FDA keurt op LSD-gebaseerd medicijn goed voor klinische proeven

2022-01-30-FDA keurt LSD-gebaseerd medicijn goed voor klinische proeven

De FDA heeft een fase 2b-studie goedgekeurd met een op LSD gebaseerd medicijn voor de behandeling van angsten. Mind Medicine (ook bekend als MindMed), het biofarmaceutische bedrijf dat het medicijn heeft ontwikkeld, zegt dat het verwacht dat klinische proeven begin 2022 zullen starten.

“Deze proef, de eerste commerciële studie van LSD in meer dan 40 jaar, bouwt voort op productieve discussies met de FDA en biedt de mogelijkheid om verbeteringen in angstsymptomen te onderzoeken”, aldus de CEO en directeur van MindMed, Robert Barrow in een verklaring.

MM-120 lsd medicijn

Het experimentele medicijn, MM-120 genaamd, richt zich op gegeneraliseerde angststoornissen en andere op de hersenen gebaseerde aandoeningen. Fase 2b-onderzoeken zijn ontworpen om de werkzaamheid van een medicijn te testen, waarbij wordt gekeken naar het succespercentage bij de behandeling van een aandoening of ziekte.

In het geval van MM-120 zegt MindMed dat het zal beginnen met een dosisoptimalisatie onderzoek met 200 patiënten, dat als leidraad zal dienen voor de dosisselecties in fase 3-onderzoeken (waarbij doorgaans een groter aantal patiënten betrokken is en wordt gekeken naar hoe een geneesmiddel werkt in vergelijking met bestaande behandelingen). Onderzoekers hopen te bepalen hoeveel het op LSD gebaseerde medicijn de symptomen van angst vermindert gedurende 12 weken na een enkele dosis.

LSD is niet de enige psychedelische drug die MindMed voor klinisch gebruik wil gaan gebruiken. Het bedrijf wil psilocybine (paddo’s), MDMA (ecstasy) en DMT gebruiken om medicijnen te ontwikkelen. DMT is een hallucinogeen medicijn dat van nature in veel planten en dieren voorkomt.

Een duidelijk regelgevend pad is nodig om deze proeven zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. Dat helpt om het scala aan behandelingen voor angstgevoelens of stoornissen te verbreden.

Lees meer op fortune.com (Bron, EN)