Hoe kun je medisch voordeel halen uit cannabis?

Hoe kun je medisch voordeel halen uit cannabis?

Volgens de Universiteit van Sydney wordt cannabis al duizenden jaren medicinaal gebruikt. Het eerste gedocumenteerde geval dateert uit 2800 voor Christus toen keizer Shen Nung, de vader van de Chinese geneeskunde het in zijn farmacopee opnam. Hieronder lees je meer over het medisch potentieel van verschillende cannabinoïden.

Teksten uit culturen over de hele wereld – Indiase hindoes, Assyriërs, Grieken en Romeinen – wijzen op therapeutisch gebruik voor een verscheidenheid aan gezondheidsproblemen, waaronder artritis, depressie, ontstekingen, pijn en astma.

Potentieel van cannabis

Tot op de dag van vandaag onderzoeken en ontdekken we nog steeds de medicinale eigenschappen van cannabis. Wat we zeker weten, is dat marihuana is samengesteld uit tientallen chemische verbindingen die cannabinoïden worden genoemd. Aangenomen wordt dat de verbindingen verantwoordelijk zijn voor de medisch gunstige effecten van cannabis. Hier zijn slechts enkele van die verbindingen en hun mogelijke toepassingen:

CBG wordt in zeer kleine hoeveelheden aangetroffen in cannabis. Vaak ongeveer 1% van de actieve bestanddelen, vergeleken met 15-25% CBD of 20-30% THC. Hoewel het een schaarser bezit is, krijgt het erkenning vanwege de vermeende voordelen, waaronder symptoomverlichting voor patiënten met inflammatoire darmaandoeningen, glaucoom en de ziekte van Huntington.

Er wordt aangenomen dat CBC synergetisch werkt met andere cannabinoïden om een ​​betere verwerking en opname van die elementen te stimuleren. Het bindt zich met receptoren in de hersenen die verband houden met pijnperceptie, waardoor deze cannabinoïde belangrijk is voor toekomstige studies.

CBN ontstaat wanneer THC ouder wordt en afbreekt. Oudere cannabisbloemen bevatten om deze reden hogere hoeveelheden CBN. Sommige gebruikers kiezen ervoor om oudere cannabis te consumeren en/of te laten verouderen voor de grotere hoeveelheden CBN die het creëert. Hoewel het nog steeds wordt onderzocht, tonen vroege onderzoeken aan dat CBN anticonvulsieve, antibacteriële en neuroprotectieve eigenschappen kan hebben.

Wat zijn de medische voordelen van THC?

Een van de meest bekende cannabinoïden, tetrahydrocannabinol, is de bron van de psychoactieve effecten van cannabis. Een van de belangrijkste voordelen van THC is pijnverlichting. Een studie uit 2013 uitgevoerd aan de University of California, Davis, Medical Center vond een significante verbetering van neuropathische pijn bij gebruik van een lage dosis verdampte cannabis.
THC verlicht ook misselijkheid en braken, verhoogt de eetlust en kan worden gebruikt als een effectief slaapmiddel. Om deze redenen wordt THC vaak gebruikt om de effecten van andere medicijnen tegen te gaan, zoals die aan chemotherapiepatiënten. Het is ook een veel voorkomende behandelingsmodaliteit voor mensen met chronische pijn, stemmingsstoornissen en slaapstoornissen.

Wat zijn de medische voordelen van CBD?

Cannabidiol is misschien wel de op één na meest bekende cannabinoïde. Het is een niet-psychoactieve verbinding die vaak uit hennep wordt geoogst in plaats van cannabis (ja, het zijn verschillende planten!) vanwege het hoge CBD-gehalte en het minimale THC-gehalte.

In tegenstelling tot THC is CBD geen federaal gecontroleerde Schedule 1-stof, waardoor onderzoekers de medische voordelen ervan konden bestuderen. Een van de meest voorkomende toepassingen van CBD is voor angst en depressie. Het kan ook een veelbelovende optie zijn voor mensen met een posttraumatische stressstoornis. Hoewel het geen remedie is, kan het effectief zijn voor het verlichten van de angst en slaapverstoring die gepaard gaan met PTSS.
CBD is ook een hulpmiddel voor pijnbestrijding, deels omdat het als een ontstekingsremmer wordt beschouwd, en sommige onderzoeken hebben de werkzaamheid ervan bij de behandeling van neuropathische pijn aangetoond. Om deze reden wordt het gebruikt door patiënten met artritis.

CBD is door de FDA goedgekeurd voor de behandeling van twee vormen van epilepsie onder de merknaam Epidiolex. In klinische onderzoeken verminderde het de frequentie van aanvallen bij patiënten met het Lennox-Gastaut-syndroom of het Dravet-syndroom.

Kan CBD u helpen beschermen tegen COVID?

Eerder dit jaar ontdekten onderzoekers van de Universiteit van Chicago dat zeer zuivere doses CBD kunnen helpen bij het voorkomen van COVID-19-infectie. CBD vertoonde een significant negatief verband met positieve SARS-CoV-2-tests bij patiënten die het door de FDA goedgekeurde epilepsiemedicijn gebruikten. Dit bracht onderzoekers ertoe klinische proeven aan te bevelen om het verband tussen CBD en COVID-19 te onderzoeken.

Ook publiceerden wetenschappers van de Oregon State University een onderzoek waarin werd vastgesteld dat hennepcannabinoïden het vermogen van het virus om mensen te infecteren, blokkeerden. Hoewel dit beide laboratoriumstudies zijn – geen klinische proeven – blijven onderzoekers het verband tussen cannabinoïden en COVID-19 onderzoeken.

Lees meer op lasvegassun.com (Bron, EN)