Australische regering financiert onderzoek naar alternatieve therapieën voor psychische aandoeningen

De Australische regering heeft aangekondigd dat ze $ 15 miljoen zal verstrekken om zeven klinische onderzoeken te financieren die beoordelen hoe alternatieve medicijnen nuttig kunnen zijn bij de behandeling van psychische aandoeningen.

Elk jaar ervaren naar schatting vier miljoen mensen een vorm van geestelijke gezondheidstoestand in Australië. Om dit aan te pakken, zijn onderzoeken op zoek naar alternatieve therapieën die kunnen helpen, waaronder psychedelische medicijnen.

Het is uitgezocht dat bijna de helft van alle Australiërs kan lijden aan depressie, angst en/of stoornissen in het gebruik van middelen – drie van de meest voorkomende psychische aandoeningen die de bevolking treffen.

Zoals het ministerie van Volksgezondheid in een recente verklaring schreef, is er een veranderende stemming en een openheid voor de mogelijke gezondheidsvoordelen van medicijnen, zoals MDMA, psilocybine of DMT.

Minister van Volksgezondheid en Ouderenzorg, Greg Hunt, zei dat het MRFF van de regering ervoor zorgt dat de Australische medische onderzoekssector voorop blijft lopen op het gebied van wereldwijde innovatie.

Hij zei: “Het is van vitaal belang dat we de zoektocht naar nieuwe en betere behandelingen voor psychische aandoeningen blijven ondersteunen. Deze financiering zal lokaal onderzoek naar potentieel levensreddende therapieën stimuleren en biedt hoop aan al diegenen die lijden aan een psychische aandoening.”

Financiering alternatief onderzoek aanhoudende psychische aandoeningen

De onderzoeken kunnen een doorbraakbehandeling bieden voor mensen die lijden aan aanhoudende psychische aandoeningen, waaronder ernstige depressies met alcoholgebruik, anorexia nervosa, posttraumatische stressstoornis (PTSS) en angststoornissen.

De grootste van de subsidies, meer dan $ 3,8 miljoen, gaat naar een onderzoeksteam van de Universiteit van Melbourne om een proef te financieren met MDMA-geassisteerde psychotherapie voor therapieresistente sociale angst bij jonge volwassenen met een autismespectrumstoornis.

Sociale angst komt vaak voor bij jonge volwassenen met autisme en draagt bij aan hun handicap en angst. De huidige behandelingen zijn vaak niet effectief.

Andere onderzoeken zullen psilocybine gebruiken voor anorexia nervosa, depressie en alcoholgebruik; MDMA voor alcoholisme en posttraumatische stressstoornis; CBD voor angststoornissen bij jongeren; en DMT voor ernstige depressie en alcoholgebruik.

Assistent-minister van de premier voor geestelijke gezondheid en zelfmoordpreventie, David Coleman, zei dat geestelijke gezondheid en zelfmoordpreventie een van de hoogste prioriteiten van de regering is.

Hij zei: “De prevalentie en impact van geestesziekten zijn verwoestend voor individuen, families en gemeenschappen. Dit onderzoek gaat erom ervoor te zorgen dat we elke mogelijke behandeling voor Australiërs met een psychische aandoening onderzoeken.”

Bronnen o.a. Canex (EN), Novonite (EN)