CBD kan ontstekingen behandelen die veroorzaakt zijn door COVID-19, zegt onderzoek

Onderzoekers hebben ontdekt dat CBD de ontsteking in de longen van COVID-19 muis modellen vermindert door de niveaus van het apelinepeptide te verhogen.

Naast allerlei lopende onderzoeken over de veelbelovende mogelijkheden bij de behandling van COVID-19 met cannabis, wijst nieuw onderzoek uit dat cannabidiol (CBD) de cytokinestorm vermindert die de longen beschadigt en veel patiënten met COVID-19 doodt. Het team zegt dat de CBD werkt door een verhoging van de niveaus van een natuurlijk peptide genaamd apeline mogelijk te maken, dat ontstekingen vermindert.

Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Dental College of Georgia (DCG) en Medical College of Georgia (MCG), beide in de VS.

De wetenschappers zeggen dat apelin een peptide is dat wordt gemaakt door cellen in het hart, de longen, de hersenen, het vetweefsel en het bloed en een belangrijke regulator is bij het verlagen van zowel de bloeddruk als de ontsteking. Ze zeggen dat de bloedspiegels van het peptide bijna nul waren in hun model van het respiratory distress syndrome (ARDS), maar factoor 20 keer toenamen met CBD.

“Idealiter zou met ARDS [het peptide] toenemen in gebieden van de longen waar het nodig is om de bloed- en zuurstoftoevoer te verbeteren om te compenseren en te beschermen”, zei dr. Babak Baban, DCG-immunoloog.

Toen de onderzoekers echter naar hun ARDS-model keken, deed apelin dat ook niet, in plaats daarvan nam het af in zowel het longweefsel zelf als de algemene bloedsomloop – totdat ze CBD toevoegden.

Het team meldde deze zomer dat behandeling met CBD overmatige longontsteking verminderde, waardoor verbeteringen in de longfunctie, gezondere zuurstofniveaus en herstel van enkele van de structurele schade aan de longen die klassiek is bij ARDS mogelijk is.

ACE2-receptor

Het COVID-19-virus komt menselijke cellen binnen via het ook alomtegenwoordige angiotensine-converterende enzym 2, ook wel bekend als de ACE2-receptor, met veel overeenkomsten tussen ACE2 en apeline, waaronder het feit dat veel celtypen en weefsels beide hebben, inclusief de longen.

Apelin en ACE2 werken normaal gesproken samen om de bloeddruk onder controle te houden, en opwaartse regulering van beide kan nuttig zijn bij hart- en vaatziekten, waaronder hartfalen, door de bloeddruk te verlagen en tegelijkertijd het vermogen van het hart om te pompen te vergroten.

Het COVID-19-virus lijkt deze positieve samenwerking te verstoren, aangezien het virus het vermogen heeft zich te binden aan de receptor voor ACE2. Het is aangetoond dat dit de ACE2-spiegels verlaagt en de spiegels van de krachtige bloedvatconstrictor angiotensine II verhoogt, omdat er minder angiotensine II wordt afgebroken en er minder vasodilatoren (chemicaliën die de bloedvaten verwijden) worden geproduceerd, wat de prognose van de patiënt verslechtert.

Uit onderzoek: CBD speelt duidelijk een rol

Nu hebben de wetenschappers die verbeteringen in verband gebracht met de regulering van apelin. Hoewel ze niet alle voordelen van CBD aan het peptide toeschrijven, zeggen ze dat het duidelijk een belangrijke rol speelt. Ze zeggen ook dat ze nog niet weten of SARS-CoV-2 of CBD een direct effect hebben op apelin, of dat dit stroomafwaartse gevolgen zijn, maar ze zijn al op zoek naar antwoorden.

Onderzoek wijst uit dat CBD een rol kan spelen bij de behandeling van longschade veroorzaakt door COVID-19 (afb.)

“Het is een associatie; we weten nog niet wat de oorzaak is, maar het is een zeer goede indicator van de ziekte”, zei Baban. Het team zegt echter dat hun bevinding van reducties in apeline in het licht van ARDS niveaus van het beschermende peptide tot een potentiële vroege biomarker voor ARDS en respons op behandelingsinspanningen maakt.

Het team testte CBD in muismodellen. Voor deze onderzoeken kreeg een controlegroep drie opeenvolgende dagen intranasale zoutoplossing, terwijl het COVID-19-model drie dagen intranasaal een synthetisch analoog van dubbelstrengs RNA ontving. Een derde groep, de behandelingsgroep, ontving het RNA en CBD in hetzelfde tijdsbestek.

De modellen met ARDS hadden significant verlaagde apelinegehaltes, omdat ze COVID-achtige symptomen ontwikkelden in vergelijking met controles. Behandeling met CBD normaliseerde de immuunrespons en het apelinegehalte, evenals de zuurstofniveaus en zwelling en littekens in de longen die kenmerkend zijn voor ARDS.

De onderzoekers zeggen dat de volgende stappen een beter begrip van de interactie tussen CBD, apelin en SARS-CoV-2 omvatten, inclusief waarom apelin naar beneden gaat in het aangezicht van het virus en waarom CBD het ter sprake brengt.

Bronnen o.a. DrugTargetReview (EN), Eurekalert (EN), HealthEuropa (EN), ScitechDaily (EN)