CBD helpt de geest met besluitvorming en geheugen: onderzoek wijst uit dat deel van de hersenen verbeterd

• Onderzoekers gaven 15 deelnemers zonder voorgeschiedenis van cannabisgebruik 600 mg CBD bij verschillende gelegenheden gedurende een week en daarna 600 mg van een placebo
  • CBD (cannabidoil) is het belangrijkste niet-psychoactieve ingrediënt in marihuana waarvan wordt aangenomen dat het verantwoorde therapeutische effecten heeft, zoals pijnverlichting
  • MRI-scans toonden aan dat CBD de bloedtoevoer naar de hippocampus, verantwoordelijk voor herinneringen, en de orbitofrontale cortex, die verantwoordelijk is voor de besluitvorming, toenamen
  • Het team zegt dat dit therapieën kan bieden voor mensen met aandoeningen die het geheugen beïnvloeden, zoals de ziekte van Alzheimer

Slechts één dosis cannabidoil (CBD) bleek de bloedtoevoer naar delen van de hersenen te verbeteren, suggereert een nieuwe kleine studie.

Onderzoekers ontdekten dat het belangrijkste niet-psychoactieve ingrediënt in marihuana de bloedstroom naar de hippocampus verhoogde, het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor herinneringen en leren.

Het verhoogde ook de bloedstroom naar het hersengedeelte dat verantwoordelijk is voor de besluitvorming.

Het team, van de University of College London, zegt dat de bevindingen betere doelgerichte therapieën kunnen bieden voor mensen met aandoeningen die het geheugen beïnvloeden, zoals de ziekte van Alzheimer en posttraumatische stressstoornis.

2020 08 19 CBD helpt de geest met besluitvorming en geheugen onderzoek wijst uit dat deel van de hersenen verbeterd Universiteit van London
Onderzoekers van University College London gaven 15 deelnemers zonder voorgeschiedenis van cannabisgebruik 600 mg CBD, het belangrijkste niet-psychoactieve ingrediënt in marihuana, bij verschillende gelegenheden gedurende een week en daarna 600 mg van een placebo. (bron: UCL)

‘Voor zover wij weten, is dit de eerste studie die aantoont dat CBD de bloedstroom verhoogt naar belangrijke regio’s die betrokken zijn bij geheugenverwerking, met name de hippocampus’, zei hoofdauteur Dr. Michael Bloomfield, een professor in de psychiatrie aan de UCL.

‘Dit ondersteunt de opvatting dat CBD regiospecifieke bloedstroomeffecten heeft in het menselijk brein, wat eerder werd betwist.’

THC en CBD

CBD en tetrahydrocannabinol (THC) zijn beide afkomstig van de cannabisplant. Samen maken ze deel uit van de cannabinoïde groep van verbindingen die in hasj, hasjolie en de meeste soorten marihuana voorkomen.

THC is de psychoactieve stof die verantwoordelijk is voor het euforische, ‘high’ gevoel dat vaak wordt geassocieerd met marihuana.

De verbinding werkt samen met CB1-receptoren in het centrale zenuwstelsel en de hersenen en wekt het gevoel van euforie en angst op.

Maar CBD, dat niet psychoactief is, past niet goed bij deze receptoren en wordt verondersteld verantwoordelijk te zijn voor enkele van de therapeutische effecten van marihuana, zoals pijnverlichting.

Voor de studie, gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Psychopharmacology, rekruteerde het team 15 jonge en gezonde deelnemers zonder voorgeschiedenis van cannabisgebruik.

In de loop van een week kregen de volwassenen 600 milligram (mg) orale cannabis of een placebo.

Toen, zeven dagen later, kregen ze de capsule die ze niet hadden ingenomen. De deelnemers wisten niet welke capsule ze bij elke gelegenheid innamen.

Vervolgens gebruikten onderzoekers een MRI-hersenscantechniek genaamd arteriële spin-labeling, die veranderingen in het zuurstofniveau in het bloed meet.

De resultaten toonden aan dat CBD de bloedstroom in de hippocampus en de orbitofrontale cortex significant verhoogde, waarvan de laatste een rol speelt bij de besluitvorming.

‘Cannabidiol is een van de belangrijkste bestanddelen van cannabis en krijgt steeds meer belangstelling vanwege het therapeutische potentieel ervan’, zei Bloomfield.

‘Er zijn aanwijzingen dat CBD de symptomen van psychose en angst kan helpen verminderen. Er zijn aanwijzingen dat CBD de geheugenfunctie kan verbeteren. ‘

Bronnen o.a. DailyMail (EN), University London (EN)