Kan CBD huidverzorging echt helpen voor jouw huid en huidproblemen in 2021?

Kan CBD huidverzorging echt helpen voor jouw huid en huidproblemen in 2021?

Het valt niet te ontkennen dat de wereldwijde CBD huidverzorgingsindustrie enorm in opkomst is. Het cannabisderivaat wordt in allerlei producten verwerkt, van vochtinbrengende crèmes en primers tot serums en zelfs lipglosses! Maar wat kan CBD eigenlijk voor jouw huid doen?

Cannabidiol – beter bekend als CBD – blijkt een enorm scala aan potentiële gezondheidsvoordelen te hebben. De verbinding is effectief gebleken bij de behandeling van sommige vormen van epilepsie en ook bij het helpen verlichten van angst. Miljoenen mensen over de hele wereld voegen echter ook CBD toe aan hun gezondheids- en welzijnsroutines.

De cannabinoïde wordt steeds meer een hoofdbestanddeel van schoonheids- en huidverzorgingsproducten. CBD heeft een aantal eigenschappen die het mogelijk nuttig kunnen maken als huidverzorgingsingrediënt. Er zijn bijvoorbeeld aanwijzingen dat het een effectieve ontstekingsremmer en antioxidant is die kan helpen bij het bestrijden van puistjes en zelfs bij het voorkomen van veroudering.

De ontstekingsremmende eigenschappen van CBD hebben geleid tot het gebruik in de zogenaamde topical crèmes om huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem te behandelen. Schoonheidsexperts zijn van mening dat deze kwaliteit ook kan helpen om vlekontstekingen te verminderen en de genezingstijd te verkorten.

Men denkt dat CBD op zijn minst het vermogen heeft om je huid te kalmeren en te beschermen tegen irritatie.

De ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen van CBD helpen op natuurlijke wijze bij het verbeteren van irriterende huidaandoeningen, waaronder rosacea, eczeem en psoriasis.

De meeste mensen hebben last van een enkele uitbraak, waarvan er vele worden veroorzaakt door een overproductie van talg. Talg wordt aangemaakt als een beschermend laagje op de huid. Soms kunnen poriën echter verstopt raken als er te veel talg wordt geproduceerd. Dit is een van de oorzaken van puistjes. Van CBD wordt verondersteld dat het de mogelijkheid heeft om de productie van talg te reguleren en overproductie te voorkomen.

De ingrediënten in CBD geven het ook de mogelijkheid om veroudering tegen te gaan. Dermatologen beweren dat het, omdat het een antioxidant is, de huid kan beschermen tegen vreemde vrije radicalen. Er wordt ook aangegeven dat antioxidanten kunnen helpen de tekenen van veroudering te verminderen.

Cannabidiol bevat een grote verscheidenheid aan vitamines die de conditie van uw huid ten goede kunnen komen:

Vitaminen in CBD huidverzorgingsproducten

Het is bekend dat vitamine A de cellen stimuleert die verantwoordelijk zijn voor het produceren van het weefsel dat verantwoordelijk is voor het gezond en stevig houden van de huid.

Vitaminen in CBD
Vitaminen in CBD (afb.)

Vitamine C kan de aanmaak van collageen stimuleren. Het is een essentiële voedingsstof om het genezingsproces van de huid te ondersteunen.

Vitamine E is een antioxidant die vrije radicalen uit het lichaam blokkeert. Als zodanig kan het helpen bij antiverouderingsformuleringen.

Veel producten die CBD bevatten, gebruiken ook hennepzaadolie als dragerolie voor het extract. Hennep heeft op zichzelf een aantal geweldige voordelen en wordt al decennia lang in de schoonheidsindustrie gebruikt.

Tot er meer gedetailleerde onderzoeken zijn uitgevoerd, is het moeilijk met zekerheid te zeggen hoe effectief CBD helemaal voor de huid kan zijn. Er zijn echter veel mensen die het potentieel als niet-giftig, zacht ingrediënt in schoonheidsproducten enorm ondersteunen. Kijk maar eens naar grote schoonheidsmerken in de Verenigde Staten, zoals Sephora en Boots die hun catalogi van CBD-schoonheid en huidverzorging vergroten.

Het aantal CBD-huidverzorgingsproducten op de markt groeit constant. De schattingen zijn zelfs dat de CBD-schoonheidsmarkt tegen 2024 € 760 miljoen waard zou kunnen zijn. Nu we meer over dit ingrediënt en ook het effect ervan op de huid beginnen te leren, zullen we steeds verder versteld raken over hoeveel voordeel de wietplant voor ons heeft.

Heb jij al ervaringen met het toepassen van CBD huidverzorgingsproducten? Laat het ons weten!

Bronnen o.a. Canex (EN), CyclopsBrand (EN), LofficielUSA (EN)