Hoe kan CBD-olie je helpen bij neuropathie?

Hoe kan CBD-olie je helpen bij neuropathie?

Hoewel het veel meer kan zijn dan een simpele overlast, is pijnsensatie cruciaal voor het behoud van een goede gezondheid en welzijn. Pijn dient een vitaal doel – het kan je laten zien dat er iets mis is, zoals bij pijn die wordt gevoeld vóór een hartaanval. Het kan ook helpen voorkomen dat je iets doet dat ernstig letsel of permanente schade kan veroorzaken, zoals je hand op een hete kachel houden.

Zonder pijn zouden we deze waarschuwingssignalen niet hebben die levensreddend kunnen zijn. Het probleem doet zich echter voor wanneer pijn aanhoudt en chronisch, pathologisch wordt. Dit staat bekend als neuropathische pijn en kan uitzonderlijk moeilijk te behandelen zijn.

Er is momenteel een groeiende belangstelling voor CBD-olie als behandeling voor neuropathische pijn, aangezien CBD een krachtig analgeticum is. Laten we dus eens kijken hoe CBD-olie mensen met neuropathie kan helpen.

Wat neuropathische pijn veroorzaakt

Neuropathische pijn is meestal een chronische aandoening die wordt veroorzaakt door zenuwbeschadiging. Het communicatienetwerk tussen het centrale zenuwstelsel en de rest van het lichaam is verstoord en daarmee is de pijnverwerking tevens verstoord.

Omdat het lichaam pijn als schade identificeert, probeert het de herstelprocessen te stimuleren door onder andere nieuwe moleculen te vormen, en dit kan resulteren in hyperactieve zenuwvezels, die de pijngevoeligheid kunnen vergroten en je pijn juist intenser kunnen laten ervaren.

Helaas zijn zenuwvezels behoorlijk gevoelig en kunnen ze relatief gemakkelijk worden beschadigd. Neuropathische pijn kan dus door verschillende dingen worden veroorzaakt:

• Letsel
  • Virussen
  • Alcohol misbruik
  • Auto-immuunziekten

In de meeste gevallen zal het behandelen van de onderliggende aandoening neuropathische pijn verlichten, maar is dit niet altijd mogelijk. Soms is de onderliggende aandoening moeilijk te diagnosticeren, en soms is het erg moeilijk te behandelen.

Algemene behandelingen voor neuropathie

Als de onderliggende aandoening verkeerd is gediagnosticeerd of onmogelijk te behandelen is, zijn er verschillende opties voor mensen die aan neuropathie lijden. Soms is een brace vereist, wat de kwaliteit van leven van een persoon aanzienlijk kan beïnvloeden. Chirurgie wordt aanbevolen in extreme gevallen, maar meestal worden pijnstillers voorgeschreven.

Het probleem met pijnstillers is dat ze vaak gepaard gaan met ernstige bijwerkingen. Omdat ze krachtige opiaten zijn die de aanmaak van endorfines bevorderen (vaak bestempeld als gelukshormonen), kunnen ze daarmee zeer verslavend worden.

Het is dus niet verwonderlijk dat mensen die lijden aan neuropathische pijn alternatieve behandelingen gebruiken om het te bestrijden. Een van de meest populaire en niet te vergeten de meest effectieve, natuurlijke remedies is CBD.

Hoe kan CBD-olie helpen?

CBD is een extract van de cannabisplant met krachtige pijnstillende eigenschappen en kan zeer nuttig zijn bij de behandeling van neuropathische pijn.

Hoewel het is afgeleid van hennep, heeft het geen psychoactieve effecten. De THC-verbinding is degene die de ‘high’ produceert, niet de CBD-verbinding. En in tegenstelling tot THC is CBD perfect legaal voor medicinaal gebruik en kan het veilig worden gekocht in online winkels zoals cbdoiluk alsook veel fysieke en lokale (cannabis) winkels.

CBD is uitstekend geschikt voor neuropathie omdat het zich bindt aan de cannabinoïde-receptoren in onze endocannabinoïdesystemen (ECS).
De ECS speelt een belangrijke rol bij het controleren en beheren van verschillende processen en functies; slaap, eetlust, stemming, geheugen en zelfs pijnlijke gevoelens.

CBD moduleert de ECS, en dus ook de pijnsensatie, en kan zelfs de moeilijkst te behandelen pijn helpen verlichten.

CBD kan helpen bij het omgaan van verschillende omstandigheden

Naast het bieden van uitstekende pijnverlichting, kan CBD zelfs helpen bij enkele van de onderliggende aandoeningen die neuropathie veroorzaken.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een veelvoorkomende oorzaak van neuropathische pijn, en studies suggereren dat CBD een zeer geschikte behandeling kan zijn. CBD heeft ontstekingsremmende effecten op het lichaam en kan de pijnlijke ontsteking van de gewrichten verminderen en bijna onmiddellijke pijnverlichting bieden.

Diabetes

Diabetes kan vaak pijnlijke zwellingen en zenuwbeschadiging in handen en voeten veroorzaken. Hoewel CBD diabetes niet kan genezen, kan het diabetische neuropathie en veel van de andere complicaties die met deze aandoening verband houden, verlichten.

HIV

In een grootschalig onderzoek onder met HIV geïnfecteerde personen die CBD-olie gebruikten, meldde meer dan 90% van de patiënten verbeteringen in zenuwpijn en meer dan 94% meldde verbeteringen in spierpijn.

Dit zijn slechts enkele van de omstandigheden die neuropathische pijn kunnen veroorzaken, en slechts enkele van de manieren waarop CBD-olie weer kan helpen. CBD is een krachtige en veelzijdige behandeling voor veel meer dan alleen pijn. Het heeft een breed scala aan toepassingen en toepassingen als antioxidant, ontstekingsremmend middel, anxiolytisch, analgetisch en antidepressivum.

Hoe neem je CBD bij neuropathie?

CBD-olie kan worden verdampt, gemengd met eten en drinken, of plaatselijk worden aangebracht. Als behandeling voor neuropathische pijn wordt sublinguale consumptie (onder de tong) echter vaak aanbevolen.

Wanneer CBD-tinctuur sublinguaal wordt ingenomen, kan CBD vrijwel onmiddellijk in de bloedbaan worden opgenomen zonder door het spijsverteringsstelsel of het metabolisme van de lever te gaan. Het biedt onmiddellijke effecten en verlicht pijn vrijwel onmiddellijk.

Uiteraard geldt dat je het beste jouw huisarts kunt raadplegen voordat je begint met het nemen van nieuwe behandelingen voor neuropathische pijn, zeker als je al voorgeschreven medicijnen gebruikt.