Waarom gebruiken mensen met ADHD cannabis?

Artsen die ADHD diagnosticeren, schrijven over het algemeen gedragstherapie, medicijnen of beide voor. De behandeling kan stimulerende middelen omvatten, zoals Adderall en Ritalin, of niet-stimulerende middelen, zoals Clonidine of Guanfacine. Stimulerende middelen worden meestal eerst voorgeschreven, en als ze niet werken, kunnen niet-stimulerende middelen worden geprobeerd. Voor sommige ouders van kinderen met ADHD (en sommige volwassenen) levert deze behandelaanpak echter niet de gewenste resultaten op, of kan deze ongewenste bijwerkingen veroorzaken.

In één onderzoek stopte bijvoorbeeld 21% van de ouders met het geven van ADHD-medicatie aan hun kinderen vanwege psychologische bijwerkingen of de perceptie dat het medicijn niet werkte. Gedragstherapie kan ook beperkt zijn in de resultaten, omdat het de symptomen van ADHD niet verandert, maar vaardigheden leert om de aandoening gemakkelijker te beheersen. Bovendien kunnen beide behandelmethoden kostbaar zijn.

In plaats van deze conventionele medicijnen kiezen steeds meer mensen voor zelfmedicatie met cannabis. Onderzoek naar cannabis als behandeling voor ADHD is helaas schaars. Er zijn momenteel geen robuuste klinische gegevens die duidelijk het idee ondersteunen dat cannabis therapeutisch is voor ADHD. Het ontbreken van klinische gegevens betekent echter niet noodzakelijk dat het niet helpt.

Anekdotisch bewijs

Casestudy’s, enquêtes en anekdotische rapporten suggereren vaak dat cannabis kan helpen bij angsten, slaapstoornissen of focus. Uit een onderzoek van 401 online forumthreads over ADHD en cannabis bleek bijvoorbeeld dat 25% (99 berichten) van de respondenten van mening was dat cannabis ADHD of de symptomen ervan verbeterde. Daarentegen vond 8% dat het schadelijk was (31 berichten). Vijf procent geloofde dat het zowel therapeutisch als schadelijk was (19 berichten), en 2% deelde dat het hun toestand niet beïnvloedde.

Hoe kunnen verschillende cannabinoïden en terpenen ADHD beïnvloeden?

Nieuw onderzoek suggereert dat verschillende cannabinoïden, of combinaties van cannabinoïden en terpenen, therapeutische voordelen kunnen bieden aan personen met ADHD. Deze bevindingen suggereren dat het gebruik van cannabis voor de behandeling van ADHD-symptomen genuanceerd is.

Een combinatie van THC en CBD

In een van de weinige gerandomiseerde klinische onderzoeken met cannabis voor volwassenen met ADHD, gaven onderzoekers de deelnemers zes weken lang Sativex-spray, een farmaceutische vorm van cannabis die gelijke delen THC en CBD bevat. Onderzoekers maten twee uitkomsten: de primaire uitkomst was gericht op cognitieve prestaties en activiteit tijdens een taak van twintig minuten. De secundaire uitkomst was gericht op hyperactiviteit, remming en oplettendheid.

Onderzoekers ontdekten dat de spray de cognitieve prestaties van de deelnemers niet negatief beïnvloedde. Sativex leidde echter tot een verbetering in de secundaire uitkomsten, met een vermindering van hyperactiviteit, een beter uitgerust gevoel om gedrag te remmen, het vermogen om emoties gemakkelijker te reguleren en meer aandacht. De onderzoekers suggereerden dat deze verbeteringen zouden kunnen komen omdat zowel THC als CBD angst kunnen verlichten.

Een onderzoek onder kinderen in Israël wees ook uit dat een combinatie van hoog CBD en laag THC (in een verhouding van 20:1) hyperactiviteit, slapeloosheid en angst hielp beheersen. Hoewel deze studie zich richtte op 53 kinderen met de diagnose Autisme Spectrum Stoornis (ASS), deelt de stoornis belangrijke symptomen met ADHD, zoals moeite met focussen, impulsiviteit, slapeloosheid en hyperactiviteit. Tussen 50-70% van de mensen met ASS wordt ook gediagnosticeerd met ADHD. Sommige deskundigen zijn van mening dat ADHD en ASS beide op hetzelfde continuüm vallen.

De onderzoekers ontdekten dat 68,4% van de kinderen een verbetering van de hyperactiviteits symptomen ervoer, 71,4% beter begon te slapen en 47,1% een vermindering van de angstsymptomen had. Bij een klein percentage van de kinderen verergerden deze symptomen echter.

CBD (cannabidiol) bij ADHD

In een systematische review uit 2020 hebben onderzoekers CBD een “Grade B” -aanbeveling toegekend om het gebruik ervan te ondersteunen bij de behandeling van symptomen die verband houden met ADHD, wat betekent dat er een matig niveau van bewijs is om het gebruik ervan te ondersteunen.

Er loopt momenteel ook een klinische proef naar het gebruik van CBD-rijke olie voor ADHD. Volgens het onderzoeksvoorstel heeft de studie tot doel meer te ontdekken over hoe de cannabinoïde de ADHD-symptomen beïnvloedt, en stelt dat “gegevens over de effecten van het gebruik van cannabidiol-rijk cannabisextract voor ADHD veelbelovend lijken, maar nog steeds beperkt zijn.”

Bron: leafly.com (EN)