Hoe je huid met CBD tegen koud weer te beschermen

Hoe je huid met CBD tegen koud weer te beschermen

Studies tonen aan dat CBD tegen koud weer beschermd en kan helpen bij het reguleren en stabiliseren van de huidfunctie. Het is ook ontstekingsremmend. Een overzicht van wat je nog meer kunt doen voor je dagelijkse huidverzorgingsroutine.

Het einde van de zomer is altijd een beetje een domper. Zeker in deze tijden van corona waar in veel landen ook nog eens (gedeeltelijke) lockdown heerst. Met de herfst staat het (in deze tijden, soms virtuele) schoolseizoen voor de deur, wandelingen voor een frisse neus in de buitenlucht en daarbij natuurlijk het koelere weer.

Als het weer omslaat, heb je meer lagen nodig en moet je de slippers en zwemkleding verruilen voor dikkere kledij. Maar een van de grootste nadelen van de koelere temperaturen is de invloed daarvan op jouw huid. Naarmate het weer koeler wordt, kan je huid minder gehydrateerd aanvoelen dan dit tijdens de zomer het geval was. Bovendien kun je daarbij last krijgen van jeuk, puistjes, schrale handen (ook vanwege het vele handen wassen tijdens corona) en zelfs gesprongen lippen.

Zodra het weer koud wordt, kan CBD ook plaatselijk worden aangebracht en daarbij helpen bij enkele van de belangrijkste problemen van je huid. Dit is waarom.

Verzacht en kalmeert

Heb je ooit meer rode vlekken of puistjes gehad zodra het weer begint te keren? CBD-huidverzorgingsproducten kunnen je huid helpen kalmeren tijdens de herfst en winter. Studies tonen aan dat CBD kan helpen bij het reguleren en stabiliseren van de huidfunctie. Het is ook ontstekingsremmend. Dat betekent dat het kan helpen acne en roodheid te verminderen, zodat je dit seizoen een helderdere, kalmere huid krijgt. Bovendien kan het de olieproductie remmen, zodat je na verloop van tijd minder last krijgt van uitbraken met dergelijke kwaaltjes.

Hydrateer je huid met CBD tegen koud weer

Studies hebben aangetoond dat CBD-producten onder de noemer topicals, effectief zijn om de huid te hydrateren. Dat komt door de infusie van oliën en vitamine A, C en E die de huid diep kunnen hydrateren en beschermen. Het is ook te danken aan de antioxidantrijke eigenschappen van CBD. Antioxidanten zijn belangrijk voor de vochtarme huid omdat ze kunnen helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen: deze zorgen er namelijk doorgaans voor dat de huid meer uit droogt en er meer fijne lijntjes en rimpels te zien zijn.

Zoek naar een product dat pure CBD-olie bevat plus andere oliën zoals druivenpit-, kokos-, jojoba-, marula- of oregano-olie voor het beste resultaat.

Als je last hebt van gesprongen lippen, zoek dan naar een met CBD verrijkte lippenbalsem welke kan helpen om te zorgen dat je lippen gehydrateerd blijven.

Helpt bij huidaandoeningen

Als je lijdt aan een huidaandoening zoals eczeem of atopische dermatitis die alleen maar erger of jeukender wordt naarmate het seizoen verandert, ben je niet de enige. CBD is ook effectief om te helpen bij veelvoorkomende huidaandoeningen vanwege de ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen.

Let op: als je ook medicijnen gebruikt voor een huidaandoening zoals eczeem, moet je natuurlijk altijd eerst bij je dermatoloog of arts nagaan dat het veilig voor je is om CBD-huidverzorging aan jouw dagelijkse routine toe te voegen voordat je eraan begint.

Bronnen o.a. NaturalHealthMagazine (EN), TheFreshToast (EN), TheGrowthOP (EN)