Wat is cannabichromene en waar kan het voor worden ingezet?

2020-10-17-Wat is cannabichromene en waar kan het voor worden ingezet?

Cannabichromene (CBC) is een cannabinoïde die niet bedwelmend is. Het produceert geen euforische high zoals THC. De reden hiervoor is dat CBC zich slecht bindt aan CB1-cannabinoïde receptoren in de hersenen. Hieronder lees je meer over deze stof en wat het kan doen voor je gezondheid. Al is er nog veel meer onderzoek nodig.

CBC bindt zich wel aan andere receptoren in het lichaam, zoals aan de vanilloïde receptor 1 (TEPRV1) en aan de transient receptorpotentieel ankyrine 1 (TRPA1). Beide receptoren zijn gekoppeld aan pijnperceptie. Wanneer CBC deze receptoren activeert, komen er verhoogde niveaus van de natuurlijke endocannabinoïden van het lichaam, zoals anandamide, vrij.
Hoewel CBC absoluut unieke voordelen heeft, denken onderzoekers ook dat het synergetisch lijkt te werken met andere cannabinoïden, het zogenoemde entourage-effect. Dit effect van het samenwerken van THC en CBD is bekend, maar of andere cannabinoïden entourage-effecten hebben, is niet goed bekend.

Het medicinale potentieel van CBC

De vermeende voordelen van CBC hebben verstrekkende gevolgen. Hieronder staan ​​enkele medische aandoeningen die kunnen worden verlicht door cannabichromeen.

Kanker

Cannabichromeen kan een krachtige kankerbestrijder zijn. De reden kan zijn dat het in wisselwerking staat met de natuurlijke endocannabinoïde anandamide. CBC lijkt ook de opname van anandamide te remmen, waardoor het langer in de bloedbaan kan blijven.

Een recente studie waarin tumorgroei werd geïnitieerd bij muizen toonde aan dat cannabinoïden mogelijk effectief zijn bij het remmen van zowel ontsteking als tumorgroei. Aangezien is aangetoond dat anandamide in vitro en in vivo borstkanker bestrijdt, toont dit de belofte aan dat CBC en andere cannabinoïden ooit een chemopreventief middel zouden kunnen zijn. CBC werd voor het eerst gepubliceerd als potentiële kankerbestrijder in een onderzoek uit 2006 waarin gekeken werd naar andere cannabinoïden dan THC en mogelijke effecten op kanker. Hoewel THC bekend staat om zijn anti-tumorale eigenschappen voor verschillende vormen van kanker, kunnen de krachtige psychotrope eigenschappen het gebruik van chemotherapie bemoeilijken. Tot dusver heeft onderzoek uitgewezen dat CBC de op een na krachtigste cannabinoïde is die de groei van nieuwe kankercellen remt (CBG was de krachtigste).

Pijn en ontsteking

Van cannabichromeen is aangetoond dat het pijn en ontsteking blokkeert die gepaard gaan met door collageen geïnduceerde osteoartritis. Cannabinoïden zoals CBC werken anders op ontstekingen dan niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID’s), en hebben niet de bijwerkingen van deze medicijnen. In een ander voorbeeld van het entourage-effect had CBC in combinatie met THC een significante ontstekingsremmende respons in een recente dierstudie; samen produceerden de twee cannabinoïden een veel groter effect op ontstekingen dan alleen.

Hersencellen

In een muisstudie uit 2013 had CBC een positief effect op neurale stamvoorlopercellen (NSPC’s), een cel die essentieel is voor een gezonde hersenfunctie. NSPC’s werden levensvatbaarder in de aanwezigheid van CBC, en dat is veelbelovend omdat NSPC’s differentiëren tot astrogliale cellen. De belangrijkste cellen voor het handhaven van de homeostase van de hersenen. De astrogliale cellen vervullen een hele reeks functies, waaronder de richting van neurotransmitters en de verdediging tegen oxidatieve stress. Astroglia gaan veel problemen tegen – oxidatieve stress, ontsteking, toxiciteit – die neurologische ziekten en hersenpathologieën veroorzaken, zoals de ziekte van Alzheimer.

Acne

Een onderzoeksteam dat eerder het effect van CBD op acne had aangetoond, onderzocht andere cannabinoïden, waaronder CBC, voor dezelfde effecten. CBC bleek inderdaad een krachtige remmer van acne te zijn. Als huidziekte wordt acne gekenmerkt door overmatige talgproductie en ontsteking van de talgklier. Het blijkt dat CBC krachtige ontstekingsremmende eigenschappen vertoonde en ook overmatige lipidenproductie in de talgklieren onderdrukte. CBC verlaagde ook het gehalte aan arachidonzuur (AA), dat nodig is om de lipogenese te creëren. Er is meer onderzoek nodig, maar gebruik van CBC zou ooit een zeer krachtige anti-acnebehandeling kunnen worden.

Positieve eigenschappen

CBC bestrijdt bacteriën en schimmels. Het vertoont antibacteriële effecten op een verscheidenheid aan grampositieve, gramnegatieve en zuurvaste bacteriën. CBC vertoont ook een milde tot matige activiteit tegen verschillende soorten schimmels. Het middel kan onsteking en zwelling van het darmkanaal verminderen. CBC lijkt ontstekingen te bestrijden zonder cannabinoïde receptoren te activeren. De stof heeft een sterker effect in combinatie met andere cannabinoïden.

Het heeft een pijnstillend effect, hoewel niet zo sterk als bij THC. CBC draagt wel bij aan de algehele pijnstillende effecten van cannabis. CBC is niet psychoactief, waardoor wetenschappers hopen dat deze cannabissamenstellingen kunnen worden gebruikt om pijn te behandelen zonder dat patiënten een high ervaren. Verder lijkt de stof de levensvatbaarheid van ontwikkelende hersencellen te vergroten. Een proces dat bekend staat als neurogenese.

CBC remt de groei van kankertumoren. Dit kan het gevolg zijn van de interactie met anandamide (een endocannabinoïde, wat betekent dat ons lichaam het van nature aanmaakt). Het beïnvloedt zowel de CB1-receptoren als de CB2-receptoren er is aangetoond dat het een positieve invloed kan hebben op de bestrijding van borstkanker.
CBC kan onder andere zorgen voor verlichting bij:

• Migraine
  • Het prikkelbaar darmsyndroom
  • De ziekte van Crohn
  • Neuropathie
  • Chronische postoperatieve pijn

CBC is onder andere verkrijgbaar bij Dr. Smart.

Bronnen o.a.:
Leafly