Zet medicinale cannabis in: pijn stillen zonder pillen

2019-03-25-Zet medicinale cannabis in: pijn stillen zonder pillen

Afgelopen week meldde het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) dat vorig jaar het aantal overdosissen met de pijnstiller oxycodon – een opioïde pijnstiller – flink stegen. Het NVIC telde 424 gevallen tegenover 280 gevallen in 2017. Tijd voor mediwiet als belangrijke pijnbestrijder?

Verslavingsproblematiek wordt meestal met jongeren en recreatief gebruik van drugs geassocieerd. Dat beeld is door de populariteit van opioïde pijnstillers echter gekanteld.

Oxycodon en cannabis

Oxiycodon is een zeer sterke pijnstiller die wordt voorgeschreven bij hevige pijn. Bijvoorbeeld na operaties, zware verwondingen, kanker en zenuwpijn. Het medicijn is verkrijgbaar in drank, capsules, tabletten, maar kan ook geïnjecteerd worden. Oxicodon heeft zware bijwerkingen zoals maagdarmklachten en duizeligheid. Maar erger: bij langdurig gebruik, treedt verslaving op met alle gevolgen van dien. In Amerika vervijfvoudigde het aantal ziekenhuisopnames afgelopen twintig jaar als gevolg van overmatig gebruik van opioïden. En ook in Nederland stijgt het aantal overdosissen schrikbarend. Hierdoor laait de discussie over de werking van medicinale cannabis als pijnbestrijder stevig op. Er bestaat weinig wetenschappelijk bewijs voor cannabis, maar veel mensen ervaren de positieve gevolgen van medicinale wiet. In Amerikaanse staten waar medicinale wiet is gelegaliseerd is het gebruik van opioïde pijnstillers bovendien afgenomen. Een goede ontwikkeling?

Verslavingsgevoelig

Ondanks deze ontwikkeling kent cannabis natuurlijk ook een verslavende werking. Volgens Jellinek ontwikkelt 9 procent van de regelmatige gebruikers een vorm van afhankelijkheid. Echter gaat het daarbij maar zelden om lichamelijk afhankelijkheid. Daarnaast kan mediwiet in zeer lage doseringen al effectief zijn. Daarom verdient cannabis minimaal een kans om ander verslavende ‘paardenmiddelen’ te vervangen. Te beginnen met meer onderzoek naar de werking en toepassing van cannabis op verscheidene medische klachten.

Lees meer op (Bron)