Hoe cannabis bij tinnitus problemen, bij oorsuizen kan helpen.

Hoe cannabis helpt bij het wegnemen van tinnitusproblemen

Voor veel mensen klinkt het al bekend: tinnitus, ofwel oorsuizen.

Cannabis heeft de afgelopen jaren brede erkenning gekregen dankzij de talrijke geneeskrachtige eigenschappen. Hoewel cannabis vanaf het begin van de 20e eeuw grotendeels populair is geworden, heeft de plant een lange geschiedenis van menselijk gebruik.

Diverse archeologische vondsten wijzen het cannabisgebruik al 2500 jaar geleden op in Centraal- en Zuidoost-Azië. In die tijd werden extracten van de plant vooral gebruikt in de textielindustrie. Wist je dat het woord ‘canvas’ verwant is aan cannabis? Dat bewijst alleen maar hoe belangrijk de fabriek plant was in de textielindustrie.

Hoewel cannabis nog steeds een cruciale grondstof is in de textielindustrie, staan de extracten ervan vooral bekend om hun therapeutische effecten. Er is een lange lijst met medische aandoeningen die je met cannabis kunt behandelen, waaronder pijn, angst, toevallen, slapeloosheid en neurologische aandoeningen. Meer recentelijk is tinnitus ook toegetreden tot de lijst van de medische aandoeningen waarmee het kruid kan helpen.

Hoe cannabis helpt bij het wegnemen van tinnitusproblemen
Cannabis helpt bij het wegnemen van tinnitusproblemen (afb)

Maar hoe kan cannabis helpen om van het tinnitusprobleem af te komen? Lees verder om erachter te komen.

Tinnitus begrijpen

Tinnitus verwijst naar de perceptie van geluid of oorsuizen in je oren, zelfs als er geen duidelijk extern geluid is. Het is geen specifieke medische aandoening, maar een symptoom van een andere ziekte. Tinnitus is echter een veelvoorkomend probleem, waarbij tot wel 50 miljoen Amerikanen aan een of andere vorm van de aandoening lijden. En hoewel het over het algemeen niet hinderlijk is, kan tinnitus hinderlijk worden en zelfs bepaalde medische aandoeningen, zoals angst en slapeloosheid, verergeren.

Tinnitus is onderverdeeld in subjectieve en objectieve tinnitus. Subjectieve tinnitus is het geluid dat je kunt horen en is de meest voorkomende vorm van tinnitus. Aan de andere kant is objectieve tinnitus het geluid dat de arts kan horen wanneer hij u onderzoekt.

Wat veroorzaakt tinnitus?

Tinnitus komt vaker voor bij ouderen. Indien onbehandeld, kan het een zeurende zorg zijn naarmate je ouder wordt en een van de fundamentele oorzaken van leeftijdsgebonden gehoorverlies wordt.

Naast ouderdom kan tinnitus ook worden veroorzaakt door een andere ziekte of verwonding, met name een aandoening die het hoofd, het oor, het centrale zenuwstelsel of de bloedsomloop aantast.

Andere oorzaken zijn onder meer:

• Verstopping van het oorsmeer
  • Verstijving van de botten in het midden
  • Blootstelling aan harde geluiden
  • Spierspasmen in het binnenoor
  • Temporomandibulair gewricht (TMJ) aandoeningen
  • Akoestisch neuroma
  • Stoornis van de buis van Eustachius
  • Cardiovasculaire problemen zoals hoge bloeddruk en atherosclerose
  • Bepaalde medicijnen

Zijn er symptomen?

Zoals we al hebben opgemerkt, is het meest voorkomende symptoom van tinnitus het gevoel van geluid in je oren zonder duidelijk extern geluid. Het geluid kan zich uiten als een ring, zoemen, sissen, brullen, brommen of klikken.

De mate van tinnitus hangt af van de aard en ernst van de oorzaak. Het kan variëren van een mild gebrul dat draaglijk is tot een wild gekrijs dat jouw concentratievermogen aanzienlijk verstoort. Deze geluiden kunnen een of beide oren beïnvloeden en kunnen met tussenpozen of continu voorkomen.

Hoe kan cannabis helpen om van het tinnitusprobleem af te komen?

Het is belangrijk op te merken dat tinnitus momenteel niet te genezen is.

Alle behandelingsopties, zoals cannabis, pakken de symptomen en triggers van de aandoening aan. Onthoud vooral dat cannabis alleen tegen tinnitus kan werken als je de producten koopt van vertrouwde leveranciers zoals cannabis zaden Canada. Dat betekent ervoor zorgen dat het product is geëxtraheerd via aanbevolen methoden en dat er laboratoriumrapporten van derden zijn.

