Psychedelica tegen Long COVID

long-covid-medicijn-psychedelica

Er is een groeiende beweging om te onderzoeken of psychedelische drugs Long COVID kunnen behandelen, een vaak slopende chronische aandoening waarvoor momenteel geen bewezen remedie bestaat.

Psychedelica en Long COVID zijn een ietwat onwaarschijnlijke match. Hoewel het onderzoek naar psychedelica de afgelopen jaren enorm is toegenomen, is veel ervan gericht op psychische aandoeningen zoals posttraumatische stressstoornis, depressie en stoornissen in het gebruik van middelen.

Het onderzoek naar psychedelica en Long COVID is tot nog toe verwaarloosbaar – en er staat veel in de weg. Psychedelische drugs zijn federaal illegaal, gecategoriseerd door de Amerikaanse Drug Enforcement Administration als middelen met een hoog potentieel voor misbruik en niet geaccepteerd voor medisch gebruik.

Onderzoek naar psychedelica neemt toe

Dr. Joel Castellanos, associate medical director aan de University of California, San Diego’s Psychedelics and Health Research Initiative, zegt dat hij van veel Long COVID-patiënten hoort die psychedelica hebben geprobeerd of hierin geïnteresseerd zijn. Eén patiënt zag na het gebruik van een combinatie van psilocybine en MDMA zo’n drastische verbetering in vermoeidheid, hoofdpijn, depressie en hersenmist, dat Castellanos momenteel bezig is met het publiceren van een casestudy over ervaringen van patiënten. Hoewel casestudy’s oorzaak en gevolg niet bewijzen, zegt Castellanos dat hij enthousiast is over psychedelica. Het is een geheel nieuwe manier om naar veel verschillende symptomen te kijken die mensen ervaren.

Er is al enig onderzoek – zij het niet bij mensen – dat suggereert dat ontstekingen verholpen kunnen worden met psychedelische therapieën. Charles Nichols, hoogleraar farmacologie aan de Louisiana State University School of Medicine, heeft ontdekt dat sommige psychedelische medicijnen ontstekingsremmende effecten hebben bij knaagdieren. Als hetzelfde blijkt te gelden voor mensen, zegt Nichols dat het logisch is om te denken dat psychedelica verlichting kunnen brengen bij mensen met Long COVID.

Van psychoactieve medicijnen is aangetoond dat ze neurotransmitters reguleren, de groei van cellen in de hersenen stimuleren en ontstekingen in het centrale zenuwstelsel verminderen, dus het is mogelijk dat die eigenschappen zich kunnen vertalen in verbeteringen in hersengerelateerde symptomen van Long COVID. Ondanks de positieve geruchten over Long COVID en psychedelica is er nog veel meer onderzoek nodig.

Bron: time.com (EN)