Risico voor cannabisgebruikers op dodelijke complicaties na een beroerte verdubbeld

2022-01-08-Het risico voor cannabisgebruikers op dodelijke complicaties na een beroerte

De kans op gevaarlijke complicaties na een hersenbloeding is voor regelmatige cannabisgebruikers twee keer zo groot en kan resulteren in overlijden of invaliditeit.

De studie is de grootste om de impact te onderzoeken van THC of tetrahydrocannabinol, het psychoactieve bestanddeel van cannabis, op complicaties na een aneurysmale subarachnoïdale bloeding. Het nieuwe onderzoek is gepubliceerd in Stroke, een peer-reviewed tijdschrift van de American Stroke Association, een afdeling van de American Heart Association.

Gevolgen van een herseninfarct

Bij een aneurysmale subarachnoïdale bloeding barst een verzwakt en uitpuilend deel van een bloedvat op het oppervlak van de hersenen, wat resulteert in een bloeding in de ruimte tussen de hersenen en het weefsel dat het bedekt. Dit type bloeding kan leiden tot neurologische invaliditeit bij ongeveer 66% van de mensen en overlijden (tijdens de follow-upperiode) bij ongeveer 40%.

De behandeling is gericht op het stoppen en voorkomen van verdere bloedingen. Ondanks de behandeling kunnen veel patiënten echter in ongeveer 14 dagen na de beroerte verergerende symptomen krijgen, zoals spraakproblemen of moeite met bewegen. Dit wordt veroorzaakt doordat bloed uit de eerste beroerte de bloedvaten irriteert, waardoor ze voldoende vernauwen om de bloedtoevoer naar een deel van de hersenen af ​​te snijden (bekend als vasospasme), wat resulteert in extra hersenbeschadiging. Deze complicatie, bekend als vertraagde cerebrale ischemie, is een belangrijke oorzaak van overlijden en invaliditeit na een aSAH-beroerte.

Cannabisgebruikers meer kans op complicaties

“We zijn allemaal kwetsbaar voor een hersenbloeding of een gescheurd aneurysma. Wanneer je echter een routinematige marihuanagebruiker bent, kunnen de gevolgen een stuk groter zijn”, zei Michael T. Lawton, MD, senior auteur van de studie en president en CEO van Barrow Neurological Instituut in Phoenix, Arizona.

Onderzoekers analyseerden gegevens van meer dan 1.000 patiënten die tussen 1 januari 2007 en 31 juli 2019 waren behandeld voor een aSAH-beroerte bij het Barrow Neurological Institute. Alle patiënten waren behandeld door de bloeding zo snel mogelijk te stoppen.

Cannabisgebruikers hadden geen significant grotere aneurysma’s of ergere symptomen van een beroerte toen ze in het ziekenhuis werden opgenomen. Ze hadden ook niet meer kans op hoge bloeddruk of andere cardiovasculaire risicofactoren dan patiënten die negatief werden gescreend op THC. Patiënten die cannabis gebruikten, hadden wel 2,2 keer meer kans om te sterven.

Na correctie voor verschillende patiëntkenmerken en recente blootstelling aan andere illegale stoffen, bleken patiënten die bij de laatste follow-up positief testten op THC:

• 7 keer meer kans om vertraagde cerebrale ischemie (volledig en onherstelbaar verlies van de functie van de hersenen) te ontwikkelen;
  • 8 keer meer kans op een langdurige matige tot ernstige lichamelijke handicap;
  • en ruim 2 keer meer kans om te overlijden.

“Als mensen binnenkomen met gescheurde aneurysma’s en ze hebben een voorgeschiedenis van cannabisgebruik of zijn positief op een toxicologisch scherm, dan zou het een rode vlag moeten zijn voor het behandelende team omdat ze een hoger risico lopen op vasospasme en ischemische complicaties,” zei Lawton. “Van alle stoffen die in het toxicologiescherm werden gedetecteerd, verhoogde alleen cannabis het risico op vertraagde cerebrale ischemie. Cocaïne en meth verhogen de bloeddruk en kunnen op die manier gevaarlijke zijn, maar hebben naar verwachting geen effect op vasospasme (plotselinge vernauwing van de bloedvaten en een vermindering van de bloedtoevoer).”

Meer onderzoek naar de invloed van cannabis

De studie ging niet specifiek in op hoe cannabis het risico op vasospasme en vertraagde cerebrale ischemie verhoogt. Lawton merkte op: “Cannabis kan de zuurstofmetabolisatie en energieproductie in cellen verminderen. Wanneer ze worden gestrest door een gescheurd aneurysma, zijn de cellen veel kwetsbaarder voor veranderingen die de toevoer van zuurstof en de bloedstroom naar de hersenen beïnvloeden.

De beperkingen van het onderzoek waren dat het retrospectief werd uitgevoerd bij een enkele instelling en geen rechtstreekse analyse was van mensen die marihuana gebruiken en degenen die dat niet doen. De onderzoekers voeren momenteel een follow-up uit in het laboratorium om THC-gerelateerde risico’s aan de vorming of scheuring van aneurysma’s beter te begrijpen. Ze dringen ook aan op verder onderzoek om de impact van verschillende doses THC op complicaties van bloedingen te bestuderen. “Het evalueren van de risico’s en voordelen van marihuanagebruik is belangrijker gezien de populariteit en aangezien meer staten recreatief marihuanagebruik legaal maken,” zei Lawton.

Lees meer op healtheurope.eu (Bron, EN)