Studie concludeert dat medicinale cannabis kankerverschijnselen verlicht

Studie concludeert dat medicinale cannabis kankerverschijnselen verlicht

Minnesota (USA) – Een studie, gepubliceerd in de Journal of Oncology Practice, heeft ontdekt dat kankerpatiënten die deelnamen aan het Minnesota Medical Cannabis-programma, na vier maanden medische marihuana te hebben gebruikt, een verbetering in de symptomen vertoonden, zoals vermindering van pijn en misselijkheid.

De auteurs van de studie, uitgevoerd in samenwerking met het Minnesota Department of Health, hielden toezicht op 1.120 kankerpatiënten die cannabis ontvingen via het medische cannabisprogramma van de staat.

743 van deze patiënten keerden terug voor hun volgende voorraad medische marihuana en rapporteerden opmerkelijke verbeteringen onder alle acht symptoomcategorieën die de onderzoekers volgden. Bijvoorbeeld, de mediane pijnscores op een 10-puntenschaal daalden van 8 naar 6,7. Bovendien daalde het aantal patiënten met maximale pijnscores van 10 van bijna 25% tot minder dan 10% in dezelfde periode.

Veiliger dan opioïden?

Strijd met slaap en depressie ging echter niet weg. Dr. Dylan Zylla, een studie auteur van het Oncology Research Center van HealthPartners Nicollet, is van mening dat de resultaten bemoedigend zijn, vooral als het gaat om het vervangen van verslavende opioïde pijnstillers. Verslaving is echter niet de enige zorg die ‘vooraf geladen’ wordt met langdurig gebruik van opioïden. Er zijn voldoende aanwijzingen dat opioïden de groei van sommige vormen van kanker kunnen bevorderen. Dus, mogelijk is cannabis wel een van de veiligste methoden om de symptomen van kanker te verlichten.

De reden dat er ‘kunnen‘ is gebruikt in de bovenstaande zin is dat er meer onderzoek nodig is om te bevestigen dat cannabis de effectiviteit van chemotherapie niet verstoort en de overlevingskansen schaadt.

De studie heeft echter beperkingen. Ten eerste had het geen enkele mogelijkheid om cannabis te isoleren van andere behandelingen die mogelijk de symptomen verlichtten. Ten tweede had het onderzoek het potentieel voor responsbias omdat het grotendeels was gebaseerd op de vooruitgang bij patiënten die terugkwamen voor het opnieuw vullen.

Bijna 1/3 van de patiënten kwam niet terug voor hervullingen, wat betekent dat ze stierven of hun leven verloren aan kanker, of in een ander ongeluk.

Met name vermeldde de studie niet de soorten cannabis die het beste werkten.

Lees het volledige artikel op HuffsnPuffs.com (EN, bron)