5 manieren waarop medicinale marihuana je kan helpen bij het omgaan met chronische pijn

Opgelet: soms THC gehalte hoger dan noodzakelijk in medicinale cannabis

Voor degenen die met chronische pijn worstelen, wordt medicinale cannabis vaak aangeprezen als een veiliger alternatief voor voorgeschreven pijnstillers. Hier zijn 5 manieren waarop marihuana het lijden kan verlichten.

Pijnbestrijding is de meest voorkomende reden waarom doktoren medicinale marihuana voorschrijven. Het behandelen van chronische pijn kan ingewikkeld zijn en voor sommigen is marihuana een effectief alternatief dat minder risico’s met zich meebrengt dan meer conventionele behandelingsmethoden.

Als je deel uitmaakt van de 20% van de bevolking (in de Verenigde Staten) die met chronische pijn kampen en je hebt marihuana nog niet beschouwd als mogelijkheid, dan is dit wat je moet weten over de manier waarop medicinale marihuana je zou kunnen helpen met pijn om te gaan.

Neuropathie aanpakken

Neuropathie is schade aan de zenuwen en wordt vaak geassocieerd met diabetes. Het kan ook het gevolg zijn van een traumatisch letsel of herhaald gebruik dat na verloop van tijd een zenuw beschadigt. Meestal wordt neuropathie behandeld met pijnstillers, inclusief vrij verkrijgbare opties en opioïden.

In 2017 is er een onderzoek gepubliceerd in de Journal of Pain Research en heeft een verband aangetoond tussen verdampte cannabis en verminderde neuropathische pijn. Bovendien konden onderzoekers veranderingen in pijnverlichting observeren en registreren op basis van de gebruikte dosis cannabis.

Ontsteking verminderen

Ontsteking in het lichaam kan pijn veroorzaken en het verminderen van ontstekingen is een strategie om het comfort te vergroten bij mensen die met chronische pijn te maken hebben. Over-the-counter NSAID’s (Non-steroidal anti-inflammatory drugs) verminderen effectief ontstekingen, maar langdurig gebruik gaat gepaard met irritatie van de maag en een verhoogd risico op maagzweren.

In 2010 publiceerde Future Medicinal Chemistry een onderzoeksrecensie waarin het bestaande bewijs werd onderzocht van hoe cannabis kan werken als een ontstekingsremmend medicijn. Volgens dit onderzoek interageert marihuana met het endocannabinoïdesysteem en veroorzaakt het een ontstekingsremmende reactie in het lichaam.

Vermindering van migraines

Met inbegrip van zowel kinderen als volwassenen, lijdt 12% van de Amerikanen aan regelmatige migraine. Migraine is zoveel meer dan hoofdpijn en kan slopende dagelijkse pijn veroorzaken.

Het gebruik van medicinale marihuana is een nieuwe optie voor een moeilijk te behandelen aandoening. In 2016 publiceerde het tijdschrift Pharmacotherapy onderzoek naar het gebruik van medicinale marihuana door patiënten met chronische migraine. De studie wees uit dat marihuana het potentieel heeft om preventief te worden gebruikt, de frequentie van migraine te verminderen en als een snelle behandeling van migrainepijn te kunnen werken.

Gewrichtspijnverlichting

Voor mensen met artritis kan gewrichtspijn dagelijks leed veroorzaken dat hun kwaliteit van leven aanzienlijk vermindert. Veel mensen wordt geadviseerd om pijn te beheersen met veranderingen in levensstijl, zoals lichaamsbeweging en gewichtsverlies. Hoewel deze methoden zeker effectief zijn, kosten ze meer tijd.

Cannabis is een veelbelovende methode gebleken voor onmiddellijke verlichting van gewrichtspijn. Marihuana kan mensen de verlichting geven die ze nodig hebben om zich gesterkt te voelen om levensstijl veranderingen na te streven die de symptomen van hun aandoening op de lange termijn verder zullen verbeteren.

Minder verslavingsrisico

Een van de meest voorkomende problemen bij de behandeling van chronische pijn is de neiging om tolerantie voor narcotica te ontwikkelen. Een tolerantie kan het veranderen van doseringen of medicijnen vereisen om de gewenste resultaten te bereiken. In veel gevallen kan regelmatig gebruik van opioïden voor pijnverlichting leiden tot afhankelijkheid of zelfs verslaving.

Er komt veelbelovend onderzoek naar voren dat wijst op het potentieel van het gebruik van marihuana om opioïdverslaving te behandelen. Het gebruik van marihuana voor pijnverlichting kan niet alleen voorkomen dat mensen überhaupt een opioïde pijnstiller nemen, maar het kan ook worden gebruikt om het risico op terugval te verlagen bij personen die worden behandeld voor een opioïde gebruiksstoornis.

Opgelet: soms THC gehalte hoger dan noodzakelijk in medicinale cannabis

Een recente studie in PLoS One wijst uit dat medicinale cannabis soms twee tot drie keer de tetrahydrocannabinol (THC), de belangrijkste psychoactieve stof in de drug, bevat dan nodig is voor de effectieve behandeling van chronische pijn.

Ook hierom geldt: raadpleeg bij twijfel, huidig medicijn gebruik en/of aanvullende informatie altijd eerst je arts!

Bronnen o.a. PainMedicineNews (EN), PLOS ONE (EN), TheFreshToast (EN)