Is het een goed idee om cannabis en medicijnen op recept te mengen?

Is het een goed idee om cannabis en medicijnen op recept te mengen?

Het is algemeen bekend dat cannabis veel medicinale voordelen heeft, waaronder het beheersen van chronische pijn, epilepsie, angst en het behandelen van de symptomen van PTSS. Maar hoe zit het met de interactie bij medicijnen op recept?

In het geval van cannabinoïden, een groep stoffen die in de cannabisplant wordt aangetroffen, bestaat echter het risico dat het combineren ervan met andere geneesmiddelen op recept schadelijke interacties tussen geneesmiddelen kan veroorzaken. Dit suggereert nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door wetenschappers van de Washington State University (WSU).

De onderzoekers keken naar cannabinoïden en hun belangrijkste metabolieten in het bloed van cannabisgebruikers en ontdekten dat ze interfereren met twee families van enzymen die helpen bij het metaboliseren van een breed scala aan medicijnen die voor verschillende aandoeningen zijn voorgeschreven. Als gevolg hiervan kunnen ofwel de positieve effecten van de medicijnen afnemen of kunnen hun negatieve effecten toenemen als er te veel opbouw in het lichaam is, waardoor onbedoelde bijwerkingen zoals toxiciteit of onbedoelde overdosering kunnen ontstaan.

Interactie met medicijnen op recept

De bevindingen onderzochten de interactie tussen drie van de meest voorkomende cannabinoïden – tetrahydrocannabinol (THC), cannabidiol (CBD) en cannabinol (CBN).

Hoewel meer onderzoek essentieel is, suggereerden de onderzoekers dat voorzichtigheid geboden is bij het gebruik van cannabis met voorgeschreven medicijnen.

“Artsen moeten zich bewust zijn van de mogelijkheid van toxiciteit of het uitblijven van een reactie wanneer patiënten cannabinoïden gebruiken. “

Philip Lazarus, senior auteur van de paper en onderscheiden hoogleraar farmaceutische wetenschappen bij Boeing geeft vervolgens aan:

“Het is één ding als je jong en gezond bent en af en toe cannabis rookt, maar voor oudere mensen die medicijnen gebruiken, kan het nemen van CBD of medicinale marihuana een negatieve invloed hebben op hun behandeling.”

Bevindingen van het onderzoek naar cannabis en medicijnen op recept

Onderzoekers gebruikten gemanipuleerde menselijke niercellen en bevestigden hun resultaten in menselijke lever- en niermonsters waarin enzymen aanwezig waren.

Shamema Nasrin, een afgestudeerde student aan het WSU College of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, benadrukte dat, hoewel cannabinoïden ongeveer 30 minuten in het lichaam van de consument blijven voordat ze snel worden afgebroken, de metabolieten die het resultaat zijn van dat proces tot wel 14 dagen in het systeem kunnen blijven.

Bovendien worden metabolieten ook gevonden “in hogere concentraties dan cannabinoïden”, legt ze verder uit, eraan toevoegend dat ze “over het hoofd zijn gezien in eerdere onderzoeken”.

Mogelijke negatieve geneesmiddel interacties zijn onder meer een afname van de positieve effecten van de geneesmiddelen, evenals een toename van de negatieve effecten ervan, resulterend in een overmatige ophoping in het lichaam die onbedoelde bijwerkingen zoals toxiciteit of onbedoelde overdosis zou kunnen veroorzaken.

“Het nemen van CBD of marihuana kan je pijn helpen, maar kan het andere medicijn dat je gebruikt giftiger maken, en die toename van de toxiciteit kan betekenen dat je dat medicijn niet kunt blijven gebruiken. Er kunnen dus ernstige gevolgen zijn voor geneesmiddelen tegen kanker, en dat is slechts één voorbeeld van de vele medicijnen die mogelijk kunnen worden beïnvloed door de cannabinoïde-enzym-interacties die we zien.”

Bronnen o.a. NewsWise (EN), TheFreshToast (EN), ScitechDaily (EN), UPI (EN)