Microdoseren met THC tegen chronische pijn

2020-07-08-Microdoseren met THC tegen chronische pijn

Microdoseren kennen de meeste mensen alleen maar van het gebruik van minuscule doses psychedelische drugs als truffels, paddo’s en lsd. Echter schijnt het microdoseren van THC ook effectief te zijn bij pijnverlichting.

THC met microdosering bleek effectief voor pijnverlichting bij minuscule doses. Het gebruik van zeer kleine, subperceptuele doses van een verbinding – microdosering – wordt bijna uitsluitend geassocieerd met psychedelica. Sommige gebruikers van medische marihuana hebben echter beweerd dat microdosering van THC zijn eigen voordelen heeft, iets wat een nieuwe studie bevestigt. Het onderzoek komt van het Israëlische medische technologiebedrijf Syqe Medical, dat meldt dat microdosering van THC een diepgaande impact kan hebben op chronische p­ijn.

Microdoseren tegen medische aandoeningen

Sommige verbindingen, die het meest bekend staan ​​om recreatief gebruik, kunnen ook enkele medische voordelen hebben. Zo wordt psilocybine gebruikt voor het behandelen van clusterhoofdpijn en ketamine voor therapieën. Cannabis is zo’n verbinding met potentieel medisch gebruik, waaronder THC, meldt het medische bedrijf.

Uit de studie bleek dat 500 microgram THC, de psychoactieve stof in cannabis, pijnverlichting kan bieden zonder de bijbehorende ‘high’ die door de plant wordt veroorzaakt. Patiënten in het onderzoek zouden de THC inademen, waarbij ze drie tot vier pufjes per dag zouden nemen van maximaal 500 microgram – dit is aanzienlijk minder dan de geschatte 150.000 microgram die medicinale cannabispatiënten dagelijks gebruiken.

Inhaler met precisie-afgifte

Hoe neem je zulke kleine doses THC? De onderzoekers gebruikten de Syqe Selective-Dose Inhaler, een hulpmiddel dat een zeer hoge doseringsprecisie biedt. Dit is de eerste keer dat een onderzoek heeft aangetoond dat THC-microdosering een opmerkelijke impact heeft op de patiënten die het gebruiken. De THC-microdoses bleken geen significante bijwerkingen te hebben, zoals het soort dat kan optreden bij het nemen van hoge doses van de stof. Perry Davidson, CEO van Syqe Medical, zei:

Deze studie is de eerste die aantoont dat de gevoeligheid van de mens voor THC aanzienlijk groter is dan eerder werd aangenomen. Wat aangeeft dat als we patiënten met een veel grotere precisie kunnen behandelen, er minder geneesmiddelen nodig zijn, wat resulteert in minder bijwerkingen en een algehele effectievere behandeling. De Syqe-medicijnafgiftetechnologie is ook van toepassing op opioïden en andere verbindingen die, hoewel ze mogelijk effectief zijn, notoir worden geassocieerd met gevaarlijke bijwerkingen. De introductie van een hulpmiddel om medicijnen voor te schrijven in zulke lage doses met zo’n hoge resolutie kan ons in staat stellen om behandelingsresultaten te bereiken die voorheen niet mogelijk waren.

Lees meer op slashgear.com (Bron, EN)