MDMA ondersteunde therapie doorstaat een grote test: 67% van PTSD patiënten ervaart vermindering

De populaire feest drugs MDMA zet zijn koers richting reguliere klinische kanalen voort met het succesvolle resultaat van de eerste fase 3-studie voor de psychedelische stof. Een nieuwe studie toont aan dat MDMA, bekend als XTC of Molly, was effectief voor het verbeteren van symptomen van posttraumatische stressstoornis (PTSD). Proefpatiënten hadden een goed resultaat door psychoactieve medicatie toe te voegen aan psychotherapie.

In een gerandomiseerde gecontroleerde studie met 90 volwassenen met ernstige chronische PTSD, zagen degenen die MDMA-farmacotherapie plus psychotherapie kregen een significante verbetering van de PTSD-symptomen zoals gemeten door de door de arts gehanteerde CAPS-5 Total Severity Score versus degenen die alleen placebo en psychotherapie kregen.

Er bleek dat 67 procent van de deelnemers met chronische posttraumatische stressstoornis niet langer in aanmerking kwam voor de diagnose na drie MDMA-ondersteunde gesprekstherapie sessies. In totaal ervoer 88 procent van de deelnemers een significante vermindering van de symptomen.

Maandag publiceerde The Multidisciplinary Association of Psychedelic Studies de resultaten van haar onderzoek, waaruit bleek dat 67 procent van de deelnemers met chronische posttraumatische stressstoornis niet langer in aanmerking kwam voor de diagnose na drie MDMA-ondersteunde gesprekstherapiesessies.

De onderzoekers zijn hoopvol dat de bevindingen zullen helpen om de door een doorbraak aangewezen therapie in 2023 te laten goedkeuren door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA). De fase 3-studie repliceerde en breidde uit op fase 2-resultaten, wat aangeeft dat de methode een effectieve en kostenbesparende behandeling kan zijn voor PTSD als gevolg van welke oorzaak dan ook.

In de verklaring wijst de hoofdauteur op de resultaten voor mensen met het dissociatieve subtype PTSD, die depressief zijn of die een voorgeschiedenis van alcohol- of middelengebruik rapporteerden.

“Mensen met de moeilijkst te behandelen diagnoses, die vaak als hardnekkig worden beschouwd, reageren net zo goed op deze nieuwe behandeling als andere deelnemers aan het onderzoek. In feite ondervonden deelnemers met de diagnose van het dissociatieve subtype van PTSD een grotere vermindering van de symptomen dan degenen zonder het dissociatieve subtype.”

Men geeft aan dat MDMA een katalysator is voor therapie waarbij gesteld wordt dat de stof een ervaringsgerichte therapie methode is die de juiste mentaliteit en setting nodig heeft om goede resultaten te krijgen.

“Hoewel veel vormen van PTSD-therapie het herinneren van eerder trauma met zich meebrengen, is het waarschijnlijk dat het unieke vermogen van MDMA om mededogen en begrip te kweken en tegelijkertijd angst te verminderen, het mogelijk maakt om zo effectief te zijn.”

De fase 3-studie werd uitgevoerd door de MAPS Public Benefit Corporation, een volledige MAPS-dochteronderneming die zich richt op het bevorderen van psychedelisch onderzoek.

Onderzoekers rekruteerden en behandelden 90 mensen die leden aan ernstige, chronische PTSS. De helft van de deelnemers kreeg drie sessies MDMA of een placebo, samen met gesprekstherapie.

Deelnemers aan MDMA gebaseerde studie gemiddeld al 14 jaar last van PTSD

Na de behandeling had 67 procent van de mensen – die gemiddeld 14 jaar aan PTSD leden – helemaal geen symptomen meer, terwijl 88 procent minder symptomen ervoer.

Onderzoeksonderwerpen waren onder meer mensen met PTSD als gevolg van oorlog- en gevecht gerelateerde gebeurtenissen, ongevallen en misbruik – 84 procent van de deelnemers had een geschiedenis van kindertrauma.

Deelnemers aan MDMA gebaseerde studie gemiddeld al 14 jaar last van PTSD (afb.)

Volgens de verklaring verhoogde MDMA het risico op zelfmoordgedachten of -gedrag niet en verhoogde het het cardiovasculaire risico niet in vergelijking met therapie met een placebo.

MDMA wordt door de FDA vermeld als een Schedule I-medicijn, waarvan wordt beschreven dat het geen medisch voordeel heeft. Het is juridisch gezien alleen toegankelijk via klinische onderzoeken.

“Als resultaat van deze studie en door de aanhoudende en consistente toepassing van wetenschappelijke strengheid, hebben we aangetoond dat MDMA-ondersteunde therapie waarschijnlijk verlichting zal bieden voor mensen met de diagnose PTSS.”

Een tweede fase 3 klinische studie is momenteel bezig met het inschrijven van deelnemers.

Vóór de gehoopte goedkeuring van MDMA-geassisteerde PTSD-therapie in 2023, heeft de FDA toestemming verleend voor een uitgebreid toegangsprogramma waar 50 patiënten de behandeling kunnen ontvangen.

MAPS is van plan aanvullende studies uit te voeren om de mogelijke behandeling van andere psychische aandoeningen te onderzoeken, en met andere behandelprotocollen zoals groepstherapie en cognitieve gedragstherapie voor koppels.

Bronnen o.a. MAPS (EN), MedPageToday (EN), MuggleHead (EN), TheConversation (EN), ZMEScience (EN)