2022-05-30-FDA waarschuwt bedrijven voor de illegale verkoop van CBD-producten voor behandeling landbouwdieren

De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft waarschuwingsbrieven gestuurd naar vier bedrijven die illegaal niet-goedgekeurde dierlijke medicijnen verkopen die cannabidiol (CBD) bevatten en die bedoeld zijn voor gebruik bij voedselproducerende dieren.

De bedrijven zijn onder meer Haniel Concepts dba Free State Oils, Hope Botanicals, Plantacea LLC dba Kahm CBD en Kingdom Harvest. Hoewel de FDA de huidige omvang van CBD-gebruik bij voedselproducerende dieren niet kent, onderneemt het bureau nu stappen met betrekking tot deze niet-goedgekeurde en mogelijk onveilige producten om dieren en de veiligheid van de voedselvoorziening te helpen beschermen.

Medicijnen met CBD

Volgens de Federal Food, Drug and Cosmetic Act, is elk product dat bedoeld om een ​​ziekte te behandelen of anderszins een therapeutisch of medisch gebruik heeft, en elk product (anders dan een voedingsmiddel) dat bedoeld is om de structuur of functie van het lichaam van mensen of dieren te beïnvloeden een medicijn. De FDA heeft nooit medicijnen die CBD bevatten goedgekeurd, behalve één receptgeneesmiddel voor de behandeling van zeldzame, ernstige vormen van epilepsie bij kinderen.

Daarom worden alle andere CBD-producten die bedoeld zijn om als medicijn te gebruiken, beschouwd als niet-goedgekeurde medicijnen en zijn ze illegaal om te verkopen. Sommige bedrijven zeggen cbd-producten te verkopen om stress, angs, pijn, ontstekingen of verwondingen bij vee te verhelepen. Deze CBD-producten, die ingezet worden als medicijn, zijn niet door de FDA geëvalueerd om te bepalen of ze effectief zijn voor het beoogde gebruik, wat de juiste dosering zou kunnen zijn, hoe de producten zouden kunnen interageren met door de FDA goedgekeurde producten en of ze gevaarlijke bijwerkingen hebben.

De FDA maakt zich zorgen over deze CBD-producten voor voedselproducerende dieren, niet alleen omdat CBD een veiligheidsrisico zou kunnen vormen voor de dieren zelf, maar ook vanwege een gebrek aan gegevens over de veiligheid van de menselijke voedselproducten (vlees, melk en eieren) uit de dieren die deze CBD-producten hebben geconsumeerd.

Illegale cbd-producten en supplementen

Naast de CBD-producten die op de markt worden gebracht voor voedselproducerende dieren, verkopen enkele bedrijven ook niet-goedgekeurde medicijnen voor mensen. Sommige producten werden ook als voedingssupplement op de markt gebracht, hoewel CBD-bevattende producten niet voldoen aan de definitie van voedingssupplement. Deze producten omvatten oliën, crèmes, extracten, zalven en gummies.

De FDA heeft de bedrijven binnen 15 werkdagen om reacties gevraagd waarin staat hoe ze deze schendingen zullen aanpakken en herhaling ervan zullen voorkomen. Als de schendingen niet onmiddellijk worden aangepakt, kan dit leiden tot juridische stappen, waaronder inbeslagname van het product en/of een gerechtelijk bevel.

De FDA moedigt professionals in de gezondheidszorg voor mens en dier en consumenten aan om bijwerkingen die verband houden met deze of soortgelijke producten aan het agentschap te melden.

Bron: nationalhogfarmer.com (EN)