Fibromyalgiepatiënten minder pijn en verbeterde slaap na medicinale cannabisbehandeling

2021-10-01-Fibromyalgiepatiënten melden minder pijn en verbeterde slaap na medicinale cannabisbehandeling

Patiënten met de diagnose fibromyalgie en andere inflammatoire reumatische aandoeningen melden verminderde pijn en verbeterde slaapkwaliteit na het gebruik van medicinale cannabisproducten, volgens gegevens die zijn gepubliceerd in het tijdschrift Pain Research and Management.

Israëlische onderzoekers ondervroegen 319 patiënten over hun gebruik van medicinale cannabisproducten op recept. Onder degenen met fibromyalgie (82 procent van de ondervraagden) was de gemiddelde pijnvermindering 77 procent en de gemiddelde verbetering van de slaapkwaliteit 78 procent. Patiënten die deelnamen aan het onderzoek en die leden aan andere aandoeningen, zoals reumatoïde artritis en diabetische neuropathie, rapporteerden ook significante verbeteringsniveaus.

Cannabis tegen chronische pijn

Mediwiet heeft een gunstig effect op het pijnniveau en de slaapkwaliteit bij bijna het hele spectrum van resistente ‘chronische pijnsyndromen’ die worden gezien of verwezen naar reumatologische klinieken, inclusief ontstekingsziekten die resistent zijn tegen biologische behandeling”, concludeerden de auteurs. “Cannabis moet serieus worden overwogen bij elke ‘chronische pijntoestand’ wanneer de geaccepteerde behandelingsmodaliteiten onvoldoende zijn om de pijn en slaapproblemen van de patiënt te verlichten.”

Afzonderlijke onderzoeksgegevens hebben eerder gemeld dat fibromyalgiepatiënten vaak cannabis gebruiken voor therapeutische doeleinden. Een recent gepubliceerd overzicht van de relevante literatuur concludeerde: “Het gebruik van cannabinoïden en cannabis heeft beperkte bijwerkingen bij de behandeling van fibromyalgie. Ze kunnen ook enkele veelvoorkomende en slopende symptomen geassocieerd met deze aandoening verbeteren, waardoor ze een adequate potentiële behandelingsoptie zijn wanneer andere behandelingslijnen zijn uitgeput.”

Lees meer op norml.org (Bron, EN)