Kan Cannabis Het Vermogen Van Proteïne Verhogen Om Virussen En Ontstekingen Te Bestrijden?

Kan cannabis het vermogen van proteïne verhogen om virussen en ontstekingen te bestrijden?

Kunnen marihuana en CBD worden geholpen door de zogenaamde parasietgenomica om ontstekingen en virussen te verminderen?

Onderzoekers van het CECAD Cluster of Excellence in Aging Research van de Universiteit van Keulen, het University of Texas Health Science Center en het Francis Crick Institute in Londen hebben een belangrijke ontdekking gedaan die inzicht biedt in zowel het richten van virussen als ontstekingen door het identificeren van een belangrijk eiwit genaamd, ZBP1.

Eiwit ZBP1 als verdediging tegen virussen

Gepubliceerd in het tijdschrift Nature, ontdekten de wetenschappers dat ZBP1, een eiwit dat het best bekend staat als verdediging tegen inkomende virussen, wordt geactiveerd door een ongebruikelijke vorm van cellulair genetisch materiaal (Z-nucleïnezuren) te detecteren, wat leidt tot celdood en ontsteking.

Gevonden inZ-nucleïnezuren, is ZBP1 een cellulaire genetisch materiaal; met dubbelstrengs DNA- en RNA-moleculen met een ‘ongebruikelijke linkshandige dubbele helixstructuur’. Meer dan 4 decennia geleden ontdekt, hebben wetenschappers geprobeerd te begrijpen hoe het eiwit een functie ontgrendelt die virussen op zijn pad schaadt.

Zodra ZBP1 is geactiveerd, kan het de genetische samenstelling van virussen ‘aanvoelen’, bedreigingen identificeren en een kill-sequentie activeren, niet alleen wanneer een virus aanwezig is, maar ook wanneer het zijn kryptoniet ontmoet: RIPK1, een eiwit dat ZBP1 stopt.

ZBP1 lijkt niet alleen een hand te hebben in het helpen van het lichaam tegen virussen, maar lijkt ook positieve effecten te bieden op ontstekingsziekten zoals artritis. Door te experimenteren met muizenmodellen konden onderzoekers aantonen dat het “ZBP1-eiwit bindt aan dubbelstrengs RNA”, legt Manolis Pasparakis, een professor in de studie, uit.

“Net als bij virale infectie, kan het waarnemen van Z-RNA geproduceerd door endogene retro-elementen door ZBP1 een krachtige trigger zijn voor celdood en ontsteking en ziekte veroorzaken.

Dit is nog het vroege stadium van de ontdekking en we hebben nog een lange weg te gaan, maar het begrijpen van de onderliggende mechanismen kan op een dag leiden tot nieuwe therapieën voor ziekten bij de mens.”

De effecten van THC op het lichaam

Met de ontstekingsremmende eigenschappen van CBD en marihuana is het slechts een kwestie van tijd voordat wetenschappers gaan experimenteren met de effecten van THC op het lichaam en zijn genomen.

Aangehaald als een “nieuwe ontstekingsremmer”, wordt al tientallen jaren onderzoek gedaan naar het vermogen van het lichaam om het immuunsysteem van het lichaam te versterken en ontstekingen te verminderen.

Een studie uit 2009, gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Future Medicinal Chemistry, stelde dat “het cannabinoïdesysteem zowel in vivo als in vitro is betrokken bij het reguleren van het immuunsysteem door zijn immunomodulerende eigenschappen. Cannabinoïden kunnen de tumorgroei direct remmen of ontstekingen en tumorangiogenese onderdrukken. ”

Eén ding is zeker: met nieuw medisch onderzoek komt het vermogen om de genetische samenstelling van het menselijk lichaam beter te begrijpen, en biedt het belangrijke inzichten in hoe cellen reageren. Het is een kwestie van of, niet wanneer wetenschappers de vele geheime vermogens van het menselijk lichaam verder ontsluiten.

Bronnen o.a. GreenEntrepreneur (EN), Nature (EN)