Wat is CBG en waarvoor wordt het gebruikt?

2020-10-12-Wat-is-CBG-en-waarvoor-wordt-het-gebruikt?

Cannabigerol, of CBG, is een niet-psychoactieve cannabinoïde die doorgaans het meest voorkomt in cannabissoorten met een laag THC- en CBD-gehalte, waaronder hennep. Net als THC reageert CBG met de cannabinoïde receptoren in de hersenen. CBG fungeert echter als een buffer voor de psychoactiviteit van THC door te werken aan het verlichten van de paranoia die soms wordt veroorzaakt door hogere THC-niveaus.

CBG werkt om ontstekingen, pijn en misselijkheid te bestrijden en werkt om de proliferatie van kankercellen te vertragen. Onderzoek heeft aangetoond dat het ook de intra-oculaire oogdruk, veroorzaakt door glaucoom, aanzienlijk vermindert. Stammen met een hoog CBG-gehalte zijn gunstig voor de behandeling van aandoeningen zoals inflammatoire darmaandoeningen, de ziekte van Crohn en kanker.

Effecten en voordelen

Onderzoek heeft aangetoond dat CBG effectief is bij de behandeling van verschillende symptomen en aandoeningen. Voorbeelden van aandoeningen waarbij CBG bijzonder effectief is bij het verlichten van symptomen, zijn: glaucoom, kanker, de ziekte van Crohn en het prikkelbare darmsyndroom.

CBG voor pijnverlichting

Cannabis is populair vanwege de pijnstillende eigenschappen. Een studie wees uit dat 97% van de patiënten die cannabis gebruikten, het gebruikten tegen chronische pijn. En een studie van de National Academy of Sciences meldde onomstotelijk dat cannabis een effectieve pijnbehandeling is. Deze pijnstilling wordt vaak toegeschreven aan THC. Maar studies naar CBG en CBGA suggereren dat deze beide ook pijnverlichtende voordelen bieden. Een studie toonde zelfs aan dat CBG effectiever was in het beheersen van pijn dan THC of CBD.

CBG is ontstekingsremmend

Een ander potentieel gebruik voor zowel CBG als CBGA is als een ontstekingsremmend middel. Wetenschappers geloven dat deze verbindingen kunnen helpen bij mensen met inflammatoire aandoeningen, zoals inflammatoire darmaandoeningen (IBD). In één studie werd specifiek gekeken naar het effect van CBG op IBD. Wetenschappers veroorzaakten colitis bij muizen en zochten naar inflammatoire markers. De onderzoekers ontdekten dat het geven van CBG aan de muizen hun ontsteking verlichtte. Ze stelden menselijke proeven voor die deze vroege indicator van succes volgden.

CBG voor de hersenen

CBG is misschien wel het meest bekend vanwege zijn potentieel als neuroprotectant. Dit kan komen door de ontstekingsremmende werking van CBG, aangezien ontsteking van de hersenen een rol kan spelen bij neurodegeneratie. In onderzoeken naar het effect van CBG op muizen werd de ziekte van Huntington nagebootst. CBG verminderde niet alleen de ontsteking, het was een actieve neuroprotectant tegen degeneratie van de hersenen. In andere gevallen is zelfs aangetoond dat CBG neurogenese bevordert, de groei van nieuwe hersencellen.

CBG tegen kanker

CBG lijkt ook veelbelovend als kankerbestrijder. CBG kan helpen door de receptoren te blokkeren die ervoor zorgen dat kankercellen groeien. In een onderzoek bij muizen met colorectale kankercellen was CBG in staat de groei van de kankercellen te remmen, waardoor de progressie van de ziekte werd vertraagd. Bovendien hebben sommige onderzoeken in laboratoria aangetoond dat CBG de groei van prostaatkankercellen remt, terwijl andere remming van orale kankercellen aantonen. Hoewel er nog veel onderzoek moet worden gedaan, laten deze onderzoeken opwindende mogelijkheden zien voor de behandeling van kanker met CBG.

CBG voor ooggezondheid

CBG kan ook helpen bij de behandeling van glaucoom, vanwege de manier waarop het de intra-oculaire druk vermindert. Onze ogen bevatten veel endocannabinoïde receptoren die geactiveerd kunnen worden door cannabinoïden zoals CBG. Indien geactiveerd, kan het resultaat een verschuiving in intraoculaire druk zijn. Ondrzoek toont aan dat CBG bijzonder nuttig kan zijn bij het verlagen van de druk en het versnellen van het afvoeren van vloeistoffen.

Antibacterieel middel

Onderzoek suggereert ook dat CBG een effectief antibacterieel middel kan zijn, vooral tegen bacteriestammen zoals MRSA, die resistent zijn tegen de gebruikelijke antibiotica. Het vermogen van CBG om te vechten tegen een bepaalde klasse bacteriën, mycobacteriën en schimmels, is zelfs superieur aan dat van THC, CBD of CBC. Misschien kunnen deze eigenschappen in de toekomst worden aangewend om een ​​nieuwe antibacteriële behandeling te creëren.

Hulp bij blaasproblemen

CBG kan ook nuttig zijn bij blaasstoornissen. Er zijn tal van anekdotische verhalen over cannabis die patiënten met blaasproblemen helpt. In één studie werd gekeken naar de effecten van vier verschillende cannabinoïden (CBG, THCV, CBD en CBDV) op blaascontracties. De onderzoekers ontdekten dat CBG het meest effectief was bij het remmen van spiersamentrekkingen in de menselijke blaas. Ze concludeerden dat het nuttig kan zijn om dit ongemakkelijke symptoom van veel blaasaandoeningen te behandelen.

CBG voor psoriasis

Een andere aandoening waarmee CBG mogelijk kan helpen, is psoriasis. In deze toestand gaan de normale mechanismen die de ontwikkeling van de huid reguleren mis, wat leidt tot een verdikking en/of roodheid van de huid. Maar CBG remt dit effect, wat volgens onderzoekers deze symptomen zou kunnen voorkomen. Hoewel er meer studies bij mensen nodig zijn, kan CBG een nuttig hulpmiddel zijn in de strijd tegen psoriasis.

CBG voor angst en depressie

Ten slotte hebben onderzoekers opgemerkt dat CBG nuttig kan zijn voor emotionele regulatie. Studies bij ratten tonen aan dat CBG de opname van de neurotransmitters serotonine en GABA remt, wat kan leiden tot verhoogde serotonine- en GABA-spiegels in de hersenen. Dit suggereert dat CBG antidepressieve eigenschappen kan hebben. En als het om GABA gaat, remt CBG de opname effectiever dan CBD of THC. Dit is veelbelovend nieuws, aangezien CBG ook niet psychoactief is, kan het een nuttig cannabinoïde alternatief zijn voor THC als het gaat om het verlichten van depressie.

Zelf CBG gebruiken

Hoewel de bovenstaande onderzoeken enigszins beperkt zijn en er meer onderzoek moet worden gedaan om onomstotelijk te zeggen dat CBG kan helpen bij al deze problemen, is CBG veelbelovend als potentiële behandeling voor een breed scala aan aandoeningen en symptomen. Als u aan een van de bovenstaande aandoeningen lijdt, is CBG misschien een optie die het proberen waard is. Bestel het product nu online op drsmartshop.com of ga naar de winkel in Rotterdam.