3 Redenen waarom CBD effectief kan helpen bij artritis en gewrichtspijn

3 Redenen waarom CBD effectief kan helpen bij artritis en gewrichtspijn

Artritis is een chronische pijnaandoening die wordt gekenmerkt door zwelling, gevoeligheid en pijn in je gewrichten. Het begint met stijfheid en ongemak, en heeft de neiging om te verergeren met de leeftijd. Volgens de CDC in de VS heeft naar schatting 23% van de Amerikaanse volwassenen artritis. Het is geen ziekte, en helaas betekent dit dat er geen genezing van mogelijk is.

Er zijn echter medicijnen en behandelingen die je kunt gebruiken om op zijn minst de pijn en zwelling in je gewrichten te verlichten, zodat je een normaler leven kunt leiden. Een optie is CBD, een natuurlijk supplement dat wordt gewonnen uit de wietplant. Op zichzelf maakt CBD je niet high zoals de THC in marihuana. In plaats daarvan heeft het bijna geen bijwerkingen en de bijwerkingen die er zijn, zijn gering. Hier zijn de drie manieren waarop CBD de symptomen van artritis kan helpen behandelen.

Verminder gewrichtsontsteking

Een van de belangrijkste problemen met artritis is de zwelling en ontsteking die optreedt in je gewrichten. Dat kan niet alleen ongemak en pijn veroorzaken, maar het kan er ook voor zorgen dat je een beperkter bewegingsbereik in jouw gewrichten hebt. Het bewegen van je vingers, knieën, armen of welk gewricht dan ook, kan stijf en pijnlijk worden. Dit kan ervoor zorgen dat je behoedzaam beweegt, of in extreme gevallen helemaal niet.

Een van de beste eigenschappen van CBD is dat het krachtige ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Je kunt CBD-olie of CBD-capsules nemen, of speciale crèmes, lotions of huidpleisters krijgen die rechtstreeks op je aangetaste gewrichten kunnen worden aangebracht. Het gebruik van CBD kan de zwelling in je gewrichten helpen verminderen, zodat je een deel van jouw verloren bewegingsbereik terugkrijgt.

Pijn verlichten bij artritis

Het andere belangrijke probleem met artritis is de pijn in de gewrichten. Elke keer dat je zwelling en ontstekingen hebt, kun je op zijn minst ongemak ervaren en meestal is dit regelrechte pijn. Dit wordt veroorzaakt doordat het gezwollen weefsel tegen de zenuwuiteinden drukt. Dit leidt meestal tot scherpe pijnsensaties en pijnscheuten.

CBD kan pijn veroorzaakt door artritis op twee manieren helpen verlichten. Ten eerste door de ontsteking die de onderliggende oorzaak van pijn is, te verminderen. Ten tweede door het gevoel van pijn te verlichten. CBD interageert met het endocannabinoïdesysteem (ECS) in je hersenen en zenuwstelsel. Het bindt zich aan je CB1- en CB2-receptoren, waardoor je pijngevoel onder controle wordt gehouden.

CBD om pijn te verlichten bij artritis en ter verbetering van je slaap (afb.)

Slaap verbeteren

De pijn en het ongemak van artritis kunnen ook slaapproblemen veroorzaken. Elke chronische pijnaandoening heeft vaak invloed op het vermogen om in slaap te vallen en te blijven, zodat je geen volledige nachtrust krijgt. Als je regelmatig slecht slaapt, is de kans groter dat je een aantal gezondheidscomplicaties krijgt, waaronder gewichtstoename en een verhoogd risico op hartaandoeningen, stress en angst, en diabetes.

CBD kan de slaapkwaliteit van mensen met artritis helpen verbeteren, zo bleek uit een onderzoek. Het doet dit zowel door de onderliggende oorzaken van slaaponderbreking als gevolg van artritis (pijn, ontsteking) te behandelen, als door de slaapkwaliteit in het algemeen te helpen verbeteren. Je ECS reguleert ook je slaap en je circadiane ritme, dus als je CBD gebruikt, kun je gemakkelijker in slaap vallen en de hele nacht in (vaak diepere) slaap blijven.

Als je artritis hebt, kan het proberen van CBD een zeer haalbare optie zijn om de bovenstaande drie problemen te behandelen. Het is veilig en studies hebben aangetoond dat het effectief is. Je kunt bij twijfel uiteraard het beste met je huisarts overleggen wanneer je het als aanvulling op jouw andere medicatie en behandelingen wilt gebruiken. CBD kan in combinatie met bepaalde medicijnen een bijwerking hebben, overleg daarom altijd eerst met je huisarts.

Bronnen o.a. Express (EN), Harvard (EN), Healthline (EN), MedicalNewsToday (EN), Qrius (EN)