Hier volgen enkele manieren waarop cannabis kan helpen bij tinnitus;

Cannabis behandelt pijn

Pijn is een van de belangrijkste aandoeningen die je met cannabis kunt behandelen. Het is ook een van de meest voorkomende oorzaken van tinnitus. Door tinnitus veroorzaakte pijn kan ofwel nociceptief zijn (als gevolg van lichamelijk letsel aan het hoofd) of neuropathisch (als gevolg van schade aan de zenuwen, in het bijzonder zenuwen rond het centrale zenuwstelsel).

Cannabis behandelt pijn door het pijnsignaleringsmechanisme van je endocannabinoïde systeem te verbeteren. Wanneer je een product met cannabis consumeert, komen de verbindingen in het product je endocannabinoïde systeem binnen en vergemakkelijken ze de efficiëntie waarmee je endogene cannabinoïden zich binden aan je endocannabinoïde receptoren. Het resultaat is een snellere pijnstilling, waardoor het gevoel van tinnitus wordt verlicht.

Cannabis helpt bij angst en prikkelbaarheid

Het constante suizen of zoemen in jouw oren zal je waarschijnlijk angstig maken. En als het niet wordt behandeld, kan wat lijkt op een milde en kortstondige angst, ontaarden in een levensbedreigende aandoening. Gelukkig kan cannabis helpen bij het verlichten van door tinnitus veroorzaakte angst.

Hoe cannabis helpt bij het wegnemen van tinnitus problemen - potten met gedroogde cannabisknoppen
Glazen potten met gedroogde cannabisknoppen (afb)

Onderzoek wijst uit dat lage doses van de psychoactieve stof van cannabis, tetrahydrocannabinol (THC), angst kunnen verlichten. Niet-psychoactieve cannabisextracten zoals cannabidiol (CBD) hebben ook positieve effecten aangetoond tegen angststoornissen zoals sociale angststoornis.

Cannabis helpt bij slapeloosheid

Tinnitus veroorzaakt angstgevoelens en angst is een van de belangrijkste oorzaken van slapeloosheid. Door cannabis in je gezondheids– en welzijnssysteem op te nemen, kun je de symptomen van slapeloosheid wegnemen en een goede nachtrust hebben.

Cannabis behandelt slapeloosheid op verschillende manieren. Bij hoge doses werkt THC als een kalmerend middel, wat je helpt kalmeren en je slaaplatentie verkort. CBD speelt ook een rol bij het verkorten van de slaaplatentie. Bovendien behandelt CBD slapeloosheid door de REM-slaap (Rapid Eye Movement) te elimineren. Zoals de meeste dromen tijdens de REM-slaap voorkomen, betekent het elimineren van deze slaapfase dat je droomloos bent en meer slaapt.

Ten slotte helpen cannabisextracten om enkele van de meest zeurende symptomen van slapeloosheid te voorkomen, zoals posttraumatische stressstoornis en REM-slaapgedragsstoornis.

Cannabis verbetert de concentratie

Cannabis kan ook helpen om je focus en concentratie te verbeteren, wat nog een andere belangrijke en vervelende bijwerking van tinnitus is: het achteruit gaan van je concentratie. Hoewel het onderzoek op dit gebied nog in volle gang is, zijn de bevindingen die we tot nu toe hebben al behoorlijk overtuigend.

THC en verschillende belangrijke cannabis-terpenoïden zoals “pinene” worden genoemd vanwege hun vermogen om de focus en cognitieve vaardigheden te verbeteren.

Cannabis verbetert de bloedcirculatie

Cardiovasculaire problemen zoals hoge bloeddruk zijn andere veel voorkomende oorzaken van tinnitus. Gelukkig staat cannabis bekend om zijn vermogen om de bloeddruk te verlagen. Extracten uit de plant, zoals CBD, werken als vaatverwijders.

Cannabis en CBD verbetert de bloedcirculatie, ook een voordeel bij de aanpak van tinnitus problemen (afb)

Als vaatverwijder veroorzaakt CBD verwijding van de bloedvaten, waardoor vernauwingen worden geëlimineerd die er anders voor zouden kunnen zorgen dat het hart onnodig sneller pompt. Dat verklaart waarom cannabis een populaire natuurlijke remedie is tegen een slecht seksueel uithoudingsvermogen.

Er zijn talloze manieren waarop cannabis kan helpen bij het beheersen van tinnitus. Vergeet niet om je op cannabis gebaseerde producten bij erkende dealers te kopen. Begin dan met een laag pitje en verhoog je doses geleidelijk in kleine stappen. En raadpleeg in het algemeen een arts voordat je de plant in jouw levensstijl integreert.